Ćwicząc regularnie, pomagasz organizmowi przejść przez zmiany, jakie zachodzą w czasie ciąży / fot. Fotolia

Ćwiczenia – jak przygotować ciało do porodu?

Jeśli tylko ciąża przebiega bez komplikacji, przyszłe mamy powinny pozostawać aktywne. Regularne ćwiczenia pomagają wzmocnić mięśnie brzucha, polepszają samopoczucie, a po porodzie pomagają wrócić do dawnej sylwetki
/ 21.02.2011 10:05
Ćwicząc regularnie, pomagasz organizmowi przejść przez zmiany, jakie zachodzą w czasie ciąży / fot. Fotolia

Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży?

Ćwicząc regularnie, pomagasz organizmowi przejść przez zmiany, jakie zachodzą w czasie ciąży. Dzięki aktywności fizycznej złagodzisz typowe dla ciąży dolegliwości, takie jak żylaki czy zaparcia. Aktywność fizyczna pomaga także zachować szczupłą sylwetkę, więc po porodzie szybko wrócisz do zgrabnej figury. Ćwiczenia pomagają również łatwiej i szybciej przebyć poród. Posiadając silne mięśnie brzucha, będziesz mogła intensywniej przeć, a nabyta wytrzymałość sprawi, że po porodzie nie będziesz odczuwać tak silnego zmęczenia.

Polecamy: Jak złagodzić ból w trakcie porodu?

Bezpieczeństwo przede wszystkim

  • Skonsultuj się z ginekologiem. Opisz mu, jakie dokładnie ćwiczenia chcesz wykonywać i czy są one intensywne. Ważne jest także, czy wcześniej ćwiczyłaś, czy prowadziłaś raczej siedzący tryb życia. W niektórych stanach podczas ciąży (np. przy zagrażającym poronieniu), wysiłek fizyczny nie jest wskazany, dlatego tak ważne jest, abyś przy każdej wizycie konsultowała to z lekarzem.
  • Zacznij od lekkich ćwiczeń, nie wymagających dużo wysiłku. Jeśli wcześniej uprawiałaś jakiś sport, zmniejsz intensywność ćwiczeń.
  • Dowiedz się, czy w twoim mieście są prowadzone zajęcia fitness lub fitness w wodzie dla ciężarnych. Zajęcia odbywają się pod okiem wykwalifikowanego trenera, który dostosuje rodzaj i intensywność ćwiczeń do twoich potrzeb.
  • Jeśli podczas ćwiczeń poczujesz się słabo lub zaczniesz odczuwać ból, przerwij ćwiczenia i skontaktuj się z lekarzem.

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe dotlenią organizm, uczą prawidłowego oddychania przy porodzie.
Jak prawidłowo je wykonywać?

  1. W pozycji siedzącej połóż dłonie na barkach i powoli wykonuj krążenia ramion. Unosząc barki, rób wdech, a opuszczając – wydech. Staraj się wciągać powietrze nosem, a wypuszczać ustami.
  2. Stojąc, unieś jedną rękę i wykonaj skłon w bok w przeciwną stronę. Pochylając się rób wydech, a wracając do pozycji wyjściowej – wdech. Następnie powtórz ćwiczenie unosząc drugą rękę i pochylając się w przeciwną stronę.
  3. Siedząc lub stojąc, spleć palce i wykonaj głęboki wdech, unosząc ręce do góry. Podczas opuszczania rąk, wykonaj spokojny wydech.

Ćwiczenia mięśni brzucha i miednicy

Ćwiczenia mięśni brzucha i miednicy są szczególnie przydatne podczas porodu.
Jak prawidłowo je wykonywać?

  1. Połóż się na plecach, ugnij kolana. Piętami oprzyj się o podłogę, tak aby reszta stopy pozostawała nad ziemią. Ręce włóż pomiędzy uda, starając się odpychać je na zewnątrz. W tym samym czasie stawiaj udami opór.
  2. Połóż się na plecach, zegnij kolana. Naprzemiennie, lewą ręką staraj się dosięgnąć prawego kolana, a prawą ręką – lewego. Podczas ćwiczeń nie odrywaj pleców od podłogi.
  3. Połóż się na plecach, zegnij kolana. Unoś miednicę, napinając pośladki.
  4. Połóż się na boku, zegnij kolana, pomiędzy nogi wsadź piłkę. Ściskaj piłkę kolanami.

Czytaj również: Seks po porodzie

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!