FRESHBAKE - program zwiększający wartość odżywczą pieczywa

Pieczywo.
Pieczywo to jeden z podstawowych produktów w naszej codziennej diecie. Producenci dodają do nich coraz to nowe substancje, które podwyższają wartość odżywczą tego produktu. Od paru lat w Unii Europejskiej prowadzony jest projekt w ramach którego wdrożone zostały programy przyczyniające się do polepszenia zdrowotności takiego produktu jak również badane są sposoby jego wytworzenia.
/ 23.11.2012 12:04
Pieczywo.

Spożycie chleba w Europie

Obecnie spożycie chleba w Europie sięga 25 milionów ton, a oczekiwania konsumentów dotyczące jakości i różnorodności oferowanego asortymentu stale rosną, znacznie wykraczając poza ograniczenia wynikające z przynależności do klasy społecznej czy wykonywanego zawodu.

Całkowita konsumpcja pieczywa w Europie utrzymuje się na względnie stałym poziomie, osiągając około 1-procentowy wzrost rocznie. Gwałtownie rośnie natomiast – co roku średnio o 10% – spożycie chleba produkowanego przy użyciu technologii BOT (ang. bake-off technology).

Zobacz także: Rodzaje pieczywa – wady i zalety

Technologia bake-off

W technologii „bake-off” chleb w postaci półproduktu (np. ciasta mrożonego lub częściowo wypieczonego) trafia do punktu sprzedaży, takiego jak supermarket czy stacja benzynowa, lub do naszego własnego piekarnika, gdzie jest wypiekany. Zalety takiego rozwiązania są oczywiste: świeże pieczywo produkowane jest zgodnie z zapotrzebowaniem, jest smaczniejsze i zdrowsze, a mniejsza jego ilość trafia na śmietnik.

Niestety, problemy są równie oczywiste. Po pierwsze, stosowanie technologii „bake-off” wiąże się z aż czterokrotnie większym zużyciem energii, niż tradycyjne metody wypieku. Po drugie, w ramach tej technologii produkowane jest niemal wyłącznie pieczywo o ograniczonej wartości odżywczej, np. zwykłe bułki i bagietki z białej mąki. Produkcja zdrowszych rodzajów pieczywa przy użyciu technologii BOT jest dużo trudniejsza. Wyzwaniem dla branży piekarniczej są oczekiwania ze strony konsumentów, którzy zdecydowanie preferują zdrowsze rodzaje pieczywa.

Projekt FRESHBAKE

Pod koniec 2006 roku stworzono unijny projekt badawczy FRESHBAKE, który miał się zająć tymi problemami, z jednej strony dostarczając ważnych impulsów do rozwoju branży piekarniczej w Europie, z drugiej przynosząc istotne korzyści konsumentom. Kwotą 2 mln euro ze środków VI Programu Ramowego UE sfinansowano trwający przez 38 miesięcy projekt, w ramach którego współpracowało 12 partnerów z 8 krajów, w tym z Rosji. Było wśród nich siedem instytucji badawczych oraz pięciu przedstawicieli branżowych: trzech producentów wyrobów piekarniczych, jeden producent sprzętu piekarniczego i jeden dostawca składników do wyrobów piekarniczych.

Osiągnięto znaczący sukces, udało się bowiem zaprojektować innowacyjny sprzęt piekarniczy, pozwalający zmniejszyć zużycie energii o 30-50%, a także udoskonalone urządzenia chłodnicze, zużywające o 5-15% energii mniej. Stosowanie tych urządzeń łącznie, przy ścisłym przestrzeganiu warunków mrożenia i przechowywania, pozwala na zmniejszenie zużycia energii aż o 50%. W ramach projektu zbadano również, w jaki sposób dzięki technologii „bake-off” można zwiększać wartość odżywczą chleba. Badaniami objęto trzy rodzaje pieczywa: tradycyjne, bezglutenowe i ekologiczne.

Naukowcy skupili się na kilku aspektach, interesował ich m.in. indeks glikemiczny, ponieważ produkty o wysokim indeksie glikemicznym mogą zwiększać ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, jak również sposób, w jaki dany rodzaj chleba oraz jego metoda produkcji wpływają na przyswajanie zawartych w pieczywie składników odżywczych. Wszystkie wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu zebrano w kompleksowym „Podręczniku dobrych praktyk”, opracowanym po to, aby przekazać branży piekarniczej szczegółowe zalecenia pozwalające zwiększać wartości odżywcze pieczywa, a zarazem dbać o zasoby energetyczne na każdym etapie procesu technologicznego BOT.

Projekt unijny FRESHBAKE jest kolejnym ważnym krokiem zbliżającym producentów i konsumentów. Przygotowuje branżę piekarniczą do tego, aby była w stanie spełnić nawet wyszukane oczekiwania konsumentów z korzyścią dla środowiska naturalnego. Historia chleba liczy już 30 tys. lat, a my możemy dopisać do niej kolejny rozdział.   

Zobacz także: Jak rozpoznać zdrowy chleb?

Źródło: PRIMUM Public Relations.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
20% rabatu na wszystko
20% rabatu na wszystko
Rabat 20% na wszystkie produkt... więcej»
Kod rabatowy:ZAKUPY
Zobacz
+
20% rabatu na wszystko
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% na wszystkie produkty Sisley i Hair Rituel by Sisley w butiku internetowym sisley-paris.pl i stacjonarnie w Maison Sisley w Warszawie. Promocja nie dotyczy nowości, zestawów i produktów z zakładki "Ostatnia Szansa". Szczegóły dostępne u Partnera.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:ZAKUPY
Zobacz
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za minimum... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
+
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Online

Rabat 25% na zakupy za minimum 499 zł w sklepie internetowym www.karcher.pl. Oferta dotyczy produktów nieprzecenionych z kategorii Home&Garden i nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
-40% na co 2 sztukę
-40% na co 2 sztukę
Rabat nalicza się automatyczni... więcej»
Zobacz
+
-40% na co 2 sztukę
Online

Rabat nalicza się automatycznie w koszyku. Oferta dostępna na aniakruk.pl. Promocja obowiązuje na prawie całą ofertę, z wyjątkiem produktów przecenionych, kart podarunkowych i zestawów. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
-20% na całą ofertę sklepu
-20% na całą ofertę sklepu
20% rabatu na wszystkie produk... więcej»
Kod rabatowy:szzw20
Zobacz
+
-20% na całą ofertę sklepu
Online

20% rabatu na wszystkie produkty nieprzecenione z wyłączeniem marki HKliving. Oferta dostępna na dutchhouse.pl. Szczegóły na stronie.  

Najniższa cena produktu ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 389,99 zł.  

Cena produktu po zastosowaniu rabatu – 311,99 zł.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:szzw20
Zobacz
-25% na wybrany asortyment MAC
-25% na wybrany asortyment MAC
Rabat na produkty marki MAC -2... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
+
-25% na wybrany asortyment MAC
Online
Stacjonarnie

Rabat na produkty marki MAC -25% przy zakupach za min. 249 zł. W promocji nie biorą udziału produkty już przecenione, Connect In Colour Eye Shadow Palette, Glitter, Blot Powder/Pressed, Mineralize Skinfinish Natural, Brushes, Accessories, Pro Products, nowości, kolekcje limitowane, MINI MAC oraz produkty z linii MAC VIVA GLAM. Oferty nie łączą się. Oferta dostępna w sklepach stacjonarnych i na maccosmetics.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
-20% na wybrane produkty
-20% na wybrane produkty
Rabat 20% na cały asortyment z... więcej»
Kod rabatowy:szalenstwo20
Zobacz
+
-20% na wybrane produkty
Online

Rabat 20% na cały asortyment z wyłączeniem kolekcji Sablewska x Gabriella. Oferta dostępna na gabriella.pl. Nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie. 

Najniższa cena produktu ze zdjęcia 30 dni przed obniżką - 16,90 zł. 

Cena po zastosowaniu rabatu - 13,52 zł.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:szalenstwo20
Zobacz
REKLAMA