Gdy brakuje potasu fot. Panthermedia

Gdy brakuje potasu

Dorosła osoba potrzebuje codziennie 3000 mg potasu. Zobacz, co może być sygnałem, że w twojej diecie brakuje tego minerału.
/ 30.09.2010 07:00
Gdy brakuje potasu fot. Panthermedia
Potas odpowiada m.in. za regulowanie ilości wody w organizmie, ciśnienia krwi i pracy nerek. Potrzebny jest też do prawidłowej przemiany materii i pobudzenia produkcji insuliny. O tym, że twój jadłospis jest zbyt ubogi w potas, mogą świadczyć następujące objawy:
- nadciśnienie, a także nieregularna praca serca;
- zmęczenie i rozdrażnienie – niewynikające z konkretnych przyczyn;
- obrzęki – puchną ci ręce lub nogi;
- skurcze mięśni nóg, najczęściej łydek;
- kłopoty z koncentracją.

Na deficyt potasu najbardziej są narażone osoby stosujące diety odchudzające, zażywające leki moczopędne, a także niektóre nasercowe i przeciw nadciśnieniu (jeśli zażywasz takie środki, porozmawiaj z lekarzem). Aby uzupełnić niedobór, warto wzbogacić swoje menu w produkty zawierające dużą ilość tego pierwiastka (patrz tabelka) lub – po konsultacji z lekarzem – sięgnąć po suplementy.

Zawartość potasu w 100 g:
- awokado  600 mg
- pomidory  282 mg
- ziemniaki  357 mg
- banany  395 mg
- suszone figi  938 mg
- seler  320 mg
- grejpfrut  277 mg
- kiwi  290 mg

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!