Jak sobie pościelesz...

Zdrowy sen jest podstawą dobrego samopoczucia, podczas niego regenerują się siły organizmu, a w naszym mózgu porządkują się informacje i przeżycia minionego dnia. Stare porzekadło „jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz" będzie zawsze aktualne, bowiem do snu należy się odpowiednio przygotować.
/ 13.11.2007 13:50
Zdrowy sen jest podstawą dobrego samopoczucia, podczas niego regenerują się siły organizmu, a w naszym mózgu porządkują się informacje i przeżycia minionego dnia. Stare porzekadło „jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz" będzie zawsze aktualne, bowiem do snu należy się odpowiednio przygotować.

Każdy organizm ma inne zapotrzebowanie na sen, zazwyczaj spada ono wraz z wiekiem. Ludzie starsi, szczególnie kobiety w okresie menopauzy, skarżą się na bezsenność. Najczęściej ma to związek z zaburzeniami hormonalnymi, w takich przypadkach należy zasięgnąć porady lekarza, który przepisze odpowiednie leki. Zanim jednak sięgniemy po preparaty farmakologiczne, spróbujmy zmienić nasz tryb życia i dobrze się przygotowywać do snu.

Pamiętajmy aby nasza sypialnia była zawsze dobrze wywietrzona, a pościel świeża i pachnąca, dzięki czemu konieczność położenia się spać, stanie się wielką przyjemnością. Śpij przy otwartym oknie, jeżeli jesteś zmarzluchem, ubierz cieplejszą piżamę, ale nie zamykaj szczelnie okna, bo rano obudzisz się z bólem głowy. Wieczorem postaraj się odprężyć i zrelaksować, nie myśl o pracy, problemach czy obowiązkach, które na Ciebie czekają, pozwól sobie na odrobinę luksusu... Weź aromatyczną kąpiel, włącz ulubioną muzykę i delektuj się czasem, który zarezerwowany jest tylko dla Ciebie. Możesz także spróbować medytacji, wiele osób ceni sobie tę sztukę, bo dzięki niej odzyskują harmonię duszy i ciała. Jeśli coś Cię trapi i nie pozwala zasnąć, wypij ziołową herbatkę uspakajającą, na przykład z melisy, jeżeli ma ona dla Ciebie mdły smak, połącz ją z herbatą miętową i dodaj odrobinę miodu.

Nie bez znaczenia jest pora snu, najlepiej wypoczywamy przed północą, dlatego postaraj się tak zorganizować dzień, aby kłaść się spać nie później niż o godzinie 23. Efektem nieprzespanej nocy może być: ból głowy, brak koncentracji, podkrążone oczy, opuchnięta twarz, nieprawidłowa przemiana materii, spadek odporności organizmu, a nawet zaburzenia hormonalne. Nie wystawiaj więc swojego organizmu na próbę, pozwól mu na zdrowy odpoczynek i regenerację sił, masz przecież tyle do zrobienia każdego dnia!

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!