Tempo rozwoju mowy jest uśkażdego dziecka inne, nie powinnaś się więc niepokoić nawet wtedy, gdy maluch długo używa sobie tylko znanych słów. Dzieci ruchliwe często mówią później, zaś te spokojne – nawet wiele miesięcy wcześniej.
MAMA, TATA, BABA
U większości maluszków rozwój mowy przebiega według schematu:
- gaworzenie – do 1. roku życia. Jeśli nie gaworzy, zwróć na to uwagę podczas kontrolnej wizyty u pediatry;
- pierwsze zdania – w 3. roku życia. Właśnie w tym okresie dziecko przyswaja najwięcej nowych słów;
- wyrazy z dźwięcznym "r" – w 4–6. roku życia.
Sześciolatek powinien już mówić poprawnie. Jeśli tak nie jest, konieczna jest pomoc specjalisty. Warto zwrócić się do niego także z młodszym dzieckiem, jeśli wydaje nam się, że wymowa malca wyraźnie odbiega od mowy rówieśników.
BAJKI UCZĄ
Możesz zrobić bardzo wiele, by twój malec nauczył się płynnej wymowy i opanował bogaty zasób słów. Już od pierwszych tygodni jego życia pamiętaj o tym, by dużo mówić do maluszka. Im więcej będzie słyszał, tym szybciej zacznie budować słowa, a potem całe zdania. Wyraźnie akcentuj samogłoski, np. e, u, i, ale też dokładnie wymawiaj spółgłoski, np. z, k, r, p. Zadawaj pytania, opowiadaj różne historie, śpiewaj piosenki dziecku i razem z nim. Organizuj jak najczęstsze spotkania z rówieśnikami.
Co jeszcze przyspiesza rozwój mowy?
- czytanie bajek;
- zabawy w głuchy telefon;
- ćwiczenia oddechowe. Ucz malca, by wdychał powietrze nosem i wydychał ustami;
- zabawy w nadmuchiwanie baloników, puszczanie baniek mydlanych;
- zabawy z językiem. Dziecko powinno kręcić nim kółeczka, kierować go w górę w dół i na boki, dotykać poszczególnych ząbków. Można bawić się z malcem w śmieszne miny.
KIEDY DO LOGOPEDY?
Każde dziecko ma prawo do bezpłatnych konsultacji oraz terapii w poradni pedagogiczno-psychologicznej. Do logopedy można pójść bez skierowania, ale trzeba się wcześniej zapisać (adres i telefon poradni znajdziesz w szkole dziecka lub ośrodku zdrowia). Do poradni logopedycznej warto zaprowadzić malca, gdy:
- dwulatek – mówi tylko dwa, trzy wyrazy, np. mama, tata, baba. Być może jest to spowodowane wadą słuchu. Dziecko musi być zbadane przez audiologa.
- czterolatek – nie potrafi wymówić "k" oraz "g". Świadczy to o zbyt słabej pracy mięśni języka;
- sześciolatek – nie wymawia "r" albo sepleni;
- sześciolatek – zacina się, jąka. Logopeda wykonuje z dzieckiem ćwiczenia usprawniające aparat mowy. Mały pacjent musi je wykonywać także w domu.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!