W badaniu przy pomocy rezonansu magnetycznego porównano wielkość pewnych struktur mózgowych u 49 dzieci w wieku 9 – 10 lat. Szczególną uwagę zwrócono na hipokamp, część mózgu zaangażowaną w procesy związane z uczeniem się i zapamiętywaniem. Wcześniejsze badania udowodniły już, że większy hipokamp oznacza lepsze funkcje poznawcze np. orientację przestrzenną.
Do oceny wydolności fizycznej badanych użyto testów badających efektywność zużywania tlenu w organizmie podczas wysiłku, w tym przypadku biegu na bieżni. Tym samym użyto metody najbardziej wiarygodnej będącej złotym standardem w tej dziedzinie.
Analiza obrazów rezonansu magnetycznego dowiodła, że sprawniejsze fizycznie dzieci miały średnio o 12% większe hipokampy proporcjonalnie do rozmiarów całego mózgu. Ta sama grupa otrzymywała również wyższe wyniki w testach badających zapamiętywanie oraz kojarzenie różnych informacji w porównaniu ze swoimi słabszymi kondycyjnie kolegami.
Wyniki tego badania sugerują, że działania mające na celu zwiększenie aktywności dzieci mogą mieć znaczący efekt w prawidłowym rozwoju ich mózgu – komentuje Art Kramer, szef grupy badawczej. Jest to jednocześnie jeden z niewielu czynników, na który mamy wpływ.
Źródło: Science Daily/kp/pk
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!