Techniki relaksacyjne

W pracy gonią cię terminy, w domu zaległe obowiązki, a do tego jeszcze wieczne korki na mieście i rodzinna impreza, którą musisz przygotować na weekend – brzmi znajomo? Jeśli masz poczucie, że czas przecieka ci przez palce, a ty sama żyjesz w ciągłym stresie, to znak, że nadszedł momenty, by pomyśleć o czymś znacznie ważniejszym niż deadline w pracy, mianowicie o spokoju ducha. Co pozwoli ci na chwilę wytchnienia w codziennej gonitwie? Relaksujący oddech, wizualizacje, spokojny sen, masaż relaksacyjny, muzykoterapia, joga.
Marta Kosakowska / 06.04.2012 07:54

W pracy gonią cię terminy, w domu zaległe obowiązki, a do tego jeszcze wieczne korki na mieście i rodzinna impreza, którą musisz zorganizować – brzmi znajomo? Jeśli masz poczucie, że czas przecieka ci przez palce, a ty sama żyjesz w ciągłym stresie, to znak, że nadszedł momenty, by pomyśleć o czymś znacznie ważniejszym niż deadline w pracy, mianowicie o spokoju ducha. Co pozwoli ci na chwilę wytchnienia w codziennej gonitwie?

 

Techniki relaksacyjne

Oto kilka prostych technik relaksacyjnych, które pomocą ci odzyskać harmonię:

 

Relaksujący oddech

Techniki relaksacyjne

Najprostszym i najszybszym sposobem na uspokojenie skołatanych nerwów jest świadome operowanie oddechem. Nie bez powodu w sytuacjach kryzysowych często słyszymy: „Weź głęboki oddech” - ponieważ ta intuicyjna technika relaksacyjna naprawdę pomaga. Zatem, kiedy czujemy, że zalewa nas niekontrolowana fala stresu, skupmy się na oddechu. Obserwujmy sekwencje następujących po sobie wdechów i wydechów. Pozwólny ciału i umysłowi skupić się na tej czynności. Napięcie opadnie, a strumień myśli, który wówczas się pojawi, pozwoli nam spojrzeć na sytuację z bezpiecznej perspektywy obserwatora wydarzeń.

 

Wizualizacje

Techniki relaksacyjne

W sytuacjach kryzysowych spróbuj wyobrazić sobie siebie jako osobę spokojną, opanowaną, która panuje nad przebiegiem zdarzeń. Weź głęboki oddech i spróbuj wcielić ten plan w życie. Natomiast w wolnych chwilach, poszukując chwili zapomnienia, warto wizualizować coś przywołującego na myśl pozytywne emocje – morze, góry, a może żagle na jeziorze?

 

Spokojny sen

Techniki relaksacyjne

Banalne? Wcale nie, ponieważ wiele osób, mimo tego, że sypia odpowiednią ilość godzin (dla dorosłego człowieka to 6-8 godzin na dobę), wciąż czuje zmęczenie. Na komfort naszego nocnego wypoczynku ogromny wpływ ma tzw. higiena snu. Odpowiedni materac i pościel, wywietrzony sypialnia czy unikanie kawy późnym popołudniem może mieć nieoceniony wpływ na efektywność naszego snu.

 

Kontakt z naturą

Techniki relaksacyjne

Spacer po lesie lub piknik na łące może zdziałać dużo więcej niż sesja u psychoteraputy. Dlaczego? Ponieważ przyroda działa na nas kojąco. Kolory, zapachy natury sprawiają, że wypoczywamy, relaksujemy się i odzyskujemy wewnętrzą równowagę. Jeszcze lepiej, gdy zdecydujemy się na uprawia sportu na świeżym powietrzu, wówczas mamy gwarancję natychmiastowej poprawy samopoczucia.

 

Masaż relaksacyjny

Techniki relaksacyjne

Masaż – zarówno ten wykonywany przez profesjonalistę, jak i ten który możemy wykonać samodzielnie w domu, własną dłonią pozwoli na pełny relaks całego ciała lub jego wybranych partii. Przyniesie ulgę dla ciała i umysłu. Zniweluje stres, złagodzi napięcia, odpręży a nawet ułatwi zasypianie.

 

Muzykoterapia

Techniki relaksacyjne

Czasem wystarczy włączyć płytę z ulubioną muzyką relaksacyjną, by odciąć się od świata problemów. Wystarczy dwadzieścia minut słuchania spokojnej muzyki w wygodnej dla nas pozycji, by wyłączyć umysł i pomóc mu zregenerować się po ciężkim dniu. Zamknijmy oczy, wyciszmy emocje i skupmy się na kojących dźwiękach.

 

Joga

Techniki relaksacyjne

Jeśli żyjesz w ciągłym stresie, każda forma aktywności fizycznej będzie pomocna w przywróceniu harmonii w twoim ciele i umyśle. Zbawienne efekty dla całego organizmu może przynieść regularny trening jogi. To nie tylko remedium na spięte, zestresowane ciało, ale również miód na skołatane nerwy.

Fot. Depositphotos

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/25.02.2018 10:51
mi takie techniki same w sobie nie pomagają. po prostu muszę i tak wspomóc się lekami. najlepiej działa na mnie Extraspasmina, która po ciężkim dniu przynosi mi spokój i odpoczynek. wystarczy jedna tabletka i wszystko jest pod kontrolą. uspokaja mnie, wycisza i mam spokój.