Zdrowie w podróży fot. Panthermedia

Zdrowie w podróży

By bezpiecznie i zdrowo dojechać do celu, powinnaś zadbać o swoje zdrowie. Sprawdź jak!
/ 05.07.2012 15:36
Zdrowie w podróży fot. Panthermedia
By bezpiecznie i zdrowo dojechać do celu, powinnaś zadbać o ochronę przeciwsłoneczną, odpowiednie podparcie kręgosłupa oraz komfort dla żołądka.

Poparzenia słoneczne

Czy wiesz, że wśród zawodowych kierowców jest znacznie więcej przypadków czerniaka niż u przedstawicieli innych zawodów?
W dodatku zwykle rak skóry rozwija się na lewej stronie twarzy lub lewym ramieniu (w krajach o ruchu lewostronnym na prawej). To chyba wystarczający dowód na to, że koniecznie trzeba chronić się przed słońcem, podróżując samochodem.

Nasza rada:
Trzeba smarować odsłonięte części ciała kremem z fitrem o wysokim SPF (powyżej 30). Jeśli podróż trwa dłużej niż 3–4 godziny, aplikację trzeba powtórzyć. Niektóre auta wyposażone są fabrycznie w szyby tzw. anty-UV, nie przepuszczające szkodliwych promieni. Są też naklejki na okna (tylne boczne), które dają ten sam efekt (nie wolno naklejać ich z przodu ze względu na przepisy ruchu drogowego).

Zadbaj o kręgosłup

Choć stan naszych dróg ostatnio nieco się poprawił (zasługa EURO 2012!), to i tak wiele z nich jest wyzwaniem dla kręgosłupa. Wymuszona pozycja siedząca i wstrząsy na nierównościach jezdni sprawiają, że zwiększa się ucisk na zakończenia nerwowe. Skutkuje to bólem, który może utrzymywać się jeszcze przez wiele dni urlopu.

Nasza rada:
Możesz skorzystać ze specjalnej poduszki na fotel samochodowy, która podpiera kręgosłup na całej jego długości i amortyzuje wstrząsy albo wałka pod kręgosłup lędźwiowy (ten odcinek najczęściej boli po podróży). Znajdziesz je w sklepach ze sprzętem rehabilitacyjnym. Jeśli jesteś kierowcą, unieś nieco lusterko wsteczne, tak, byś prowadząc, musiała zachowywać pozycję wyprostowaną. Gdy podróżujesz na siedzeniu pasażera i możesz pozwolić sobie na drzemkę w czasie jazdy, załóż na szyję poduszkę zapobiegającą nadmiernemu kiwaniu się głowy (co mocno nadweręża mięśnie wokół kręgosłupa szyjnego). W czasie podróży warto także co 2–3 godziny zrobić przerwę na gimnastykę.
  • Unieś splecione ręce nad głową, wyciągnij je jak najmocniej w górę, a potem zupełnie je rozluźnij i opuść, pochylając się jednocześnie nieco do przodu (kręgosłup powinien wygiąć się w łuk).
  • Usiądź na krawędzi ławeczki i oprzyj dłonie z tyłu bioder (łokcie zgięte skierowane ku tyłowi). Odchyl głowę do tyłu, najdalej jak potrafisz, i wytrzymaj 10 sekund.

Gdy żołądek jest ściśnięty

Wiele osób podczas długiej podróży skarży się na uczucie pełności w obrębie jamy brzusznej. Ściśnięty żołądek nie pracuje prawidłowo, a wzdęcia i nudności pojawiają się zwłaszcza u miłośników gazowanych napojów czy potraw z przydrożnego grilla. Dla innych z kolei perspektywa korzystania z toalety na leśnym parkingu jest na tyle nieprzyjemna, że perystaltyka ich jelit znacznie zwalnia, co skutkuje kłopotami z wypróżnieniem nawet przez kilka pierwszych dni urlopu. Warto zatem zadbać o komfort podróży także dla naszego układu pokarmowego już na etapie planowania stroju na drogę. Wskazane są luźne spodnie lub spódnice nie ściskające w pasie.

Nasza rada:
Jeśli masz skłonności do wzdęć, podczas jazdy pij niegazowaną wodę mineralną, kompot własnej produkcji (bez cukru) albo herbatkę ziołową – możesz zrobić ją ze zmielonych nasion kopru włoskiego i anyżku (łyżkę ziół na każdą szklankę wrzątku, zaparzaj przez 10 minut i przelej do termosu). Unikaj jedzenia w przydrożnych barach, gdzie dużo potraw przygotowywanych jest na starym tłuszczu – lepiej weź na drogę kanapki lub sałatki (te ostatnie doskonale działają także przy zaparciach). Gdy dolegliwości jednak się pojawią, możesz połknąć 1–2 tabletki preparatu przeciw wzdęciom np. Espumisan, Esputicon. Uwaga! Leczenie zaparć zostaw raczej na czas, gdy już dotrzesz na miejsce!

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!