Co zrobić, gdy bolą plecy?

Wiele osób skarży się na bóle pleców – zwłaszcza te w odcinku lędźwiowym, czyli w dole pleców, tam, gdzie wygięcie spowodowane „naturalną skoliozą” pleców jest największe. Aby nie doprowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak wypadnięcie lub wysunięcie dysku, warto pamiętać o paru rzeczach.
/ 31.05.2010 16:21

Schylanie się. Jeśli podnosisz lub przenosisz ciężkie rzeczy, pamiętaj – schylaj się, uginając nogi, nie plecy. One powinny pozostać proste. Nie przejmuj się tym, czy to będzie śmiesznie wyglądać – pracuj nogami, a dasz kręgosłupowi wytchnienie.

Ćwiczenie na ból. Jeśli już boli Cię odcinek lędźwiowy kręgosłupa, możesz wykonać proste i skuteczne ćwiczenie, polecone mi przez kręgarza z medycznym wykształceniem. Połóż się na brzuchu, z rękami zgiętymi w łokciach i podpartymi z przodu. Teraz powoli podnoś się, odpychając rękami od podłoża (nogi i miednica cały czas leżą), robiąc wdech i unosząc głowę do góry. Taka damska pompka. Gdy wyprostujesz ręce, robisz wydech (powinieneś poczuć, jak kręgi się delikatnie „układają”, a mięśnie kręgosłupa rozluźniają), po czym opuszczasz się spowrotem na podłoże. Wykonaj 10 takich powtórzeń.

Wyprostowana postawa. Aby uniknąć bólu i problemów z kręgosłupem trzymaj się prosto. Jak dokładnie? Patrząc przed siebie, cofnij głowę (brodę) do tyłu tak, żeby znalazła się nad kręgosłupem i wypnij pierś. Taka postawa powoduje, że głowa nie ciąży ci do przodu i nie zmusza do krzywienia kręgosłupa – środek ciężkości rozkłada się prawidłowo i głowa jest „podtrzymywana” przez całe ciało w pionie.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!