AdobeStock_227794928.jpeg fot. Adobe Stock

Najlepsze sposoby na pokonanie stresu i dobre samopoczucie. Lepsze niż używki!

Patrzysz w kalendarz, a do wyczekanego urlopu został jeszcze miesiąc albo dwa? Nie wpadaj w panikę. Jeśli już czujesz się przemęczona, reagujesz nerwowo na każde niepowodzenie i łatwo podnosisz głos, wypróbuj sprawdzone sposoby na powrót do harmonii i zrelaksuj się jeszcze przed urlopem.
/ 25.06.2021 11:52
AdobeStock_227794928.jpeg fot. Adobe Stock

Dla wszystkich, którzy zaplanowali urlopy na drugą połowę wakacji (albo co gorsza, na jesień), zaczyna się trudny czas. Biuro pustoszeje, zadań jest co prawda mniej, ale jakie to ma znaczenie, gdy oprócz swoich obowiązków, musisz zastępować dwie osoby z zespołu? Jeśli czujesz, że powoli stajesz się kulką nerwów, stwórz plan na relaks, uspokój nerwy i spokojnie doczekaj do wymarzonej podróży.

Używki – dlaczego nie są odpowiedzią?

Wydaje ci się, że najłatwiejszy sposób przetrwania stresującego czasu to spotkania z przyjaciółkami na mieście? Oczywiście zachęcamy do korzystania z otwartych ogródków restauracyjnych i odnowienia zaniedbanych w pandemii kontaktów, ale… Nie myśl, że powolne podtruwanie organizmu jest najlepszym wyjściem na walkę ze stresem. Alkohol powoduje wahania nastroju, więc następnego dnia po wesołym spotkaniu możesz czuć się jeszcze bardziej „pod psem”.

Problem jest poważniejszy, jeśli dodatkowy stres sprawia, że palisz więcej albo, co gorsza, wracasz do papierosów, z którym prawie się już rozstałaś. Raport CBOS „Palenie papierosów” z 2019 r. pokazuje, że prawie 20 proc. ogółu osób palących to palacze okazjonalni. To oni są najbardziej narażeni na pełny powrót do nałogu w przypadku problemów w pracy czy życiu rodzinnym. Jeśli należysz do tej grupy, koniecznie wypróbuj nasze sposoby na relaks.

Jeśli jednak jesteś nałogowym palaczem i stres powoduje, że palisz więcej, rozważ alternatywy z grupy tzw. obniżonego ryzyka. Najbliższym tradycyjnemu paleniu sposobem jest zmiana ze spalania na podgrzewanie tytoniu. Podgrzewanie, np. w urządzeniu glo Hyper, nie tylko mniej obciąża domowy budżet, ale także pozwala zredukować szkodliwy wpływ nałogu na organizm. Według badań, przejście z tradycyjnego palenia na podgrzewanie tytoniu pomaga zmniejszyć ekspozycję komórek na 12 szkodliwych biomarkerów („Human Biomarker Exposure From Cigarettes Versus Novel Heat-Not-Burn Devices: A Systematic Review and Meta-Analysis”, Nicotine & Tobacco Research, 7/2020).

Zapomniany sposób na stres - seks

O seksie myślimy na wiele sposobów – w kategorii przyjemności, rozładowania pożądania, pielęgnacji uczucia między partnerami. Rzadko jednak uświadamiamy sobie, jak potrzebny jest dla zachowania zdrowia psychicznego i harmonii. Biologia zadbała o to, żebyśmy chcieli się kochać: już podczas gry wstępnej wydziela się oksytocyna (szczególnie podczas pieszczot piersi), która działa odstresowująco i wzmacnia emocjonalne przywiązanie do partnera. Orgazm to oczywiście wybuch endorfin, hormonów szczęścia.

Uczucie pełnego relaksu tuż po jest oczywiste, ale czy udany seks potrafi sobie radzić ze stresem długofalowo? Sprawdzili to badacze z Wydziału Psychologii Paisley University. Podobno największy wpływ na stabilizację ciśnienia krwi, a co za tym idzie redukcję stresu, ma klasyczny stosunek waginalny.

Fitness na dobry humor

Wreszcie możemy wrócić na siłownię! Po ponad roku przerwy możesz być niechętna do wyciskania siódmych potów, ale uwierz nam – dzięki wysiłkowi fizycznemu poczujesz zmianę w sposobie myślenia i odzyskasz spokój. Wszystko ma uzasadnienie w praprzeszłości naszego gatunku: wyrzut kortyzolu (czyli potocznie stres) powodowało zagrożenie, a ucieczka przed nim przynosiła ulgę, za pomocą wyrzutu endorfiny. Dziś stresują nas wyzwania życia codziennego, a nie drapieżnicy, ale mechanizm jest podobny. Godzina ćwiczeń aerobowych skutecznie pozwala zapomnieć o pretensjach szefa….

Pamiętaj tylko, by dbać o regularność treningów. Sam zakup karnetu na siłownię nie pomoże. Trzy, nawet krótkie sesje treningowe w tygodniu wystarczą, żebyś zauważyła, że wracasz do formy: fizycznie i psychicznie.

Kup włóczkę i druty

Zareagowałaś śmiechem na ten pomysł? Nic dziwnego, w końcu robótki ręczne kojarzą się z nudnawym planem dnia naszych prababć, które nie miały abonamentu na Netflixa. Wbrew pozorom, powtarzalne czynności manualne potrafią wpłynąć na nasze samopoczucie i uspokoić gonitwę myśli. Wiedziałaś, że najbardziej zapracowanym klientom terapeuci potrafią zalecić monotonne czynności domowe, jak prasowanie czy zmywanie? Szydełkowanie topu albo bawełnianego sweterka na wakacyjne wieczory przyniesie ci więcej satysfakcji: nauczysz się czegoś nowego i wpiszesz w bardzo mocny trend w modzie na sezon wiosna-lato 2021.

Nie wiesz, jak zacząć? Rękodzieło wróciło do łask, co widać po tysiącach tutoriali i wskazówek na Instagramie i YouTubie. Wiele z nich jest tworzona z myślą o zupełnie początkujących. W sklepach internetowych z kolei znajdziesz gotowe zestawy: z włóczką, szydełkiem lub drutami i dokładną instrukcją od A do Z.

Medytacja w naturze

Ośrodki jogi i medytacji również padły ofiarą pandemii i właśnie odradzają się, czekając na nowych klientów. Okres wakacyjny sprzyja też weekendowym wyjazdom w polską głuszę. To najlepszy sposób, by zacząć przygodę z mindfulness z dala od codziennych problemów i rodziny przerywającej ci w kluczowym momencie.

Ofert szukaj w mediach społecznościowych, Facebook aż kipi od warsztatów dla kobiet zainteresowanych duchowością i kontaktem z naturą. Przeważnie w programie jest medytacja, zajęcia ruchowe (jak joga i relaksujące formy na pograniczu teatru i tańca), czasem warsztaty wegańskiego gotowania albo własnoręcznej produkcji kosmetyków naturalnych. Kto wie, może taki weekend na podładowanie baterii będzie początkiem dłuższej przygody z medytacją?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!