Paląca kobieta w kawiarni fot. Adobe Stock

Najważniejsze powody, dla których warto rzucić palenie

Papierosy są passé! Jeśli myślisz o rzuceniu palenia, ale szukasz motywacji, mamy dla ciebie pięć mocnych argumentów.
Małgorzata Czyż / 14.08.2020 14:12
Paląca kobieta w kawiarni fot. Adobe Stock

Lato to świetny moment na podejmowanie wyzwań. Jesteśmy bardziej zrelaksowane i zmotywowane, żeby zmieniać się na lepsze. Rozkoszujemy się smakiem sezonowych warzyw i owoców, zapominając o fast foodach. Chętniej spacerujemy i poruszamy się rowerem. W dodatku w tym roku wiele z nas zdecydowało się na urlop w Polsce i spróbowało zupełnie nowych form aktywnej turystyki (wybierasz kajaki czy windsurfing?).

Logicznym następnym etapem tych letnich zmian jest pozbycie się przyzwyczajeń, które hamują nas przed osiągnięciem szczytowej formy i jak najlepszego samopoczucia. Jednym z nich jest palenie papierosów. Wciąż popularne wśród kobiet (wg raportu CBOS „Palenie papierosów” z 2019 r. nadal pali 21 proc. Polek), coraz częściej jest postrzegane jako oznaka słabego charakteru i niskiej pozycji społecznej. Jeśli chciałabyś rozstać się z nałogiem, ale odkładasz to na później, przypomnij sobie najważniejsze argumenty za.

Zmień zapach

Palenie papierosów to nieustająca walka z zapachem. Zapachem dymu przenikają obicia mebli, zasłony, a nawet... farba na ścianach. To samo dotyczy dłoni palacza, włosów czy ubrań. Nawet najlepsze odświeżacze powietrza i perfumy nie radzą sobie z zamaskowaniem uciążliwego smrodu. Wyobraź sobie twoje życie bez papierosa jako zupełnie nową jakość. Twoje dłonie będą pachniały kremem do rąk, a zasłony płynem do płukania tkanin, a domownicy docenią nowy komfort.

Życie bez zadyszki

Nawet jeśli nie uprawiasz sportu regularnie, znasz to uczucie bardzo dobrze... Krótki oddech, gdy próbujesz dogonić odjeżdżający autobus, szybkie bicie serce, gdy trzeba pokonać schody. Z wiekiem wysiłek staje się tylko bardziej uciążliwy.

Rozstając się z papierosem możesz szybo poprawić wydolność organizmu. Nie wierzysz? Pierwsze efekty zauważysz od razu. Już dzień bez papierosa przynosi poprawę saturacji, czyli natlenienia krwi, a po miesiącu zauważysz, że oddycha ci się znacznie lepiej, a zadyszka ustała.

Lepsze relacje

Według raportu CBOS „Palenie papierosów” z 2019 r., aż 58 proc. Polaków deklaruje, że nie lubi przebywać w towarzystwie osób palących papierosy. Co ciekawe, dotyczy to nawet 15 proc. nałogowych i 32 proc. okazjonalnych palaczy! Głównym winowajcą jest zapewne zapach dymu, a także coraz większa świadomość zdrowotnych konsekwencji nałogu tzw. biernego palenia.

Dlatego jeśli zależy ci na dobrym pierwszym wrażeniu, na każdym spotkaniu powinnaś pojawić się bez papierosa. Dotyczy to zwłaszcza spotkań zawodowych i rozmów o pracę – kadra kierownicza należy wg danych CBOS do najmniej palącej grupy zawodowej, tuż obok studentów. Teraz procesy rekrutacyjne przeniosły się na platformy online oraz inne komunikatory, warto jednak pamiętać, że przy spotkaniach twarzą w twarz, odpychający zapach papierosów może zaprzepaścić pozytywny odbiór palacza. Wolna od nałogów zostaniesz zapamiętana, jako osoba bardziej profesjonalna, świadoma i nowoczesna. Papierosy to już relikt przeszłości, a odsetek ich użytkowników spada z każdym rokiem.

Piękna cera i bielsze zęby

Zapewne słyszałaś już, że palenie ma negatywny wpływ na twój wygląd. W jaki sposób? Nikotyna zwęża naczynia krwionośne, blokując dopływ tlenu i substancji odżywczych do komórek. To z kolei przyczynia się do pogorszenia stanu cery, osłabienia cebulek włosów i uporczywego cellulitu. Jednak to nie wszystko... Palenie przyczynia się także do powstania osadów na zębach i próchnicy oraz przyspiesza starzenie się skóry. Główni winowajcy to spadek nawilżenia skóry u palaczy i zwiększone wydzielanie wolnych rodników. To cząsteczki, które uszkadzają m.in. białka budulcowe organizmu, prowadząc do zaburzeń produkcji kolagenu. Efekt to znacznie wcześniejsze zmarszczki i mniejsza gęstość oraz jędrność skóry. Utrata młodzieńczego owalu twarzy u palaczek następuje kilka lat wcześniej niż u kobiet prowadzących zdrowy tryb życia. Zmian nie da się cofnąć, ale można je zahamować, rezygnując ze szkodliwego nałogu.

Wszystko dla zdrowia

Zdrowie, najważniejszy argument za rzuceniem palenia świadomie, zostawiłyśmy na koniec. Nałogowi palacze często wypierają myśli o chorobach powodowanych przez papierosy, zakładając, że akurat im to się nie przydarzy. Tymczasem oprócz raka płuc, palenie zwiększa ryzyko zapadnięcia na całą plejadę chorób cywilizacyjnych, na czele z innymi nowotworami oraz chorobami serca i układu krążenia. Część z nich będzie ci grozić jeszcze długo, np. płuca regenerują się w pełni dopiero po 20 latach od rzucenia palenia, a ryzyko choroby wieńcowej wraca do normy po 15. To nie znaczy, że nie możesz liczyć na szybkie wymierne efekty. Odporność na infekcje powraca już po 9. miesiącach bez „dymka”, po 12. ryzyko chorób serca spada o połowę, a po 5 latach uwolnisz się od podwyższonego ryzyka udaru czy raka gardła. To realne korzyści, które są w zasięgu twojej ręki. Najlepszym gwarantem poprawy stanu zdrowia jest definitywne rzucenie palenia. Jeśli jednak rozstanie z nałogiem nie jest możliwe, warto rozważyć przejście na tzw. produkty bezdymne, takie jak podgrzewacze tytoniu, np. IQOS. To innowacyjna technologia, w której nie dochodzi do procesu spalania tytoniu, a jedynie do jego podgrzania do znacznie niższej temperatury. Nie wytwarza się przy tym dym, popiół, ani nieprzyjemny zapach charakterystyczny dla papierosów, którym przesiąkają włosy palacza, jego ubrania, ale również firanki i ulubiona kanapa. Badanie Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego i Środowiska Królestwa Niderlandów dowiodło, że w przypadku aerozolu z IQOS nawet 25-krotnie niższa jest zawartość 8 głównych substancji rakotwórczych, aniżeli w dymie z papierosa. „W przypadku palaczy, którzy zrezygnowali z palenia tytoniu na rzecz jego podgrzewania w tym urządzeniu ryzyko przedwczesnego zgonu związanego z rozwojem u nich choroby nowotworowej jest znacznie niższe niż w grupie palącej zwykłe papierosy”, czytamy w raporcie naukowców. Należy jednak pamiętać, że najlepszym sposobem na zredukowanie negatywnych skutków palenia, jest zawsze ostateczne zerwanie z nałogiem – za co mocno trzymamy kciuki!

 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!