Pewność siebie fot. Fotolia

Pewność siebie - jak poprawić poczucie własnej wartości

Warto stawiać sobie wyzwania, mieć swoje “ja idealne” do którego dążymy. Dobrze też zaakceptować, że - realnie - nie musimy być doskonali
/ 10.05.2013 06:59
Pewność siebie fot. Fotolia
Części naszej osobowości, to zestaw cech, które ujawniają się w zależności od sytuacji. Czasem nieświadomie wyznaczamy sobie wysokie standardy, do których dążymy. Przybierają postać założeń takich jak “chcę być spontaniczna, bystra, wysportowana, spokojna, pracowita”. Zdarza się, że wszystko naraz.

Dlaczego nie potrafimy docenić siebie?


Zapominamy, że możemy być różni, zupełnie inaczej reagować w zależności od naszego nastroju i sytuacji. Czasami jesteśmy bardziej spontaniczni, myślimy bardziej optymistycznie. Na wakacjach pojawia się nasza część, która lubi być trochę chaotyczna i leniwa. Innym razem uruchamiamy część bardziej zadaniową, skoncentrowaną, przydaje się na przykład w pracy. Bywamy elastyczne, ale czasem też smutne albo mamy okres, kiedy się stresujemy. Zamiast za wszelką cenę walczyć ze sobą i starać się zmienić, łatwiej popracować nad częstszym używaniem różnych części naszej osobowości.

Jak poprawić swoją samoocenę?


Kontrola nad tym, która część naszej osobowości jest aktywna wynika z dostrzeżenia różnicy między “jestem” a “bywam”. Trudniej funkcjonuje się ze zbiorem ogólnie ujętych, stabilnych przekonań, na przykład: jestem “nieśmiała” albo jestem “napięta”. Nagle coś, co jest cechą, staje się częścią naszej tożsamości. Jednak, jeśli przyjrzeć się temu z bliska, możemy zaobserwować, że jednak tylko “bywamy” nieśmiali bądź napięci. Są sytuacje, kiedy nieśmiałość jest mniejsza albo w ogóle zostaje zastąpiona przez towarzyskość, poczucie humoru albo pewność siebie.

Co możesz zrobić?


Oznacza to dwie rzeczy –  zamiast walczyć z tym jacy “bywamy” (a nie z tym jacy “jesteśmy”), można wybrać z jakiej części siebie chcemy teraz korzystać i przejąć kontrolę nad tym, ile tej nieśmiałości chcemy w życiu używać. Przywołaj, jak się zachowujesz kiedy czujesz się trochę śmielsza, albo kiedy czujesz się mniej napięta. Możesz na chwilę “poudawać”, że taka w tej chwili jesteś. Możesz udawać, że zachowujesz się jak pewna siebie osoba. Za zmianą zachowania mogą przyjść zmiany nawyków, dotychczas automatycznych reakcji.

Martyna Gralewska – psycholog i coach, przyjmuje w ośrodku Pomoc Psychologiczna "Swoją Drogą" (www.swoja-droga.pl). Prowadzi konsultacje psychologiczne, terapię i coaching indywidualny.

 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!