AdobeStock_110011307.jpeg fot. Adobe Stock

Powakacyjne SOS. Pomóż swojemu ciału i skórze się zregenerować

Długo planowany urlop się skończył, ale wcale nie czujesz się w pełni wypoczęta? Często się zdarza, że nasze wakacyjne zwyczaje są forsowne dla ducha i ciała, a przejście na codzienny rytm może sprawiać problemy. Sprawdź, jak zadbać o zdrowie, urodę i samopoczucie po powrocie.
/ 15.09.2021 07:55
AdobeStock_110011307.jpeg fot. Adobe Stock

Według badań ARC Rynek i Opinia w zeszłym roku ponad połowa Polaków została w domach. W te wakacje, mimo wzrostu cen na rynku turystycznym i ograniczonej przez pandemię oferty, ruszyliśmy więc tłumnie po wypoczynek. Wyczekany i bardzo potrzebny, bo wg badań OECD Polacy, z wynikiem przeszło 39 godzin tygodniowo, są jednym z najbardziej zapracowanych narodów zachodniego świata.

Tym bardziej możemy czuć się sfrustrowane, jeśli po wakacyjnym wyjeździe nie czujemy się i nie wyglądamy na wypoczęte, a powrót do pracy okazał się trudny i stresujący. Co możesz zrobić, żeby lepiej zaadoptować się do codzienności? Jak zadbać o wygląd, żeby uzyskać efekt blasku zrelaksowanej skóry? Jak rozpocząć jesień w dobrym humorze? Podpowiadamy.

Posłoneczny zestaw ratunkowy

Twoja cera nie bawiła się podczas urlopu równie dobrze, co ty! Może zauważyłaś, że jest wolna od niedoskonałości, a opalenizna dodaje jej uroku, ale to tylko chwilowe efekty działania słońca. W rzeczywistości w głębi zachodzą procesy, które na dłuższą metę szkodzą urodzie.

Wyciszenie krostek to efekt posłonecznego przesuszenia cery – wkrótce gruczoły zaczną pracować z wzmożoną siłą, a ekspozycja na promienie UVB spowoduje nadmierne rogowacenie, a co za tym idzie – powstawanie zaskórników i krostek. Nie wspominając nawet o fotostarzeniu, procesie, w których dochodzi do uszkodzenia włókien kolagenowych. Po wakacjach twoja skóra potrzebuje porządnej dawki regeneracji! Przede wszystkim nie rezygnuj z kremów na dzień z filtrami słonecznymi, a wieczorem aplikuj kosmetyki ze składnikami, które łączą działanie przeciwstarzeniowe z przeciwtrądzikowym, jak retinol czy niacynamid.

Jeśli dodatkowo zauważyłaś na twarzy przebarwienia, koniecznie wprowadź do (porannej) pielęgnacji kosmetyki z witaminą C. Ich wybór na polskim rynku jest imponujący, a każdej jesieni pojawiają się nowe propozycje z każdej półki cenowej. W późniejszych tygodniach jesieni możesz pomyśleć też o bardziej agresywnych zabiegach gabinetowych, jak rozjaśniający laser czy chemiczne peelingi.

Nie zapomnij też o skórze całego ciała! Po długich godzinach na leżaku, skóra jest przesuszona i prosi o porządną dawkę dermokosmetyków z lipidami i zmiękczających mocznikiem. Przyda się też wizyta u dermatologa – dzięki tzw. dermatoskopii przekonasz się, jak twoje pieprzyki zareagowały na ekspozycję słoneczną i czy któryś z nich wymaga pilnego wycięcia.

Urlop od… używek

Szczególnie wakacje typu all inclusive, ale także zwykły wyjazd nad polskie morze, sprzyjają niezdrowemu stylowi życia. Podczas urlopu zdecydowanie częściej towarzyszy nam alkohol, fast foody, czasem też papierosy. Dla twojego organizmu to podwójna dawka rakotwórczych wolnych rodników i duży dopływ toksycznych składników.

Po powrocie daj swojemu ciału się oczyścić. Zrób sobie co najmniej miesięczny urlop od alkoholu, zadbaj o dietę bogatą w warzywa (póki ich wybór wciąż jest duży) i za żadne skarby nie pal papierosów. Wg raportu CBOS „Palenie papierosów” z 2019 r. aż 18 proc. spośród osób palących to palacze okazjonalni, którzy sięgają po używkę np. podczas wakacji. Nie pozwól, żeby urlopowe odstępstwo od normy stało się twoją codziennością. Jeśli trudno ci zrezygnować z dymka, możesz sięgnąć po alternatywne produkty o obniżonej toksyczności, jak e-papieros Vuse ePen. Według raportu Public Health England (2021), najlepszą skuteczność w rzucaniu palenia (74%) zapewnia połączenie nikotynowej terapii zastępczej z vapingiem (czyli używaniem e-papierosów). W samym 2017 r. aż 50 tys. Brytyjczyków zastosowało vaping jako metodę przejściową przed zupełnym rzuceniem palenia.

Zadbaj o regularność i aktywność

Twój urlop wcale nie polegał na leżakowaniu nad basenem? Świetnie! Jednak osoby, które aktywnie spędzają wakacje również mierzą się z wyzwaniami. Często jadą na urlop w górach nieprzygotowane fizycznie na plan wyprawy, który sobie wymarzyły, a wracając… ponownie znikają w korporacyjnych gmachach i zapominają o aktywności. Takie wahania pomiędzy dużym wysiłkiem a kompletną biernością to dla organizmu szok. Twoje ciało, w oczekiwaniu na kolejny sportowy wycisk, zacznie po prostu magazynować zapasy, co może się skończyć niespodziewanym się przybieraniem na wadze.

Jeśli chcesz uniknąć rozregulowania przemiany materii, skorzystaj z ostatnich ciepłych dni i wprowadź do planu tygodnia jogging albo długie spacery. Doskonałą aktywnością powakacyjną będzie też pływanie (2-3 razy w tygodniu). Regularny ruch powoduje też wydzielanie się endorfin, hormonów szczęścia, które pomogą ci uniknąć powakacyjnej chandry!

Pamiętaj, że pilnowanie rytmu dnia i tygodnia powinno dotyczyć wszystkich aktywności, nie tylko tych sportowych. Znacznie łatwiej odnajdziesz się w pourlopowej rzeczywistości, jeśli zadbasz o stałe godziny posiłków, a przede wszystkim – będziesz się wysypiać. Podczas urlopu zapewne kładłaś się i wstawałaś późnij niż zwykle – im szybciej wprowadzić w życie swój standardowy rytm, tym szybciej przyzwyczaisz się do codziennej rutyny po powrocie. Wyspana, przywitasz ją nawet z uśmiechem na twarzy.

Zaplanuj… następny wyjazd

Nawet jeśli twój pracodawca nie wymaga wczesnego deklarowania urlopów, już teraz zacznij planować odpoczynek w czasie trudnych miesięcy jesienno-zimowego przełomu. Nie musi to być luksusowy wypad na drugi koniec świata – wystarczy, że postanowisz wybrać się na przedłużony weekend w domku z kominkiem nad polskim jeziorem albo zapiszesz na warsztaty jogi.

Perspektywa nawet krótkiej ucieczki od codzienności pozwoli ci odnaleźć spokój w stresujących momentach. Nic nie daje takiej motywacji, jak konkretna data wyczekanego wyjazdu! Jeśli możesz, postaraj się też zaplanować krótki wyjazd bez dzieci – sama lub tylko z partnerem. Jesienią potrzebujemy wyjątkowej dbałości o zmieniające się samopoczucie, a chwila koncentracji na SWOICH potrzebach pomoże ci w odzyskaniu harmonii.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!