Faktem jest, że często denerwują nas nie sytuacje, w których się znajdujemy, lecz to, jak w tych sytuacjach odnoszą się do nas inni ludzie. Gdy coś idzie nie po naszej myśli, budzi to w nas niezadowolenie. W takich sytuacjach łatwo o konflikty. Wiele zależy wtedy od tego, jak zachowa się druga strona potencjalnego konfliktu: czy zareaguje agresją, czy może wykaże zrozumienie dla naszej złości? Kluczem do sukcesu w takich sytuacjach jest okazywanie innym szacunku. Szacunku wobec ich uczuć, emocji, doświadczeń i życia.
- Słuchać – bo rozmówca zawsze widzi, czy poświęcasz mu uwagę i jest to dla niego ważne. Nie zapominaj o kontakcie wzrokowym, odpowiednich gestach i mimice.
- Wykazywać się empatią – nikt nie wymaga od Ciebie szczególnych zdolności w tym względzie, nie każdy potrafi wczuć się w sytuację drugiego człowieka. Postaraj się jednak okazać zrozumienie dla uczuć rozmówcy i dla sytuacji, którą opisuje. Jeśli to możliwe, odnieś się do jego sytuacji, wskaż jak sam czułbyś się na jego miejscu. Nie staraj się jednak w ten sposób przekierować rozmowy na swoją osobę.
- Wykazywać zainteresowanie – zwłaszcza, gdy rozmówca wydaje się poirytowany lub odniósł wcześniej wrażenie, że go nie słuchasz. Z pewnością mile go zaskoczy Twoje pytanie o jakiś szczegół lub dalszy rozwój któregoś z wątków jego opowieści.
- Proponować pomoc – w ten sposób wykażesz prawdziwe zainteresowanie ich sprawami i problemami. Jeśli zaś wcześniej próbowali wymóc na Tobie jakieś działanie, Twoja bezpośrednia propozycja może sprawić, że stracą rezon. Z pewnością jednak nie pomyślą, że ich nie szanujesz.
Urszula Skirtun
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!