witamina D - jak ją dostarczać fot. Fotolia

Witamina D - objawy niedoboru, dawkowanie, działanie

Naukowcy wciąż nie mogą się nadziwić, ile jej zawdzięczamy. Warto więc zadbać, by mieć jej pod dostatkiem.
Agnieszka Czechowska / 14.04.2017 10:45
witamina D - jak ją dostarczać fot. Fotolia

Jeszcze niedawno kojarzono ją tylko z zapobieganiem krzywicy u najmłodszych. Teraz już wiadomo, że potrzebują jej wszystkie tkanki organizmu, nie tylko dziecięcego, a jej niedobór może uniemożliwić skuteczne wyleczenie nawet tak błahej choroby jak przeziębienie!

Lista zalet

Chociaż jest witaminą, pod wieloma względami bardziej przypomina hormon – aktywna postać witaminy D pomaga regulować działanie wielu narządów i procesów, co zostało udowodnione naukowo. Jakie wiec jest jej działanie? 

  • Wzmacnia odporność. Z badań wynika, że osoby, które mają wysoki poziom wit. D w organizmie, rzadziej zarażają się grypą i lżej przechodzą infekcje górnych dróg oddechowych.
  • Wspiera działanie układu krwionośnego. Osoby z niskim poziomem wit. D są dwukrotnie bardziej narażone na zawał i udar.
  • Poprawia nastrój. Niedobór wit. D może doprowadzić do depresji.
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Zdaniem specjalistów osoby, które mają w organizmie wysoki poziom wit. D o 40 proc. rzadziej chorują na raka odbytu. Co więcej – wciąż trwają badania dowodzące, że witamina ta może nas bronić też przed innymi typami nowotworów.

By mieć jej pod dostatkiem

Łatwo je zlekceważyć i pomylić ze zwykłym zmęczeniem, przepracowaniem, drażliwością wynikającą np. z depresji sezonowej. Statystyki mówią jednak, że w naszej szerokości geograficznej większość osób może borykać się z niedoborami tej witaminy. Trochę zapasów możemy zrobić sobie teraz, gdy słońca mamy pod dostatkiem. Aby w skórze powstało tyle witaminy, ile wynosi jej dzienna dawka, wystarczy przez 10-20 min wystawiać do słońca twarz lub przedramię. Ale uwaga – bez posmarowania się wcześniej kosmetykiem z filtrem. Witaminę D można dostarczać sobie także z jedzeniem.

Najbogatszymi jej źródłami są morskie ryby, jajka oraz grzyby (borowiki, kurki, pieczarki). Warto również rozważyć stosowanie suplementów diety. Obecnie specjaliści zalecają przyjmowanie przez cały rok – nawet w słoneczne miesiące. Obecnie, zgodnie z komunikatem Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, wszystkim dorosłym zaleca się przyjmowanie ok. 2000 j.m. witaminy D dziennie. Zwiększyły się także normy dla dzieci – teraz są bardzo zróżnicowane, wynikają z rozwoju, masy ciała itp., dlatego, aby ustalić dawkę dla osoby nieletniej, trzeba skonsultować się z pediatrą.

Więcej na ten temat:

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!