Do tegorocznej edycji zaproszono znane Polki, aby pokazać społeczeństwu, że rak piersi może dotknąć każdą kobietę, bez względu na wiek czy zawód. Bohaterkami fotografii są m.in. Joanna Koroniewska, Krystyna Kofta i Hanna Śleszyńska wraz z bliskimi.
Rak piersi i przyjaciel
Głównym celem kampanii jest wzrost świadomości raka piersi wśród pacjentek oraz osób z ich otoczenia, a także wskazanie, jak ważną rolę w leczeniu chorych na nowotwór piersi odgrywa pełne rozpoznanie choroby. Rak piersi jest chorobą niejednorodną; występuje wiele jego typów, które mają różny przebieg, rokowanie i wymagają odmiennego leczenia. Uzyskanie dokładnych informacji dotyczących choroby pozwala zastosować optymalną dla danej pacjentki terapię, a przez to zwiększyć jej szanse na wyleczenie.
Diagnoza i pierwszy okres po rozpoznaniu choroby jest momentem krytycznym w życiu chorej. Wiedza o chorobie i leczeniu jest w tym momencie tak samo ważna jak wsparcie i zrozumienie najbliższych. W takich sytuacjach najlepiej sprawdza się przyjaźń. Akcja ma uświadomić chorym i ich bliskim, jak ważna jest obecność drugiej osoby, czyli „przyjaciela od piersi”. Wspiera on pacjentkę w wymiarze merytorycznym i psychologicznym w okresie rozpoznania i leczenia choroby, w rozmowach z lekarzem, w momentach załamania, ale i w chwilach radości.
Rak piersi
Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u kobiet. Co roku na świecie rozpoznaje się ponad 1 milion nowych przypadków raka piersi, a około 400.000 chorych na ten nowotwór umiera. Rak piersi nie jest chorobą jednorodną. Obecnie rozpoznaje się raka piersi HER2-dodatniego, który charakteryzuje się nadekspresją receptora HER2. Ten typ nowotworu bardzo szybko się rozwija, niewłaściwie leczony zwiększa ryzyko powstawania odległych przerzutów i zgonu pacjentki. Inna postać tej choroby to HER2-ujemny rak piersi, którego cechą charakterystyczną jest brak nadmiernej ekspresji receptora HER2. Rak piersi HER2-ujemny dzielimy na hormonozależny, który charakteryzuje się występowaniem receptorów dla hormonów płciowych (estrogenów czy progesteronów) oraz na tzw. rak „potrójnie ujemny”. To określenie odnosi się do guzów, w których nie stwierdza się zarówno ekspresji receptorów hormonalnych (ER, PgR), jak i nadekspresji receptora HER2. Trwają prace nad określeniem obecności różnych receptorów i genów nowotworów oraz ich znaczenia dla rodzaju podawanych pacjentce terapii. Należy podkreślić, że wiedza o typie raka piersi, na jaki choruje kobieta, jest kluczowa do wyboru optymalnego leczenia.
Wizytówką kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi. Portrety” jest różowo-pomarańczowa wstążeczka – stały element każdej z edycji, symbol różnorodności nowotworów piersi. W tym roku, stała się ona inspiracją do stworzenia przez artystę rzeźbiarza, Bartłomieja Kurzeję, rzeźby, która stanęła na Placu Zamkowym w Warszawie. Przez cały październik – miesiąc walki z rakiem piersi, pomnik przypominał będzie o potrzebie zwiększania świadomości pacjentek oraz ich bliskich na temat różnorodności raka piersi, a także o potrzebie wspierania chorych kobiet w walce z nowotworem.
Każdy, kto popiera akcję może też za pośrednictwem strony internetowej www.HER2.pl zakupić koszulkę, promującą kampanię „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi”. Zdobi ją specjalnie logo „Portretów”, zaprojektowane przez znanego polskiego grafika, Łukasza Szajnę. Wpływ ze sprzedaży koszulek przekazany zostanie na rzecz Amazonek.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!