Z przeprowadzonego przez Pentor Research International badania wynika, że aż 42% dorosłych Polaków ma problemy z dziąsłami. Najczęstsze dolegliwości, na które skarżą się Polacy to podrażnienie, którego doświadcza 17% dorosłych osób, krwawienie przy szczotkowaniu - 16% oraz stany zapalne - 12% osób.
Jednocześnie, co trzeci Polak cierpi na wrażliwość zębów (aż 35%). Ponad połowa pacjentów akceptuje jednak codzienny ból zębów wywołany nadwrażliwością zębiny i nie zgłasza się z tym problemem do lekarza dentysty. Wrażliwość zębów powoduje ogromny dyskomfort i obniża jakość życia, a niedostateczna lub niewłaściwa pielęgnacja może stać się przyczyną rozwoju chorób przyzębia czy próchnicy.
Powszechne są także problemy Polaków używających protez zębowych. Takich osób jest w Polsce aż 8,2 mln, przy czym protezę zębową nosi aż 69% osób powyżej 60 roku życia. Doświadczają one uciążliwych i krępujących dolegliwości, takich jak przedostawanie się cząstek pokarmu pod protezę, na które skarży się 76% używających protez zębowych, czy wiążąca się z tym konieczność wypłukiwania protezy wielokrotnie podczas dnia – 68%. Wśród innych problemów Polacy wymieniają, m.in.: podrażnienia i uwieranie w trakcie noszenia protezy, konieczność unikania niektórych pokarmów czy obawa przed wypadaniem protezy.
„Dni Konsultacji Stomatologicznych” to pierwsza i jedyna tego typu inicjatywa, która tak wyczerpująco podejmuje tematykę profilaktyki chorób i kompleksowej higieny jamy ustnej. Merytoryczny patronat nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, którego Prezydent, prof. dr hab. Marek Ziętek, stanął na czele Rady Ekspertów akcji. Tworzą ją autorytety z dziedziny stomatologii: dr n. med. Danuta Nowakowska oraz dr n. med. Zofia Sozańska. Partnerem akcji są marki Sensodyne, Parodontax oraz Corega.
„Jak wykazują badania, a także codzienna praktyka lekarzy stomatologów, Polacy nadal niedostatecznie dbają o higienę jamy ustnej. Inicjatywa którą podejmujemy ma na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat specyfiki wszystkich problemów związanych z wrażliwością i chorobami dziąseł. Chcemy wskazać skuteczne sposoby leczenia tych dolegliwości, przede wszystkim jednak uzmysłowić, że nie należy ignorować pierwszych, niepokojących objawów” – mówi prof. dr hab. Marek Ziętek, Honorowy Prezydent PTS, członek Rady Ekspertów kampanii.
W dniach 19 - 21 sierpnia 2011 r. w Galerii Handlowej Złote Tarasy, przy ul. Złotej 59, z bezpłatnych konsultacji skorzystają mieszkańcy Warszawy. Badania przeprowadzane będą w piątek, w godzinach 12:00 – 20:00, w sobotę między 11:00 – 20:00 oraz w niedzielę w godzinach 11:00 – 18:00.
W ramach akcji będzie można skorzystać z bezpłatnych konsultacji, podczas których lekarz dentysta zbada stan zdrowia jamy ustnej pacjentów, udzieli porady i przekaże materiały edukacyjne dotyczące ich problemu. Pacjenci, u których lekarz zauważy niepokojące objawy, będą kierowani na dalsze konsultacje stomatologiczne w ich mieście.
Konsultacje stomatologiczne prowadzone w ramach kampanii będą odbywać się w terminie od 17 czerwca do 21 sierpnia. W sumie mobilny gabinet odwiedzi 10 lokalizacji na terenie Polski.
Terminy i miejsca badań badań:
§ Gdańsk 17 – 19 czerwca - Galeria Bałtycka
§ Poznań 24 – 26 czerwca - Galeria Stary Browar
§ Bydgoszcz 1 – 3 lipca - Galeria Rondo Bydgoszcz
§ Kraków 8 – 10 lipca - Galeria Bonarka
§ Łódź 15 – 17 lipca - Galeria Manufaktura
§ Wrocław 22 – 24 lipca - Galeria Dominikańska
§ Czeladź 29 – 31 lipca - Galeria M1
§ Katowice 5 – 7 sierpnia - Galeria Silesia
§ Marki 12 – 14 sierpnia - Galeria Marki
§ Warszawa 19 – 21 sierpnia - Galeria Złote Tarasy
Szczegółowy program wydarzenia można znaleźć na stronie kampanii www.dnistomatologii.pl.
Zdrowie.wieszjak.polki.pl objęło akcję patronatem medialnym.
Źródło: dnistomatologii.pl/mn
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!