Kiedy warto stosować witaminy fot. Fotolia

Kiedy trzeba stosować witaminy w tabletkach - poradnik

Lepiej zachowaj dystans do reklam, które sugerują, że możesz łykać te kolorowe pigułeczki gdy tylko poczujesz się gorzej...
Agnieszka Czechowska / 18.04.2016 12:27
Kiedy warto stosować witaminy fot. Fotolia

To wiadomo na pewno: niedobór witamin odbija się na naszym samopoczuciu. Gdy zaczyna ich brakować, pojawiają się zmęczenie, ospałość, bóle mięśni, suchość skóry, wypadanie włosów. Na dodatek słabnie nasza odporność. Czy w takiej sytuacji trzeba od razu sięgać po syntetyczne witaminy?

Zgodnie z zasadami

Faktycznie, są momenty w życiu, gdy preparaty witaminowe są niezbędne. Jeśli planujesz dziecko, a także w ciągu pierwszych 3 miesięcy ciąży powinnaś zażywać kwas foliowy. Jego niedobór zwiększa ryzyko wad rozwojowych u płodu. W okresie menopauzy zaś zaleca się kobietom preparaty wapnia i wit. D, które wzmacniają kości. Ale nawet w takiej sytuacji lepiej najpierw skonsultować się z lekarzem. Jest to absolutnie konieczne, gdy bierzesz jakieś leki. Witaminy mogą wchodzić w interakcje z innymi preparatami, także tymi sprzedawanymi bez recepty.

Jeżeli mimo wszystko zdecydujesz się łykać witaminy na własną rękę, przestrzegaj tych zasad.

  • Nie zażywaj kilku preparatów na raz, bo łatwo wtedy o przedawkowanie. Gdy łykasz np. kapsułki z olejem z wątroby rekina i multiwitaminę, dostarczasz organizmowi za dużo witaminy A i D.
  • Nie przekraczaj zalecanych dawek.
  • Nie zażywaj suplementów na okrągło. Stosuj je np. przez miesiąc, a później zrób przerwę.

A może naturalnie?   

Nim sięgniesz po suplementy, zweryfikuj swoją dietę. Pamiętaj, że naturalne witaminy (zawarte w jedzeniu) są łatwiej przyswajalne niż te z pigułek. A dostarczenie ich naszemu organizmowi wcale nie jest takie trudne. Aby mieć ich pod dostatkiem, postaw po prostu na różnorodne menu. Tylko wtedy do organizmu trafią wszystkie witaminy. 4-5 razy dziennie jedz owoce i warzywa. W twoim codziennym jadłospisie powinny się też znaleźć produkty pełnoziarniste (ciemny chleb, grube kasze, ciemny ryż i makaron) i nabiał. Po mięso sięgaj 2–3 razy w tygodniu. Tak samo często jedz ryby morskie.

Warto przeczytać również:

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!