Zdążyć z pomocą – czym jest eCall?

Każdego dnia na drogach dochodzi do wypadków. Wiele ofiar ginie, ponieważ pomoc dociera do nich za późno. Komisja Europejska przygotowała strategię, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa kierowców. Rezultatem prac ekspertów jest nowoczesny system szybkiego powiadamiania – eCall/Fot. Fotolia
Każdego dnia na drogach dochodzi do wypadków. Wiele ofiar ginie, ponieważ pomoc dociera do nich za późno. Komisja Europejska przygotowała strategię, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa kierowców. Rezultatem prac ekspertów jest nowoczesny system szybkiego powiadamiania – eCall.
/ 11.10.2011 12:26
Każdego dnia na drogach dochodzi do wypadków. Wiele ofiar ginie, ponieważ pomoc dociera do nich za późno. Komisja Europejska przygotowała strategię, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa kierowców. Rezultatem prac ekspertów jest nowoczesny system szybkiego powiadamiania – eCall/Fot. Fotolia

Czym jest eCall?

System eCall jest częścią projektu eBezpieczeństwo, opracowanego przez instytucje europejskie w celu zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Zgodnie z przyjętymi ustaleniami, specjalne urządzenia będą montowane we wszystkich nowo rejestrowanych pojazdach. Umożliwią one ręczne lub automatyczne wezwanie pomocy za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej. System eCall zostanie uruchomiony w 2014 roku.

Jakie są korzyści systemu eCall?

Specjalnie powołany zespół ekspertów przygotował raport, który dowodzi, że wdrożenie ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania pozwoli na zmniejszenie skutków wypadków o 15%. Dzięki temu możliwe będzie również uniknięcie śmierci nawet 2500 osób rocznie.

Zobacz też: Jak pomóc po wypadku?

Jak to działa?

Zamontowane w pojeździe czujniki pozwolą automatycznie wezwać pomoc po zderzeniu. Poszkodowani będą mogli również uruchomić urządzenie eCall ręcznie, naciskając odpowiedni przycisk. Samochodowy mechanizm eCall przekaże służbom ratunkowym dane w formie elektronicznego raportu o zdarzeniu, umożliwi też nawiązanie połączenia głosowego. Dzięki temu ofiary wypadku będą mogły udzielić operatorowi dodatkowych informacji.

Co będzie zawierał raport eCall?

Urządzenie eCall przekaże służbom ratowniczym informacje dotyczące czasu i miejsca zdarzenia (położenie geograficzne samochodu), dane pojazdu, status eCall (czy wezwanie zostało wysłane ręcznie czy automatycznie) oraz dane operatora świadczącego usługi telekomunikacyjne.

Zobacz też: Co nam grozi przy zderzeniu czołowym?

Kto będzie przyjmował zgłoszenia?

Zgłoszenia o wypadkach będą trafiały do regionalnych centrali zajmujących się przyjmowaniem połączeń alarmowych E112.

System eCall będzie wykorzystywał łączność poprzez alarmowy numer E112. Urządzenie eCall będzie mogło być autoryzowane za pośrednictwem E112.

Czy eCall będzie komercyjny?

Eksperci zajmujący się opracowywaniem systemu nie wykluczają możliwości przyjmowania zgłoszeń o wypadkach przez podmioty prywatne, a co za tym idzie – komercyjnego świadczenia usług.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!