Zadbaj o miłe relacje z zespołem
To bardzo ważne – podkreślają zawodowi doradcy. Kiedy bowiem żyjemy z kolegami w przyjaźni, o wiele łatwiej nam się pracuje!
- Staraj się dopasować do ludzi, z którymi dzielisz obowiązki. Są z reguły spokojni i cisi? A więc nadmierna przebojowość może nie być przez nich zbyt dobrze widziana. To grupa raczej głośna, wyluzowana? Spróbuj zatem pokazać, że też masz temperament!
- Dla wszystkich bądź miła i często się uśmiechaj (tak robią profesjonaliści). Pamiętaj też, że takie słówka, jak: „proszę”, „dziękuję”’ „przepraszam” – zjednują każdego!
- Nie daj się wciągać w żadne nieformalne kliki. Kiedy jakaś koleżanka zacznie obmawiać przed tobą drugą – pod byle pretekstem skończ szybko temat. Musisz sama dobrze wszystkich poznać, by wyrobić sobie o każdym właściwą opinię.
Bon ton młodej pracownicy
Do pracy ubieraj się elegancko, ale skromnie. Unikaj mocnego makijażu, nadmiaru ozdób, a perfum używaj w niewielkiej ilości. O czym jeszcze warto pamiętać?
- Wchodząc do biura, to ty witasz osoby, które są już w pokoju, nie odwrotnie.
- Nie musisz podrywać się z krzesła, gdy przełożony przystaje przy twoim biurku tylko na chwilę. Jednak gdy rozmowa zaczyna się przedłużać, wypada wstać.
- Wychodząc z pokoju, zawsze zabieraj komórkę ze sobą, by jej sygnał nikogo niepotrzebnie nie niepokoił.
- Jeśli masz do koleżanki jakąś sprawę, a ona jest akurat pochłonięta pracą, nie przeszkadzaj jej. Poczekaj, aż będzie mniej zajęta.
Wykaż się swoimi kompetencjami
Na początek dokładnie przestudiuj zakres swoich obowiązków oraz dowiedz się o najważniejsze, terminowe prace związane
z twoim stanowiskiem. A co zrobić, by podołać wyzwaniom?
- Gdy czegoś nie wiesz, pytaj bardziej doświadczonych kolegów. Jednak prostsze sprawy staraj się rozwiązywać sama.
- Jeśli zdarzy ci się popełnić błąd, szybko popraw pracę i – gdy nie jest to naprawdę konieczne – nie opowiadaj o tym. Nie każdym niedociągnięciem trzeba się od razu chwalić.
- Dopóki nie wciągniesz się w pracę, unikaj forsowania własnych pomysłów. Jednak gdy później przyjdzie ci do głowy jakieś ciekawe rozwiązanie, nie wahaj się – przedstaw je przełożonemu. Kreatywne myślenie pomaga piąć się w górę!
Chcesz dowiedzieć się, jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami w pracy? Czytaj dalej...
Trudne sytuacje - jak sobie radzić
Najważniejsze to nie dać się stresowi (nerwy koi, np. wzięcie kilku głębokich oddechów) i wszystkie problemy starać się wyjaśniać od ręki. Warto przy tym pamiętać, że nieporozumienia zdarzają się w każdej pracy.
- Szef zlecił ci zbyt wiele zadań i nie nadążasz z obowiązkami? Uzbrojona w stosowne argumenty od razu powiedz o tym przełożonemu i postaraj się wynegocjować dłuższy termin oddania pracy. To naprawdę lepsze niż nie dotrzymanie terminu czy oddanie pracy zrobionej byle jak.
- Koleżanka wciąż cię zagaduje i nie pozwala skupić się na pisaniu raportu? By szybko uciąć rozmowę, nie odrywaj wzroku od biurka, ani nie dopytuj o szczegóły opowieści. Albo zerknij wymownie na zegarek i powiedz, że porozmawiacie później, bo teraz masz do załatwienia coś bardzo pilnego. Współpracownica powinna się wycofać.
- Zabrałaś głos na zebraniu, a wszyscy są rozgadani i nikt nie słucha tego, co mówisz? Zamilknij na pół minuty (cisza zaintryguje kolegów), a potem staraj się cały czas patrzeć na ludzi, do których się zwracasz. Zobaczysz, wszyscy od razu zamienią się w słuch!
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!