Życie miłosne cukrzyka fot. Fotolia

Czym jest zespół LOH?

Męskie objawy przekwitania, czyli zespół LOH (late-onset hypogonadism) to nic innego, jak andropauza. Ponieważ mężczyznom z natury trudniej przyznać się do problemów z funkcjami seksualnymi, zastanawiano się nad tym, czy andropauza naprawdę istnieje i jeśli tak - jak ustrzec się objawów.
/ 27.09.2016 14:38
Życie miłosne cukrzyka fot. Fotolia

U podstaw LOH

Zespół LOH (z ang. late-onset syndrome), czyli tak zwana andropauza, polega na występowaniu klinicznych i laboratoryjnych objawów, związanych z obniżeniem poziomu testosteronu u mężczyzny. Niedostateczne wydzielanie hormonu związane jest z wiekiem. Może ona wpływać na obniżenie jakości życia i zaburzać działanie licznych organów, dlatego ważna jest diagnostyka i w odpowiednich przypadkach - leczneie.

Problem wielu osób

Okazuje się, że wydzielanie testosteronu nie jest takie samo przez całe życie mężczyzny. Stężenie hormonów męskich spada średnio o 1% po 50. roku życia. Wynika z tego bezpośrednio, że większość mężczyzn powyżej 70. roku życia ma objawy obniżonego stężenia testosteronu.

Zaburzenia na tle seksualnym

Najwcześniej zauważalne są objawy związane z funkcjami seksualnymi. Obniża się libido. W przypadku tego zespołu coraz trudniej dochodzi o erekcji. Zajmuje ona więcej czasu i wymaga bardziej bezpośredniej stymulacji. Jakość erekcji spada, a czas między erekcjami się wydłuża. Jeśli zaburzenia te zostaną odpowiednio wcześnie wychwycone, możliwa jest suplementacja hormonalna.

Polecamy: Zaburzenia erekcji – co może być przyczyną?

Męski punkt widzenia

Jednak zespół dotyczy nie tylko narządów płciowych. Niestety zmienia się również sfera psychiczna. Zmiany nastroju razem z obniżeniem aktywności umysłowej, funkcji poznawczych, pamięci, czy orientacji w terenie są bardzo ciężkie do zaakceptowania. Pojawiają się również zaburzenia snu. Zwiększa się masa tkanki tłuszczowej na niekorzyść mięśni, które ulegają stopniowemu zanikowi.

Można leczyć!

W niektórych przypadkach niezbędna jest terapia. Najpierw jednak lekarz zleci badania hormonalne tak, by wykluczyć inne przyczyny objawów. Leczenie polega na hormonalnej terapii zastępczej. Testosteron podawany jest w zastrzykach, doustnie czy w plastrach. Pacjent musi być dokładnie monitorowany, gdyż suplementacja hormonalna może prowadzić do rozwoju powikłań.

Zobacz też: Terapia testosteronem – sposób na andropauzę?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/04.05.2012 11:47
jkloiugdcvgbnkmlokjgck +
/04.05.2012 11:47
jkloiugdcvgbnkmlokjgck +