Rola szkoły w zwalczaniu anoreksji

Pedagog szkolny powinien pomagać dzieciom z zaburzeniami odżywiania/ fot. Fotolia fot. fot. Fotolia
Nauczyciele i pedagodzy szkolni mogą odegrać bardzo ważną rolę w procesie zapobiegania, rozpoznawania oraz leczenia zaburzeń odżywiania. W jaki sposób szkoła mogłaby pomóc rodzicom w uchronieniu ich dzieci przed anoreksją i bulimią?
/ 30.12.2011 23:05
Pedagog szkolny powinien pomagać dzieciom z zaburzeniami odżywiania/ fot. Fotolia fot. fot. Fotolia

Pożądane role i zadania pedagoga szkolnego w profilaktyce zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej

Pedagog szkolny powinien zajmować się nie tylko uczniami sprawiającymi kłopoty wychowawcze (np. wagarującymi, przejawiającymi agresywne zachowania, mającymi problemy z nauką), ale także tworzeniem programów profilaktycznych, edukacją prozdrowotną i promocją zdrowia wśród uczniów, organizowaniem im pomocy psychologicznej, materialnej, specjalistycznej, co nabiera szczególnego znaczenia w sytuacji wzrastającej liczby uczniów uzależnionych od różnego rodzaju środków (np. od narkotyków, leków, nikotyny, alkoholu), przejawiających zachowania agresywne i zaburzenia zdrowia psychicznego oraz liczne nieprawidłowości w sferze odżywiania się.

Głównymi zadaniami pedagoga szkolnego odnośnie do profilaktyki zaburzeń odżywiania się w środowisku szkolnym powinny być:

–  rozpoznawanie nieprawidłowości w sferze stosunku do odżywiania się i własnego ciała u młodzieży

–  diagnozowanie stanu rozumienia przez uczniów specyfiki zaburzeń odżywiania się;

–  współpraca z organizacjami i instytucjami zajmującymi się terapią zaburzeń odżywiania się;

–  wspieranie nauczycieli i wychowawców w wykonywaniu działań profilaktycznych;

–  organizacja zajęć/warsztatów szkoleniowych dla nauczycieli, wychowawców na temat zaburzeń odżywiania się z udziałem np. psychologów, psychiatrów i innych specjalistów;

–  udzielanie pomocy indywidualnej chorującym uczniom i ich rodzinom;

–  organizowanie zajęć dla młodzieży na temat istoty, uwarunkowań, metod i form terapii zaburzeń odżywiania się;

–  prowadzenie zajęć dla młodzieży na temat zdrowego stylu życia i odżywiania się;

–  motywowanie nauczycieli, wychowawców do rozwijania umiejętności i kompetencji w dziedzinie diagnozowania i profilaktyki zaburzeń odżywiania się.

Przeczytaj: Leczenie bulimii

Trzeba zaznaczyć, że działania profilaktyczne dotyczące zaburzeń odżywiania się nie mogą być wykonywane przez pedagogów szkolnych incydentalnie – w formie jednej lekcji/jednych zajęć z klasą, lecz powinny zostać włączone na stałe do programów wychowawczych szkoły i uzupełniać całoroczny program pracy profilaktycznej z uczniami.

Pożądane role i zadania nauczycieli i wychowawców w profilaktyce zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej

Głównymi zadaniami nauczycieli i wychowawców w profilaktyce zaburzeń odżywiania się w środowisku szkolnym powinny być:

–  rozpoznawanie nieprawidłowości w sferze stosunku do odżywiania się i własnego ciała u młodzieży

–  diagnozowanie stanu rozumienia przez uczniów specyfiki zaburzeń odżywiania się;

–  organizacja zajęć/warsztatów dla uczniów na temat zaburzeń odżywiania się w ramach godzin wychowawczych;

–  współpraca z pedagogiem szkolnym/psychologiem oraz innymi specjalistami zajmującymi się problematyką zaburzeń odżywiania się;

–  motywowanie rodziców do włączenia się w działania profilaktyczne;

–  organizowanie pomocy psychologicznej/psychiatrycznej dla chorujących uczniów i ich rodziców;

–  motywowanie uczniów do podjęcia specjalistycznego leczenia;

–  projektowanie i realizowanie na terenie szkoły programów profilaktycznych przeznaczonych dla uczniów, obejmujących zagadnienia zdrowego stylu życia i odżywiania się (stosownie do wieku i potrzeb organizmu), kształtowania pozytywnej samooceny, nabywania dystansu do kanonów mody i urody upowszechnianych przez mass media.

Wymienione działania powinny być prowadzone przez nauczycieli i wychowawców konsekwentnie i systematycznie. Tylko w ten sposób można ograniczyć lub zmniejszyć liczbę zachorowań na anoreksję psychiczną i bulimię psychiczną u uczniów.

Zobacz: Noworoczne postanowienia - od stycznia na diecie

Fragment pochodzi z książki „Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej”, autor Marta Kowalczyk, Kraków 2008. Publikacja za zgodą wydawcy. Bibliografia dostępna w redakcji.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Redakcja poleca

REKLAMA