Szósty etap – alfabet
Podstawową zasadą każdego nauczania jest rozpoczynanie od rzeczy znanych oraz podążanie do nowych, a na samym końcu do tego, co abstrakcyjne. Litery alfabetu nie są jednostkami tekstu. Są materiałem konstrukcyjnym, budującym słowa. Alfabetu uczymy wtedy, kiedy dzieci już dobrze czytają.
Zobacz też: Nauka czytania z psem - etap piąty
Zabawa w sklep
Prowadzący wyznacza w sali miejsce na sklep i zaopatruje w różnorodne przedmioty. Dziecko idzie z psem niosącym koszyk i kupuje w sklepie rzeczy, których nazwy zaczynają się lub kończą na określoną głoskę.
Plastusiowe litery
Niezawodnym sposobem utrwalenia pisowni danej litery jest jej wyklejenie, np. plasteliną. Prowadzący przygotowuje kartkę z literą na pisaną ołówkiem, a dziecko wykleja ją plasteliną.
Schowane litery
Prowadzący przygotowuje rysunki, w których są ukryte literki. Dziecko odszukuje na rysunku ukrytą literę. Można odwrócić zadanie: dziecko do otrzymanej litery dorysowuje dowolny rysunek według własnego pomysłu.
Małe „p”, duże „P”
Prowadzący przygotowuje po kilka kartoników (mogą być w kształcie kości) z dużą i małą literą „p”. Obok psa uczestniczącego w zajęciach umieszcza małą maskotkę psa. Zadaniem dziecka jest rozdzielenie małych i dużych liter i umieszczenie „P” przed dużym psem, a „p” przed maskotką.
Brakująca litera
Do wykonania tego ćwiczenia potrzebne są poduszki o boku około 15 cm, wykonane z kolorowych materiałów (wypełnione gąbką) z naszytymi literami (na jednej poduszce jedna litera). Prowadzący przygotowuje wyrazy z brakującą literą. Rozrzuca poduszki po sali. Pies je przynosi, a dziecko uzupełnia nimi wyrazy.
Układanka literowa
Do przeprowadzenia zabawy potrzebne będą kostki z literami zamiast oczek. Można wykorzystać gotowe kostki z niektórych gier planszowych albo samemu wypisać litery na ich ściankach. W zależności od umiejętności uczestników rzuca się jedną, dwoma lub trzema kostkami. Zadanie polega na znalezieniu słowa, które zawiera wszystkie wylosowane na kostce litery. Do zabawy można wykorzystać poduszki z poprzedniego ćwiczenia.
Reporter
Prowadzący kładzie przed dzieckiem stronę z gazety. Pies przynosi jedną poduszkę z literą, np.: „P”. Zadaniem dziecka jest wyszukanie i zakreślenie ołówkiem wszystkich liter „P”, jakie można znaleźć w tekście z gazety (wytrawni czytelnicy zakreślają małe i duże litery).
Zabawy z literami
Prowadzący przygotowuje kilka poduszek z literami i zwraca się do dziecka: „Za chwilę poproszę psa, by przyniósł poduszkę z literą. Sprawdź, jaka to litera, i wymień jak najwięcej przedmiotów i zwierząt, których nazwy rozpoczynają się na literę znajdująca się na poduszce”. Wyrazy może wymieniać raz dziecko, raz nauczyciel. Można też podnieść stopień trudności i przed dodaniem kolejnego wyrazu wymienić po przednie.
Wybrana litera
Prowadzący kładzie przed dzieckiem wybrany tekst (np. wiersz W. Chotomskiej, Dwa pudle) lub zapisuje go na tablicy. Zadaniem dziecka jest wyszukiwanie w tekście wyrazów z wybraną literą, np.: „u”.
S – jak smycz
Prowadzący kładzie kilka przedmiotów (np. szczotkę, smycz) i zwraca się do dziecka: „Wybierz przedmioty, których nazwy rozpoczynają się na głoskę »s«”. Ćwiczenie może też przebiegać inaczej: na podstawie kilku przedmiotów lub ilustracji dzieci wskazują, na jaką literę zaczynają się ich nazwy: kość, koc, klocek, kijek, kokarda.
Wyliczanka
Prowadzący zwraca się do dziecka: „Posłuchaj wyliczanki. Podskocz, gdy usłyszysz w słowie głoskę »s«, zaklaszcz, gdy usłyszysz głoskę »sz«”.
Nos, nos, nos,
sos, sos, sos,
Piesek, piłeczka, szczotka,
Kostka, miska, maskotka.
Poszukiwania z psem
Prowadzący przed zajęciami rozkłada w sali przedmioty, których nazwy zaczynają się na określoną literę (np.: parasol, piłka, pociąg, piórnik, pudełko). Pod każdym z nich umieszcza psi smakołyk. Zwraca się do dziecka: „Rozejrzyj się po sali i wyszukaj przedmioty, których nazwa rozpoczyna się na literę »p«. Pies pomoże ci w poszukiwaniach”.
Uzupełnianki
Prowadzący przygotowuje kilka poduszek z wybraną literą, zestaw haseł (w których brakuje litery wyszytej na poduszce), czyli nazwy przedmiotów i ich desygnaty. Zwraca się do dziecka: „Odbierz od pieska przyniesioną poduszkę z literą, uzupełnij wyraz, odczytaj go i dopasuj przedmiot”.
(b) _ut, ku_ek, _alon
(p) _arasol, _iłka, skar_eta
Zobacz też: Nauka czytania z psem - etap pierwszy
Fragment pochodzi z książki „Dogoterapia we wspomaganiu nauki i usprawnianiu techniki czytania” autorstwa Beaty Kulisiewicz (Wydawnictwo Impuls, 2011). Publikacja za zgodą wydawcy.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!