Dlaczego kultura społeczna hamuje naszą kreatywność?

O ile obecność mężczyzny - sprzedawcy nie krępuje tak bardzo kobiet jak i mężczyzn - klientów, o tyle byt emanująca seksem sprzedawczyni potrafi skutecznie odstraszyć potencjalnych kupujących.
Łatwo dać się zwieść myśleniu, iż wystarczy dostarczyć komuś narzędzia wspomagające kreatywność i czekać ze spokojem na świetne pomysły. W praktyce jednak mechanizm ten jest bardziej skomplikowany, a kultura społeczna często sama blokuje nasze twórcze myślenie. Dlaczego?
/ 03.03.2011 12:05
O ile obecność mężczyzny - sprzedawcy nie krępuje tak bardzo kobiet jak i mężczyzn - klientów, o tyle byt emanująca seksem sprzedawczyni potrafi skutecznie odstraszyć potencjalnych kupujących.

Uwarunkowania społeczne blokują nowatorstwo

Uwarunkowania społeczne działają przeciwko nowatorstwu. Kultura społeczna rozwinęła się częściowo po to, aby zaoferować nam bezpieczeństwo w okolicznościach, w których nowatorstwo może być niebezpieczne. Przejście nad tym czynnikiem do porządku dziennego jest częścią wspierania kreatywności poprzez świadomość kulturowych ograniczeń, w większości organizacji nie stanowi jednak kluczowego problemu.

Zobacz też: Co blokuje naszą kreatywność?

Kreatywność a niepowodzenia

Aspekt kulturowy stwarza trudności z powodu silnego powiązania kreatywności z niepowodzeniem. Aby być nowatorskim, należy przygotować się na porażkę. Nie chodzi tu o to, że błędy są mile widziane, tylko o to, że przy każdym twórczym przedsięwzięciu istnieje ryzyko. Bez względu na to, jak dobrze będzie kontrolowane i minimalizowane, niepowodzenia będą się zdarzać.

Jeśli potrafimy wynosić naukę z popełnionych błędów i podnieść się po nich, rezultatem będzie skuteczna kreatywność.

Richard Feynman, znakomity fizyk XX wieku, powiedział: „Aby powstawały skuteczne pomysły na pracę, staram się odnosić porażki tak szybko, jak to tylko możliwe”. Zbyt często jednak kultura organizacji i biznesu odbiera porażkę jako coś ekstremalnie niebezpiecznego. Popularniejszym cytatem mogłoby być zatem ostrzeżenie: „Zawiedź raz i jesteś w tarapatach, zawiedź ponownie i wylatujesz”.

Zobacz też: Jak wspierać kreatywność?

Jak reagujesz na niepowodzenie?

Taka reakcja na niepowodzenie, które jest nieuchronnym skutkiem procesu twórczego, ma zgubny wpływ na rozwój innowacyjnych myśli. Nikt nie zaproponuje nowych rozwiązań, jeśli wie, że w przypadku niepowodzenia znajdzie się pod obstrzałem (oby była to tylko przenośnia).

Nieumiejętność dostrzeżenia niszczącego wpływu aspektu kulturowego w procesie twórczym jest najczęstszą przyczyną niepowodzeń w rozwijaniu kreatywności organizacyjnej.

Fragment pochodzi z książki „Przyśpieszony kurs kreatywności” autorstwa Briana Clegga i Paula Bircha (Wydawnictwo Helion, 2007). Publikacja za zgodą wydawcy.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Redakcja poleca

REKLAMA