jesienny smutek, zamyślenie, kobieta, jesień, liście jesienne, liście, sweter, leżenie na liściach, sad, park

Nie daj się łamaniu w kościach

Zwiększona wilgotność powietrza i chłód mogą nasilać dolegliwości reumatyczne. Dlatego właśnie teraz warto poświęcić stawom nieco więcej uwagi. Oto wskazówki, po których zastosowaniu poczujesz ulgę.
/ 04.08.2011 12:00
jesienny smutek, zamyślenie, kobieta, jesień, liście jesienne, liście, sweter, leżenie na liściach, sad, park
Choroby reumatyczne nie są zarezerwowane tylko dla seniorów. Siedzący tryb życia, intensywna praca i niewłaściwa dieta sprawiają, że do reumatologa trafiają coraz młodsi ludzie. Tobie także czasem coś piszczy w stawie? Możesz to zmienić.

Domowa rehabilitacja
By zachować zdrowe stawy, warto przede wszystkim zadbać o mięśnie, prawidłową dietę i wypoczynek.
- Spaceruj, jeźdź na rowerze, pływaj – każda z tych czynności wzmacnia mięśnie podtrzymujące szkielet oraz poprawia ruchomość stawów, nie narażając ich przy tym na przeciążenie. Aby trening dał dobre rezultaty, nie narzucaj sobie zbyt forsownego tempa. Ćwiczenia dla osób z problemami reumatycznymi powinny być wykonywane powoli. Nie mogą też wymagać pokonywania na siłę stawianego przez stawy oporu.
Uwaga! Zrezygnuj z ćwiczeń, jeśli okolice stawów są opuchnięte lub nienaturalnie ciepłe. To objaw toczącego się stanu zapalnego – skonsultuj się z lekarzem.
- Zrzuć nadwagę – każdy nadprogramowy kilogram to dodatkowe obciążenie dla stawów i mięśni. Dieta będzie skuteczna i bezpieczna, jeśli w twoim menu znajdzie się dużo owoców i warzyw – to bogate źródła substancji przeciwzapalnych oraz witaminy C (konieczna do produkcji kolagenu regenerującego chrząstkę stawową i więzadła). Postaraj się też wypijać codziennie ok. 1,5 litra niegazowanej wody mineralnej – pomoże oczyścić organizm z toksyn przyczyniających się do problemów ze stawami. Ogranicz spożycie tłustego mięsa i wędlin, żółtka jaj oraz tłustego nabiału – są kaloryczne, a w dodatku zawierają sporo kwasu arachidonowego. Ten zaś może nasilać procesy zapalne.
- Dobrze sypiaj – nocny odpoczynek jest konieczny do prawidłowej regeneracji organizmu (w tym stawów). By nie zakłócać tego procesu, sypiaj na odpowiednim materacu – nie może być za twardy ani zbyt miękki, bo wtedy kręgosłup układa się w nienaturalnej pozycji i dochodzi do przeciążenia stawów międzykręgowych. Z tego samego powodu warto także zainwestować (ok. 25 zł) w dobrze wyprofilowaną poduszkę lub wałek ortopedyczny (odciąży szyjny odcinek kręgosłupa).

Doraźne wspomaganie
Jeśli stawy mimo wszystko dadzą o sobie znać, możesz sięgnąć po dostępne bez recepty leki o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym (np. Dip Rilif czy Ketonal żel). Możesz też wypróbować metody naturalne.
- Okłady z nasion lnu (uśmierzają ból i poprawiają ruchomość stawów). Łyżeczkę zmielonych nasion zalej 2 szklankami wody, gotuj 5 minut. Namocz w ciepłym wywarze gazę, przyłóż ją do chorego stawu, owiń ceratką i pozostaw na 3 godziny.
- Nalewka z korzenia imbiru (łagodzi stany zapalne). Do litra czerwonego wina dodaj 15 g utartego korzenia imbiru, 5 g cynamonu, 15 g goździków, 10 g pieprzu kajeńskiego, 300 g cukru. Wlej płyn do ciemnej butelki. Codziennie wstrząsaj. Po tygodniu przecedź. Pij kieliszek (50 g) nalewki dziennie.
- Okłady z gorczycy (rozgrzewają i działają przeciwzapalnie). Do bawełnianego woreczka wsyp nasiona gorczycy białej. Zaszyj woreczek, potem przyłóż go do stawu i owiń ciepłym materiałem. Zdejmij po kilku godzinach.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!