Problemy z kręgosłupem fot. Fotolia

Problemu z kręgosłupem - 5 prostych sposobów

Poznaj 5 prostych rad, dzięki którym zadbasz o zdrowie swojego kręgosłupa!
Marta Wilczkowska / 02.02.2015 09:45
Problemy z kręgosłupem fot. Fotolia
Niemal każdy z nas w swoim życiu doświadczył lub doświadczy mniejszych lub większych problemów z kręgosłupem. Dlatego warto poznać pięć kroków, które pozwolą nam zatroszczyć się o jego zdrowie.

1.Skonsultuj się ze specjalistą

Wielu z nas ból kręgosłupa uznaje za coś normalnego, ignorując pierwsze objawy problemów z kręgosłupem. Tymczasem każdy niepokojący symptom wymaga indywidualnej konsultacji z fizjoterapeutą lub lekarzem oraz zaproponowania odpowiednich ćwiczeń i zabiegów. Wczesne zdiagnozowanie problemu, skutecznie dobrana i odpowiednio szybko zastosowana rehabilitacja umożliwia powrót do pełni zdrowia.

2. Rób proste ćwiczenia

Aby zadbać o kręgosłup nie musimy codziennie przechodzić przez długi i wyczerpujący trening. Receptą na zdrowie jest codzienne wykonywanie trzech prostych ćwiczeń rano po przebudzeniu oraz wieczorem, najlepiej przed kąpielą (np. kilka przysiadów, skłonów tułowia, wymachów rąk i ćwiczeń oddechowych). Dobrą pozycją, służącą relaksacji dolnych mięśni kręgosłupa, jest leżenie na płaskim podłożu z ugiętymi pod kątem prostym nogami, które dla wsparcia możemy położyć na krześle. Rozluźniającym ćwiczeniem jest także wykonywanie przeprostów podczas leżenia na brzuchu.

3. Pamiętaj o prawidłowej pozycji

W czasie pracy ważna jest prawidłowa postawa przy komputerze. Aby zadbać o kręgosłup, warto zapewnić sobie wygodne, regulowane krzesło, które pozwoli nam utrzymać odpowiednią odległość od monitora (nie powinna ona być mniejsza niż 70 cm). Siedząc, pamiętajmy, że nogi muszą być ustawione pod kątem prostym, a ręce luźno leżeć na biurku, mniej więcej na wysokości serca, do tego nasza sylwetka musi być wyprostowana, a plecy oparte o krzesło. Tylko to pozwoli nam uchronić się przed bólem kręgosłupa.

4. Dźwigaj z głową

Jedną z istotnych rzeczy jest przyjmowanie prawidłowej pozycji podczas podnoszenia ciężkich rzeczy. Pamiętajmy, że podczas przenoszenia ciężarów stopy muszą być oddalone od siebie, a kolana ugięte. Podnosząc używajmy obydwu rąk, a przedmiot trzymajmy blisko ciała, aby zmniejszyć nacisk na kręgosłup. Napnijmy brzuch i mięśnie pleców, aby plecy pozostały w tej samej pozycji przez cały czas podnoszenia. Ciężar podnośmy stopniowo rozprostowując ugięte kolana, nie uginając pleców.

5. Wypoczywaj zdrowo

O kręgosłup możemy również zadbać wybierając się na wakacje czy krótki wypoczynek. Raz na jakiś czas warto zamienić wyjazd do ciepłych krajów na pobyt w ośrodkach rehabilitacyjnych. Pobyt w takim miejscu rozpoczyna się od konsultacji z lekarzem i fizjoterapeutą, którzy określą nasze potrzeby i dobiorą odpowiedni zestaw zabiegów i ćwiczeń. W walce z tym problemem bardzo skuteczne są m.in. rozluźniające kąpiele w leczniczej wodzie siarczkowej o największym na świecie stężeniu związków aktywnych. Woda ta wykazuje działanie przeciwzapalne, uczestnicząc w procesach obrony antyoksydacyjnej organizmu. Efektem tego jest zmniejszenie dolegliwości bólowych, zmniejszanie się obrzęków i poprawa ruchomości stawów.

O problemach z kręgosłupem czytaj też na naszym forum medycznym.

Zadbaj o zdrowie kręgosłupa!

Na podstawie materiałów prasowych Hotel Medical SPA Malinowy Dwór

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!