Projekt DNA dziecka przed jego urodzeniem!

Ciąża/fot. Fotolia fot. Fotolia
Dzięki kropli krwi matki i ślinie ojca można jeszcze przed narodzeniem dziecka zaprojektować jego DNA i wykryć ewentualne mutacje prowadzące do poważnych chorób – czytamy w "Rzeczpospolitej" w artykule „Genom przed urodzeniem”.
/ 08.06.2012 13:20
Ciąża/fot. Fotolia fot. Fotolia

Do tej pory, żeby zdobyć informacje na temat genomu dziecka, trzeba było wykonać inwazyjny zabieg pobrania płynu owodniowego, czyli tzw. amniopunkcję lub pobrać tkanki płodu. Zabieg ten wiązał się z dużym ryzykiem, dlatego wykonywano go jedynie u ciężarnych kobiet, u których występowało poważne zagrożenie zdrowia lub życia dziecka.

Najnowsza metoda bazuje na odkrytym w latach 90. zjawisku polegającym na odnalezieniu we krwi matki fragmentów DNA dziecka. Fragmenty te pojawiają się kilka tygodni po poczęciu i znikają po urodzeniu dziecka, stanowią jedynie 10% wszystkich fragmentów DNA we krwi matki, jednak po odróżnieniu ich od DNA matki i pobraniu, możliwe jest przyjrzenie się bliżej zapisanym genom.

Do tej pory wykorzystywano tę metodę do ustalania płci dziecka i diagnozowania zespołu Downa, jednak teraz możliwe będzie przeskanowanie genomu pod kątem mutacji powodujących nawet 3000 chorób.

W trakcie badań pobrano krew od kobiety w 18. tygodniu ciąży oraz próbkę śliny od ojca dziecka, a następnie na tej podstawie wykonano szkic DNA dziecka. Po narodzeniu dziecka pobrano od niego próbkę krwi i okazało się, że jest w 98% zgodna ze szkicem wykonanym przez naukowców przed narodzinami. Udało się także wykryć aż 39 z 44 mutacji występujących u tego dziecka.

W przeciwieństwie do pobierania próbek z płynu owodniowego, metoda ta jest zupełnie bezpieczna. Istnieją jednak inne wady: jedną z nich jest cena. Naukowcy szacują, że cała procedura kosztuje nawet 50 tysięcy dolarów, dlatego póki co jest nieopłacalna. Zapewniają jednak, że dzięki stale obniżającym się cenom sekwencjonowania DNA, za kilka lat koszt tej metody zamknie się w kilku tysiącach. Inną wadą tej metody jest pojawiający się problem etyczny. Przez wczesne wykrywanie mutacji i chorób kobiety staną przed dylematem czy dokonać aborcji. Jednak płynie z tego również inne zagrożenie – wiele rodziców może zdecydować się na usunięcie dziecka, nawet jeśli jest ono zdrowe, ale nie spełnia ich oczekiwań, np. nie ma genetycznie zaprogramowanych zdolności sportowych. Sami naukowcy, którzy opracowali tę metodę obawiają się problemów etycznych płynących z ich odkrycia – o wielu chorobach nie mamy wystarczającej wiedzy i w wielu przypadkach niemożliwym jest jednoznaczne odpowiedzenie na pytanie czy konkretna mutacja wywołuje daną chorobę. Jak zaznaczają naukowcy – możliwości techniczne, jakie osiąga teraz ludzkość znacznie przewyższają nasze możliwości interpretacji ich.

Zobacz też: Naukowcy stworzyli komórki mięśnia sercowego z komórek skóry!

Źródło: "Rzeczpospolita", 08.06.2012/kr

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
Rabat 25%
Rabat obowiązuje w salonach re... więcej»
Rabat 25%
Stacjonarnie

Rabat obowiązuje w salonach regularnych i na www.ochnik.com przy zakupie nieprzecenionych produktów z kolekcji Wiosna-Lato 2024 za min. 199 zł. Szczegóły dostępne w salonach i na stronie www.

-20% na wszystko
Rabat 20% na cały asortyment d... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA20
-20% na wszystko
Stacjonarnie

Rabat 20% na cały asortyment dostępny na naoko-store.pl, w butiku w Poznaniu (Posnania),  Warszawie (Elektrownia Powiśle) oraz Łodzi (Manufaktura). Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Kod rabatowy:WIOSNA20
Twoja ulubiona biżuteria teraz -20%
Skorzystaj z rabatu i kup wyją... więcej»
Twoja ulubiona biżuteria teraz -20%
Stacjonarnie

Skorzystaj z rabatu i kup wyjątkową biżuterię w doskonałej cenie. Z hasłem “SZALENSTWO” -20% na autorskie wyroby ze srebra i srebra złoconego oraz apaszki. Promocja obowiązuje na www.umiar.pl (wpisz kod podczas finalizacji zakupów), a także w butiku stacjonarnym marki na warszawskiej Saskiej Kępie. Szczegóły w butiku i na stronie.

Najniższa cena apaszki ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 455 zł.

Cena produktu po zastosowaniu rabatu – 364 zł

Najniższa cena kolczyków ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 885 zł

Cena produktu po zastosowaniu rabatu - 708 zł

Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za minimum... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Online

Rabat 25% na zakupy za minimum 499 zł w sklepie internetowym www.karcher.pl. Oferta dotyczy produktów nieprzecenionych z kategorii Home&Garden i nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie www.

Kod rabatowy:SZALENSTWO25
-30% na wszystko
Rabat 30% na nowoczesne meble,... więcej»
Kod rabatowy:SZ30
-30% na wszystko
Online

Rabat 30% na nowoczesne meble, lampy i dodatki do Twojego domu. Oferta nie łączy się z innymi akcjami promocyjnymi. Promocja dostępna na kare24.pl. Szczegóły na stronie.

Kod rabatowy:SZ30
Rabat do -20%
-10% na zakupy za min. 99 zł l... więcej»
Rabat do -20%
Online

-10% na zakupy za min. 99 zł lub -20% na zakupy za min. 199 zł. Rabaty nie łączą się z innymi promocjami oraz nie dotyczą produktów Hebe Partner. Oferta i szczegóły w aplikacji Hebe i na hebe.pl.