odwodnienie prosty test fot. Adobe Stock, Myst

Jak sprawdzić, czy jesteś prawidłowo nawodniony? Zrób prosty test

Odwodnienie prowadzi nie tylko do obniżonej koncentracji, męczliwości i drażliwości, ale też kurczów, osłabienia mięśni, a nawet utarty przytomności czy drgawek. Często trudno jest określić, czy wypijamy odpowiednią ilość płynów. Prosty test może skutecznie ochronić nas przed odwodnieniem.
/ 08.06.2022 09:39
odwodnienie prosty test fot. Adobe Stock, Myst

Według ekspertów dorosły człowiek powinien wypijać 2,5 l wody na dobę. Popularna jest też zasada 8 szklanek wody dziennie. Jednak nie do końca są to hasła słuszne, ponieważ zapotrzebowanie organizmu na wodę zmienia się w zależności od pogody czy aktywności fizycznej. Upały zwiększają ryzyko odwodnienia. Tym bardziej ważne jest, aby kontrolować stan nawodnienia organizmu i wypijać odpowiednią ilość wody. 

Objawy odwodnienia. Dlaczego nie są dobrym wskaźnikiem?

Pierwsze sygnały odwodnienia to często zmęczenie i ból głowy. Występują one jednak powszechnie z różnych przyczyn, dlatego mogą być mylące. Pojawiają się nawet z powodu przewodnienia organizmu. Często oczekujemy też, że nasz organizm sam będzie domagał się płynów poprzez wzmożone pragnienie. Pragnienie najczęściej pojawia się wtedy, gdy organizm jest już odwodniony. Nie jest to więc też dobry wskaźnik. Inne objawy odwodnienia to:

  • trudności z koncentracją,
  • zwiększona męczliwość,
  • zawroty głowy,
  • drażliwość,
  • ciemnożółty mocz,
  • utrata apetytu,
  • osłabienie,
  • suchość w ustach,
  • utrata elastyczności skóry.

Obserwacja objawów nie jest dobra do oceny, czy grozi nam odwodnienie. 

Najprostszy test na ocenę stanu nawodnienia – obserwuj kolor moczu

Aby sprawdzić poziom nawodnienia organizmu, wystarczy prosta metoda – kontrola koloru moczu. Ten banalny test realnie odzwierciedla stan nawodnienia u zdrowych dorosłych osób. Im mocz ciemniejszy, tym odwodnienie organizmu jest większe:

  • mocz prawie bezbarwny lub jasnożółty (słomkowy), przezroczysty –  jesteś właściwie nawodniony, przyjmuj płyny tak jak dotychczas,
  • żółty mocz lub o lekko zielonym odcieniu – łagodne odwodnienie, wypij szklankę wody,
  • ciemny, pomarańczowy lub niemal brązowy mocz – znaczne odwodnienie, od razu wypij 2 szklanki wody; pamiętaj o regularnym piciu płynów.

test na odwodnienie - kolor moczufot. Kolor moczu a stopień odwodnienia / Adobe Stock, happyvector071

Według naukowców kolor moczu koresponduje z innymi fizjologicznymi wskaźnikami, co oznacza, że jest wiarygodnym testem. Jednym  z nich jest osmolalność moczu, czyli stężenie cząsteczek zawartych w moczu, która pozwala rozpoznać stany odwodnienia lub przewodnienia organizmu. Kolor moczu w badaniach koreluje też z ciężarem właściwym moczu.  

Test obserwacji koloru moczu dobry, ale nie bez wad

Test obserwacji koloru moczu ma kilka ważnych ograniczeń. Poszczególne osoby mogą inaczej postrzegać kolory, nie ma też wystandaryzowanych narzędzi do oceny koloru moczu. Poza tym na widzenie barw wpływa zmienne oświetlenie. Jest to więc test subiektywny. Istotne jest też to, że kolor moczu może się zmieniać w zależności od tego, co jedliśmy i jaki jest stan naszego zdrowia. Więcej przeczytasz tutaj: Ciemny mocz – co oznacza, jakie badania wykonać?

8 szklanek wody wystarczy? Niekoniecznie

Istnieje powszechne przekonanie, że aby zachować prawidłowe nawodnienie organizmu, osoba dorosła powinna wypijać 8 szklanek wody. W rzeczywistości określenie zapotrzebowania na płyny może być trudne. Wpływają na nie takie czynniki jak temperatura otoczenia, stan zdrowia, wiek, masa ciała oraz aktywność. Wysiłek fizyczny podczas upalnego dnia będzie wymagał wypicia większej ilości wody. Test obserwacji moczu pozwoli nam stwierdzić, czy dostarczyliśmy organizmowi odpowiednią ilość płynów. Według zaleceń dietetyków zdrowa osoba w przeciętnych warunkach pogodowych potrzebuje 2,5l wody na dobę. Z płynami nie można też przesadzać, ponieważ ich nadmiar obciąża nerki i serce.

Źródła:
R. Belasco i inni, The Effect of Hydration on Urine Color Objectively Evaluated in CIE L*a*b* Color Space, doi:10.3389/fnut.2020.576974.

Czytaj także:
Udar słoneczny (udar cieplny) – jak rozpoznać i udzielić pomocy
Dokuczają ci skurcze nóg? Wypróbuj najlepsze domowe sposoby
Dziecko a upały - jak przetrwać gorące dni z maluchem? Fakty i mity

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!