Dieta wegańska u dzieci fot. Adobe Stock

Dieta wegańska u dzieci. Naukowcy sprawdzili, czego w niej brakuje

Dieta wegańska zyskuje na popularności, nie tylko wśród dorosłych. Niedawne badanie przeprowadzone z udziałem dzieci w Helsinkach pokazało, że taki rodzaj karmienia może wpływać niekorzystnie na poziom ważnych składników odżywczych u najmłodszych.
/ 22.01.2021 13:49
Dieta wegańska u dzieci fot. Adobe Stock

Dieta wegańska, czyli pozbawiona produktów pochodzenia zwierzęcego (mięsa, jaj, nabiału, miodu), zyskuje na popularności. Zdarza się też, że jest wprowadzana u dzieci. Chociaż taki rodzaj żywienia może mieć dobroczynny wpływ na organizm, to jednak nie jest do końca pewne, czy stosowanie jej u dzieci, wyjdzie im na dobre. Szczególnie jeśli rodzice nie będą zdawać sobie sprawy z tego, czego potrzebuje mały organizm oraz czego może mu brakować. 

W prestiżowym naukowym czasopiśmie EMBO Molecular Medicine ukazała się praca o wpływie diety wegańskiej na zdrowie najmłodszych. Naukowcy z Uniwersytetu Helsińskiego zaobserwowali, że w organizmach dzieci karmionych bez udziału produktów odzwierzęcych, jest mniej witamin A i D, ważnych aminokwasów i tłuszczów, niż u dzieci jedzących wszystko.

Problemem może być też zbyt mała podaż ważnego związku z grupy kwasów tłuszczowych omega-3: kwasu dokozaheksaenowego (DHA). Badacze wskazują, że dieta wegańska nie dostarcza odpowiedniej jego ilości. A jest to bardzo ważne, bo DHA jest niezbędny do prawidłowego rozwoju. Jak wykazały inne badania, jego niedobór powoduje mniejsze wydzielanie serotoniny w mózgu i może mieć wpływ na rozwój ADHD u dzieci. Niskie stężenie DHA w diecie nie służy również sercu i odporności. Ma związek z chorobami krążenia oraz zaburzeniami układu immunologicznego.

Prawie wszystkie dzieci na diecie wegańskiej, które wzięły udział w badaniu, przyjmowały witaminę B12, witaminę D oraz jod w postaci suplementów. Mimo to nie udało się uniknąć niektórych braków.

W badaniu stwierdzono, że dzieci na wegańskiej diecie mają znacznie niższy poziom witaminy D w porównaniu z dziećmi bez specjalnej diety, pomimo regularnej suplementacji witaminy D. Badaczy zaskoczyło, że również poziom witaminy A był u nich niższy.

Stężenie cholesterolu LDL i HDL, niezbędnych aminokwasów i kwasu DHA, były niskie, podczas gdy kwasu foliowy był na niezwykle wysokim poziomie u dzieci na diecie wegańskiej.

Nasze wyniki wskazują, że skutków zdrowotnych ścisłej diety u dzieci nie można ekstrapolować na podstawie badań na dorosłych. Oprócz spożycia witaminy D należy zwrócić uwagę na odpowiednie spożycie witaminy A i białka z różnych źródeł
– mówi dr Topi Hovinen, współautor badania.

Należy pamiętać, że weganie powinni uzupełniać witaminy B12, D i jod, a w niektórych przypadkach również żelazo, cynk, wapń i witaminę B12. Najlepiej w celu ustalenia jadłospisu i potrzebnej suplementacji skontaktować się z dobrym dietetykiem, a także lekarzem.

Źródło: T.Hovinen i inni, Vegan diet in young children remodels metabolism and challenges the statuses of essential nutrients, EMBO Molecular Medicine, 2021; DOI: 10.15252/emmm.202013492, [dostęp:] 22.01.2020.

Więcej na podobny temat:
Weganizm a wegetarianizm - poznaj wady i zalety obu diet!
Wegetarianizm a anemia - jak dostarczać żelaza na diecie roślinnej?
5 najlepszych źródeł wapnia na diecie wegańskiej
Wegetarianizm - co jeść, jak zacząć, przykładowy jadłospis
Jak zdrowo komponować dietę wegańską? Praktyczne wskazówki
Niedobory witamin i minerałów u dzieci – jak im zapobiegać?
Niedokrwistość z niedoboru żelaza u dzieci
Prawidłowe żywienie dzieci - 10 zasad
6 sposobów na zdrowszą dietę dziecka

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!