Koncepcja kinezjologii edukacyjnej powstała na gruncie ponad dwudziestoletniego doświadczenia amerykańskiego pedagoga dra Paula Dennisona. W swojej pracy z dziećmi przejawiającymi zaburzenia w zachowaniu i dorosłymi mającymi problemy w nauce zauważył, że kłopoty z koncentracją i przyswajaniem wiedzy występują przede wszystkim wtedy, gdy równowaga energetyczna w ciele ulega zaburzeniu. Przyczyn trudności w nauce należało więc szukać na tej płaszczyźnie.
Dennison stwierdził, że blokady energii można rozbić dzięki określonym sekwencjom ruchów. W ten sposób stworzył Brain Gym – gimnastykę dla umysłu, serię ćwiczeń, które usprawniają zdolność uczenia się, a tym samym poprawiają jakość życia.
Odkrył, że w sytuacjach stresowych zdolność myślenia jest częściowo zablokowana. Tego rodzaju energetyczne ograniczenia mózgu są nazywane blokadami w uczeniu się. Zapoczątkowana przez Dennisona teoria rozwijała się dalej pod nazwą Edu-K – kinezjetyki edukacyjnej (educere – łac. wydobyć, wychować). Kinezjologia edukacyjna, która opiera się na jego założeniach, idzie o krok dalej, bowiem łączy kinezjetykę edukacyjną z wiedzą z dziedziny badań nad mózgiem i programowaniem neurolingwistycznym, a także z elementami nowoczesnych teorii komunikacji.
Warto wiedzieć: Czym jest kinezjologia?
Pomoc specjalisty
Jeśli trudno wam rozpoznać blokady w nauce u waszego dziecka, powinniście wspólnie odwiedzić pedagoga szkolnego, który zapoznał się terapią kinezjologiczną i zna jej metody. Za pomocą testu mięśniowego terapeuta może dokładnie zdiagnozować problem. Sposób działania tego testu pośrednio potwierdziły ostatnie badania informatyków i neurobiologów. Stwierdzają oni, że myśli wyzwalają w mózgu określone wzorce aktywności bądź częstotliwości, które można zobaczyć dzięki obrazowaniu metodą rezonansu magnetycznego. Wzory te odzwierciedlają się muskulaturze i dzięki temu pedagog może zlokalizować blokady badanej osoby i dobrać oraz zastosować odpowiednie ćwiczenia kinezjologiczne.
Rozpoznawanie blokad w nauce
Wykształceni fachowcy, którzy zapoznali się z metodami kinezjologicznymi i opanowali je, stosując ćwiczenia ruchowe między innymi, aby rozwiązać indywidualne problemy dzieci z nauką. Ta swoista gimnastyka mózgu dzięki połączeniu nauki i zabawy znakomicie sprawdza się w samodzielnej pracy z dzieckiem w domu. Kinezjologia edukacyjna ma jednak nie tylko zastosowanie praktyczne, ale również wyjaśnia w sposób modelowy, jak powiązane ze sobą różne funkcje mózgu i procesy nauczania oraz jakim językiem przemawia ciało. Mając tę wiedzę będziecie w stanie bezbłędnie rozpoznać i zlikwidować blokady w uczeniu się u waszego dziecka.
Zobacz także: Czy negatywne emocje mogą powodować choroby?
Fragment pochodzi z książki "Kinezjologia dla dzieci" Ludwiga Koneberga, Gabriele Förder (Wydawnictwo Harmonia, 2009). Publikacja za zgodą wydawcy. Tytuł, lid oraz śródtytuły od redakcji.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!