Magnez - specjalista od kojenia nerwów i nie tylko

To, co wiemy o magnezie można wymienić jednym tchem : usuwa zmęczenie, dostarcza sił witalnych, poprawia koncentrację, pozytywnie nastawia do świata, chroni przed stresem. To taki nasz zastrzyk energii, który pozwala na funkcjonowanie we współczesnym nerwowym trybie życia.
/ 25.10.2009 00:26


To, co wiemy o magnezie można wymienić jednym tchem : usuwa zmęczenie, dostarcza sił witalnych, poprawia koncentrację,  pozytywnie nastawia do świata,  chroni przed stresem. To taki nasz zastrzyk energii,  który pozwala na funkcjonowanie we współczesnym nerwowym trybie życia.

Magnez - specjalista od kojenia nerwów i nie tylko

Chociaż znany jest głównie ze swoich antystresowych właściwości, warto wiedzieć, że na tym jego zalety się nie kończą. Magnez nie tylko trzyma w ryzach nerwy, ale wzmacnia mięśnie i dba o serce – by otrzymało odpowiednią ilość tlenu, nie kurczyło się zbyt mocno i biło miarowo. Bez magnezu serce nie pracuje rytmicznie. Pierwiastek zapobiega chorobom układu krążenia (miażdżycy, zawałowi serca) i wspomaga ich leczenie. Poza tym wzmacnia również szkliwo zębów i poprawia trwałość kośćca. Nadaje się także do łagodzenia przypadłości trawiennych, przynosi ulgę w niestrawności, nie dopuszcza do powstawania kamicy pęcherzyka żółciowego i nerek. Szczególnie poleca się go kobietom, gdyż pomaga na dolegliwości związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego i bóle menstruacyjne. Prawdopodobnie zapobiega migrenom, a nawet je leczy.

Prawidłowy poziom magnezu mają osoby zdrowe, które się dobrze odżywiają i uzupełniają swoją codzienną dietę o produkty takie jak: pieczywo pełnoziarniste, grube kasze, płatki zbożowe, kasze gryczaną, orzechy, banany, ciemnozielone warzywa, pestki dyni. Powstawaniu niedoboru sprzyjają najczęściej stres, napięcia nerwowe, picie zbyt dużej ilości kawy, mocnej herbaty i alkoholu, a także zażywanie środków odwadniających. Jeśli w naszym organizmie poziom magnezu jest zbyt niski, cierpimy na huśtawkę nastrojów, dokucza nam bezsenność, drganie powiek, kurcze łydek, mrowienie. Długotrwały deficyt tego pierwiastka może doprowadzić do poważnych chorób cywilizacyjnych (miażdżycy i nowotworów).

Dlatego powinniśmy spożywać jak najwięcej potraw bogatych w magnez. Dla łasuchów mam miłą wiadomość: kopalnią magnezu jest kakao i gorzka czekolada, więc uzupełnianie braków tego pierwiastka powinno stać się czystą przyjemnością.

Agata Dudkiewicz

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Redakcja poleca

REKLAMA