Zabawy z psem – scenariusz zajęć zooterapii

Pies ciągnie na smyczy? Podczas nauki często zmieniaj kierunek marszu. To może powstrzymać psa przed ciągnięciem, ponieważ nie będzie pewien, co zamierzasz zrobić za chwilę. fot. Fotolia
Podstawą tych zajęć zooterapii jest dostrzeganie podobieństw i różnic między człowiekiem a zwierzęciem, poznanie podstawowych potrzeb ludzi i psów, a także integracja dzieci z psem.
/ 22.03.2012 09:08
Pies ciągnie na smyczy? Podczas nauki często zmieniaj kierunek marszu. To może powstrzymać psa przed ciągnięciem, ponieważ nie będzie pewien, co zamierzasz zrobić za chwilę. fot. Fotolia

Cele ogólne zajęć:

  • kształtowanie umiejętności porównywania elementów budowy ciała człowieka i psa (dostrzeganie różnic i podobieństw);
  • poznanie podstawowych potrzeb ludzi i zwierząt (jedzenia, opieki, czystości, zabawy, nauki);
  • kształtowanie właściwego stosunku do świata ludzi i zwierząt;
  • utrwalanie zasad zachowania się podczas wizyty psa w przedszkolu;
  • integracja dzieci z psem.

Cele operacyjne:

  • dziecko przestrzega ustalonych zasad zachowania podczas wizyty psa;
  • dziecko poznaje rodzaje powitań i potrafi je zastosować;
  • dziecko podejmuje próby współdziałania w grupie, w której jest zwierzę;
  • dziecko podejmuje próby współdziałania z psem;
  • dziecko dostrzega, wskazuje, nazywa elementy budowy ciała człowieka i psa;
  • dziecko określa podobieństwa i różnice w wyglądzie ludzi i zwierząt;
  • dziecko wymienia potrzeby dnia codziennego ludzi i zwierząt.

Metody:

  • aktywizujące, wspierające;
  • czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania;
  • twórczej aktywności dziecka: burza mózgów;
  • słowne: instrukcje, wypowiedzi;
  • percepcyjne – wzrokowe: pokaz, obserwacja.

Zobacz też: Od jak dawna stosuje się zooterapię?

Przebieg zajęć:

1.  „Zwierzę to...” – dzieci kończą rozpoczęte przez nauczyciela zdanie (zabawa twórcza).

2.  „Mój emblemat” – dzieci rysują na karteczce to, co kojarzy im się ze zwierzęciem, następnie przyklejają sobie przygotowany emblemat.

3.  „Czekamy na gościa” – dzieci siadają w kole, cichutko czekając na swojego gościa (przypomnienie zasad zachowań podczas wizyty psa – jak się zachowujemy, aby zwierzę się nie wystraszyło).

4.  „Powitanie z psem” – dzieci wypowiadają imię psa, wyciągając przed siebie dłoń, podają psu smakołyk na powitanie.

5.  „Jacy jesteśmy my, a jaki jest pies?” – dostrzeganie elementów budowy ciała człowieka, nazywanie ich, wyszukiwanie tych samych elementów budowy ciała u psa (zabawy porównawcze), np. „ja mam głowę, ty masz głowę, pies ma głowę”:

6.  „To nasze sylwety – portrety” – dzieci, porównując kolejne elementy budowy ciała, wyszukują wskazaną część z papierowej układanki, nazywają ją , wskazują jej miejsce i tworzą kompletną postać psa i człowieka.

7.  „Nadajemy imię” – po zakończonej pracy dzieci nadają imię psu z papieru (powstałej sylwecie).

8. „Czego na co dzień potrzebuję ja, a czego potrzebuje nasz mały przyjaciel?” – dzieci wskazują swoje czynności – potrzeby dnia codziennego (na podstawie własnych doświadczeń), wyszukują obrazki odnoszące się do wskazanych potrzeb (przedstawiających: pokarm, dom, opiekę lekarską, zabawy, naukę, miłość).

9.  „Czego potrzebuje nasz pies?” – zabawy porównawcze z wykorzystaniem wcześniejszych obrazków. Dzieci swobodnie wybierają obrazki – tworzą proste wypowiedzi do rozpoczętego zdania: „Nasz mały przyjaciel potrzebuje...”.

10. „Kodeks dobrego przyjaciela zwierząt” – dzieci spisują wspólnie z nauczycielem swobody (potrzeby) zwierząt i obowiązki nas, ludzi, w stosunku do nich.

11. „Pożegnanie z czworonożnym przyjacielem” – pies prowadzony przez przewodnika nauczyciela siada na komendę przed dzieckiem i podaje łapę na po-
żegnanie. Po wykonaniu polecenia pies dostaje nagrodę – suchą karmę – z otwartej dłoni.

Zobacz też: Dogoterapia - ćwiczenia doskonalące umiejętność liczenia

Fragment pochodzi z książki „Baw się poprzez animaloterapię” autorstwa Anny Franczyk, Katarzyny Krajewskiej i Joanny Skorupy (Impuls, 2012). Publikacja za zgodą wydawcy.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!