Cele ogólne zajęć:
- kształtowanie umiejętności porównywania elementów budowy ciała człowieka i psa (dostrzeganie różnic i podobieństw);
- poznanie podstawowych potrzeb ludzi i zwierząt (jedzenia, opieki, czystości, zabawy, nauki);
- kształtowanie właściwego stosunku do świata ludzi i zwierząt;
- utrwalanie zasad zachowania się podczas wizyty psa w przedszkolu;
- integracja dzieci z psem.
Cele operacyjne:
- dziecko przestrzega ustalonych zasad zachowania podczas wizyty psa;
- dziecko poznaje rodzaje powitań i potrafi je zastosować;
- dziecko podejmuje próby współdziałania w grupie, w której jest zwierzę;
- dziecko podejmuje próby współdziałania z psem;
- dziecko dostrzega, wskazuje, nazywa elementy budowy ciała człowieka i psa;
- dziecko określa podobieństwa i różnice w wyglądzie ludzi i zwierząt;
- dziecko wymienia potrzeby dnia codziennego ludzi i zwierząt.
Metody:
- aktywizujące, wspierające;
- czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania;
- twórczej aktywności dziecka: burza mózgów;
- słowne: instrukcje, wypowiedzi;
- percepcyjne – wzrokowe: pokaz, obserwacja.
Zobacz też: Od jak dawna stosuje się zooterapię?
Przebieg zajęć:
1. „Zwierzę to...” – dzieci kończą rozpoczęte przez nauczyciela zdanie (zabawa twórcza).
2. „Mój emblemat” – dzieci rysują na karteczce to, co kojarzy im się ze zwierzęciem, następnie przyklejają sobie przygotowany emblemat.
3. „Czekamy na gościa” – dzieci siadają w kole, cichutko czekając na swojego gościa (przypomnienie zasad zachowań podczas wizyty psa – jak się zachowujemy, aby zwierzę się nie wystraszyło).
4. „Powitanie z psem” – dzieci wypowiadają imię psa, wyciągając przed siebie dłoń, podają psu smakołyk na powitanie.
5. „Jacy jesteśmy my, a jaki jest pies?” – dostrzeganie elementów budowy ciała człowieka, nazywanie ich, wyszukiwanie tych samych elementów budowy ciała u psa (zabawy porównawcze), np. „ja mam głowę, ty masz głowę, pies ma głowę”:
6. „To nasze sylwety – portrety” – dzieci, porównując kolejne elementy budowy ciała, wyszukują wskazaną część z papierowej układanki, nazywają ją , wskazują jej miejsce i tworzą kompletną postać psa i człowieka.
7. „Nadajemy imię” – po zakończonej pracy dzieci nadają imię psu z papieru (powstałej sylwecie).
8. „Czego na co dzień potrzebuję ja, a czego potrzebuje nasz mały przyjaciel?” – dzieci wskazują swoje czynności – potrzeby dnia codziennego (na podstawie własnych doświadczeń), wyszukują obrazki odnoszące się do wskazanych potrzeb (przedstawiających: pokarm, dom, opiekę lekarską, zabawy, naukę, miłość).
9. „Czego potrzebuje nasz pies?” – zabawy porównawcze z wykorzystaniem wcześniejszych obrazków. Dzieci swobodnie wybierają obrazki – tworzą proste wypowiedzi do rozpoczętego zdania: „Nasz mały przyjaciel potrzebuje...”.
10. „Kodeks dobrego przyjaciela zwierząt” – dzieci spisują wspólnie z nauczycielem swobody (potrzeby) zwierząt i obowiązki nas, ludzi, w stosunku do nich.
11. „Pożegnanie z czworonożnym przyjacielem” – pies prowadzony przez przewodnika nauczyciela siada na komendę przed dzieckiem i podaje łapę na po-
żegnanie. Po wykonaniu polecenia pies dostaje nagrodę – suchą karmę – z otwartej dłoni.
Zobacz też: Dogoterapia - ćwiczenia doskonalące umiejętność liczenia
Fragment pochodzi z książki „Baw się poprzez animaloterapię” autorstwa Anny Franczyk, Katarzyny Krajewskiej i Joanny Skorupy (Impuls, 2012). Publikacja za zgodą wydawcy.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!