W razie pogorszenia stanu zdrowia pacjenta, która może wskazywać na potrzebę wcześniejszego udzielenia świadczenia, pacjent jest zobowiązany poinformować o tym świadczeniodawcę. Wówczas, ze względów medycznych, należy odpowiednio skorygować termin udzielenia świadczenia. Podstawą przesunięcia na liście jest wtedy zaświadczenie lekarskie, adnotacja lekarza kierującego na skierowaniu lub osobista kwalifikacja przez świadczeniodawcę (przy zgłoszeniu osobistym).
Zgodnie z Ustawą, w celu otrzymania jednego świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie skierowania, pacjent może wpisać się wyłącznie na jedną listę oczekujących!
Przeczytaj: Jakie prawa ma pacjent?
Skreślenie z listy
Jeżeli pacjent nie stawi się u świadczeniodawcy w wyznaczonym dniu bez powiadomienia, zostaje skreślony z listy.
Skreślenia dokonuje się również w przypadku:
- wcześniejszego wykonania świadczenia przez świadczeniodawcę, u którego pacjent był zapisany – w takim przypadku za datę skreślenia należy przyjąć datę początku udzielania świadczenia,
- zaprzestania wykonywania świadczenia danego rodzaju przez świadczeniodawcę, u którego pacjent był zapisany,
- powiadomienia przez osobę wpisaną na listę oczekujących o rezygnacji.
Zobacz też: Wszystko o dokumentacji medycznej
W wypadku skreślenia pacjenta, na liście odnotowywana jest data oraz powód skreślenia.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!