Czy pracodawca zapłaci za soczewki?/ fot. Fotolia

Za szkła kontaktowe pracownik musi zapłacić sam

Jeżeli pracownik pracuje przy komputerze, a lekarz medycyny pracy po badaniu profilaktycznym stwierdzi, że powinien on nosić okulary, pracodawca musi pokryć koszty ich zakupu. Jak wygląda sytuacja ze szkłami kontaktowymi? – czytamy w „Rzeczpospolitej”.
/ 02.06.2011 09:16
Czy pracodawca zapłaci za soczewki?/ fot. Fotolia

Zgodnie z rozporządzeniem ministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, pracownik, który uzyska od lekarza medycyny pracy orzeczenie dotyczące konieczności stosowania okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze komputera, musi otrzymać ich refundację od pracodawcy. Warunkiem jest jednak to, aby osoba ta pracowała przy komputerze minimum połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

Taki przywilej mają tylko pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, praktykanci oraz stażyści. W przypadku umów cywilnoprawnych, pracodawca może, choć nie musi pokrywać kosztu zakupu okularów.

Refundacja obejmuje zakup szkieł korekcyjnych i oprawek. Ponieważ ceny okularów są bardzo różne, pracodawca może ustalić stałą kwotę, aby ograniczyć swoje wydatki. Kwota musi jednak pokryć koszt robocizny, szkieł o parametrach wskazanych przez lekarza i oprawek, które odpowiadają standardowi podstawowemu.

Zgodnie z przepisami dyrektywy Rady UE pracodawca ma obowiązek zwrócić koszty zakupu zarówno okularów, jak i soczewek. Polskie przepisy niestety różnią się od norm europejskich i nie uwzględniają takiej możliwości.

Przeczytaj: Co daje badanie dna oka?

Źródło: „Rzeczpospolita, tytuł: „Nie będzie zwrotu za szkła kontaktowe”, 02.06.2011 r./ak

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!