Jak reklamy upiększają świat?

Reklamy upiększają świat/fot. Sxc.hu
Jak działa na nas język reklamy? Dlaczego wszystko w reklamie musi być „naj”? Czym charakteryzuje się ideologia reklamy? Jakie wyróżniamy „superwartości”? Czy kobieta jest więźniem reklamy? Czym jest „ukryte” przesłanie i dlaczego reklamy tak chętnie nam je sprzedają?
/ 23.08.2012 14:00
Reklamy upiększają świat/fot. Sxc.hu

Język reklamy

Język haseł reklamowych pełen jest wszelkich „naj”. Zatem jeżeli coś pojawia się w reklamie, musi być najpiękniejsze, najzdrowsze i z tego to względu jest entuzjastycznie promowane. Również sfera wizualna reklamy pełna jest doskonałych, młodych, zadbanych twarzy i ciał. Hasła reklamowe starają się nas przekonać, że życie ma sens tylko wówczas, gdy jesteśmy bliscy ideału, oczywiście, w wyniku użycia zachwalanych produktów.

Język reklamy podkreśla znaczenie jednostki, stawia ją na piedestale i daje jej poczucie, że to właśnie ona jest ważna, ona decyduje, wybiera i kształtuje rzeczywistość. Jednocześnie w tym stwarzaniu wrażenia, że to odbiorca jest kreatorem swojej rzeczywistości, pojawia się zwykle paradoks, polegający na upozorowaniu wolności wyboru.

Ideologia

Choroba, w ideologii reklamy, jest czynnikiem dyskredytującym nas i lepiej robić wszystko, aby jak najszybciej zapomnieć, że mieliśmy z nią do czynienia. Reklamy leków koncentrują się przede wszystkim na ukazaniu magiczności danego medykamentu, który przynosi natychmiastową ulgę i pozwala szybko zapomnieć, że problem bólu i niedyspozycji z nim związanej w ogóle istniał. Reklamy leków doskonale wkomponowują się w filozofię kultury typu instant, czyli kultury natychmiastowości, szybkiego osiągania pożądanych celów.

Podobną „superwartością”, obok zdrowia, jest niewątpliwie uroda. Chociaż dzisiaj obserwujemy postępującą feminizację męskich praktyk, między innymi przykładanie przez mężczyzn coraz większej wagi do dbania o urodę, w reklamach to wciąż kobieta jest głównym obiektem uwagi i krytyki. Do kobiet adresuje się większość sloganów promujących kosmetyki i to one, zgodnie z praktykami socjalizacyjnymi, obligowane są do bycia pięknymi i zadbanymi.

Reklama podchwyciła to niepisane zobligowanie i z całą konsekwencją uczyniła kobietę więźniem pięknego i zdrowego ciała. Wydaje się nam, że to tylko slogan... Nic bardziej mylnego. Specjaliści od przemysłu reklamowego i kosmetycznego wiedzą, że kobieta musi być utrzymywana przez nich w permanentnej kontroli, nawet jeśli ma to być osiągane za pomocą strachu.

Zobacz też: Czy zespół zamknięcia jest wyrokiem?

Przesłania

Reklama zatem jest czymś więcej niż tylko zachętą do zakupu kremu, proszku czy płatków kukurydzianych. Sprzedaje także ukryte przesłanie, które jest snem o idealnie szczupłej sylwetce. Ów sen jest jednak dla większości kobiet przyczyną poczucia niedostosowania, gdyż często między ciałem odbiorczyni przekazu a ciałem idealnym istnieje przepaść.

„Ukryte” przesłanie, jakie wyraźnie wyłania się z tekstów reklamowych, to wyróżnienie jednostki jako podmiotu, który ma moc kreowania swojego życia, który jest niepowtarzalny i oryginalny. Przesłanie to może się wydawać sprzeczne z powyższymi refleksjami na temat tyranii piękna, zdrowia i młodości, jakiej poddani są odbiorcy reklam, ale jest to sprzeczność pozorna. Przymus bycia pięknym i sprawnym stanowi taką samą politykę jak marketing różnorodnych tożsamości.

Współczesna reklama, korzystając z rozmaitych stereotypów, hołduje również idei wielobarwności i indywidualności, nie dlatego, że jest ona szczególnie bliska szefom wielkich korporacji, lecz dlatego, że jest to zgodne z ogólnokulturowymi tendencjami ostatnich lat, a zatem taka idea jest wpisana w zimną, ekonomiczną kalkulację. Nie oznacza to jednak, że różnorodność i indywidualność stały się faktem. To raczej kolejna gra pozorów.

Charakterystycznym i istotnym przesłaniem tekstów reklamowych jest podpowiadanie konkretnych zachowań, reakcji, pomysłów, a także inspirowanie do własnej twórczości, na podstawie propozycji reklamowych.

Zobacz też: Autorytet w reklamie. Jaki ma na nas wpływ?

Fragment pochodzi z książki "W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej" autorstwa Anny Kowal-Orczykowskiej (wydawnictwo Impuls, Kraków 2007). Publikacja za zgodą wydawcy. Bibliografia dostępna u redakcji.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
Twoja ulubiona biżuteria teraz -20%
Twoja ulubiona biżuteria teraz -20%
Skorzystaj z rabatu i kup wyją... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
+
Twoja ulubiona biżuteria teraz -20%
Online
Stacjonarnie

Skorzystaj z rabatu i kup wyjątkową biżuterię w doskonałej cenie. Z hasłem “SZALENSTWO” -20% na autorskie wyroby ze srebra i srebra złoconego oraz apaszki. Promocja obowiązuje na www.umiar.pl (wpisz kod podczas finalizacji zakupów), a także w butiku stacjonarnym marki na warszawskiej Saskiej Kępie. Szczegóły w butiku i na stronie.  

Najniższa cena apaszki ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 455 zł.  

Cena produktu po zastosowaniu rabatu – 364 zł 

Najniższa cena kolczyków ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 885 zł 

Cena produktu po zastosowaniu rabatu - 708 zł

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
do -25% w sklepie basiclab.shop
do -25% w sklepie basiclab.shop
Rabat na wszystko dostępny na... więcej»
Zobacz
+
do -25% w sklepie basiclab.shop
Online

Rabat na wszystko dostępny na www.basiclab.shop. Promocje nie łączą się. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
20% rabatu na kosmetyki Clarena
20% rabatu na kosmetyki Clarena
Rabat na cały asortyment dostę... więcej»
Kod rabatowy:SZALONE20
Zobacz
+
20% rabatu na kosmetyki Clarena
Online
Stacjonarnie

Rabat na cały asortyment dostępny w sklepach stacjonarnych i na e-clarena.eu. Promocja obowiązuje dla zamówień powyżej 100zł oraz obejmuje produkty nieprzecenione. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALONE20
Zobacz
25% przy zakupach za min. 199,99 zł
25% przy zakupach za min. 199,99 zł
Wprowadź kod na stronie www.to... więcej»
Kod rabatowy:30SZALONE
Zobacz
+
25% przy zakupach za min. 199,99 zł
Online
Stacjonarnie

Wprowadź kod na stronie www.topsecret.pl/ona lub pokaż go w jednym z ponad 100 sklepów stacjonarnych i skorzystaj z oferty. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:30SZALONE
Zobacz
-30% na wszystko
-30% na wszystko
Skorzystaj z rabatu na cały as... więcej»
Kod rabatowy:ZAKUPY30
Zobacz
+
-30% na wszystko
Online
Stacjonarnie

Skorzystaj z rabatu na cały asortyment, również na produkty przecenione! Oferta dostępna w butiku przy ul. Kopernika 53a w Łodzi i na fiore.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:ZAKUPY30
Zobacz
Do -40% na najlepsze marki sportowe!
Do -40% na najlepsze marki sportowe!
Rabat do 40% na sprzęt, odzież... więcej»
Kod rabatowy:SPORT
Zobacz
+
Do -40% na najlepsze marki sportowe!
Online
Stacjonarnie

Rabat do 40% na sprzęt, odzież i akcesoria sportowe dostępny w sklepie stacjonarnym i na Sportano.pl. Szczegóły w sklepie i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SPORT
Zobacz
REKLAMA