5 mln złotych na promocję turystyki medycznej
Leczenie w Polsce jest o wiele tańsze niż w innych krajach Unii Europejskiej, dlatego Ministerstwo Gospodarki przeznaczy 5 mln złotych na promocję turystyki medycznej. Projekt potrwa do końca 2015 roku.


Fot. Fotolia
Turystyka medyczna to rynek, którego wartość przekroczyła na świecie 100 miliardów dolarów. Szacuje się, że wartość rynku medycznego w Polsce wynosi ponad 7,1 mld euro. Nowoczesny sprzęt medyczny, wysoka jakość i specjalizacja personelu, krótki okres oczekiwania na usługi – te czynniki sprawiły, że nasz kraj odwiedza rocznie 300 tysięcy pacjentów zza granicy przeznaczając na świadczenia medyczne 190 mln złotych. Eksperci przewidują, że popularność naszego kraju w tym zakresie będzie rosła co roku w tempie 13-15%.
Leczenie w Polsce jest często nawet 80% tańsze niż w innych krajach Unii Europejskiej czy w Stanach Zjednoczonych. Przykładowo, zabieg in vitro w Polsce można wykonać już a niewiele ponad 7 000 zł, podczas gdy Rosji i Europie Zachodniej to koszt nawet 3 razy wyższy. Mimo to Polska, wciąż nie jest pierwszym wyborem osób, które chcą obniżyć koszty zabiegów medycznych.
Turystyka medyczna to jedna z 15 branż promowanych przez Ministerstwo Gospodarki w ramach działania 6.5.1. POIG „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych”. W ramach działania 6.5.2 POIG „Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji” do końca 2015 roku do wykorzystania jest łącznie 5 mln złotych. Przedstawiciele polskich placówek medycznych, którzy zgłosili swój akces do projektu, uczestniczą w międzynarodowych konferencjach, targach i wystawach branżowych, szkoleniach oraz misjach gospodarczych. Przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie udziału w imprezach promocyjnych nawet do 75% kosztów.
Zobacz także: Jak wygląda leczenie w Polsce?
Jedną z placówek biorących udział w projekcie jest Klinika Leczenia Niepłodności „Bocian” z Białegostoku. Przedstawiciele ośrodka wzięli udział w prezentacjach i konferencjach medycznych w Moskwie, Londynie i Las Vegas, podczas których mieli szansę zaprezentować się ponad 2500 uczestnikom z 90 krajów.
„Udział w programie pozwolił nam przede wszystkim nawiązać nowe kontakty biznesowe m.in. z tour operatorami i tzw. medical tourism facilitators, które pomagają w organizacji wyjazdów w ramach turystki medycznej. Pierwsze efekty w postaci wspólnie realizowanych projektów ruszają w styczniu. Rośnie również liczba zagranicznych pacjentów leczących się w naszej Klinice – w tym roku było to około 100 pacjentów. W przyszłym roku spodziewamy się podwojenia tej liczby” – powiedział dr Grzegorz Mrugacz z Kliniki „Bocian”
W ramach programu organizowane są również spotkania z przedstawicielami międzynarodowych mediów i biznesu podczas wizyt studyjnych w Polsce. Dotychczas odbyły dwie takie konferencje, gdzie kliniki i szpitale prezentowały swoją ofertę. Na pierwszej obecni byli dziennikarze zagraniczni (między innymi z amerykańskiej telewizji FOX), na drugiej – pośrednicy turystyki medycznej z całego świata.
Źródło: Materiały prasowe Procontent Communication/bj