Nałóg palenia najłatwiej porzucić przerywając błędne koło... /fot. sxc.hu fot. www.sxc.hu

Błędne koło palacza

Palić, nie palić? Rzucić, nie rzucić? Wielu z Was zna ten ból... Dlaczego tak trudno wyrwać się z nałogu palenia? Wszystko przez błędne koło, w które tak łatwo wpaść palaczowi papierosów...
/ 04.10.2016 16:36
Nałóg palenia najłatwiej porzucić przerywając błędne koło... /fot. sxc.hu fot. www.sxc.hu

Palenie papierosów nie poprawia nastroju, jak stwierdzili autorzy artykułu opublikowanego w Nicotine & Tobacco Research, natomiast rzucenie tego zgubnego nałogu – ma pozytywny wpływ na nastrój. Mimo trudności, jakich w tym przypadku doświadczają osoby cierpiące na depresję, warto wytrwać w niepaleniu, by cieszyć się lepszą kondycją emocjonalną.

Czy palenie poprawia nastrój?

Christopher Kahler zwrócił uwagę na często występujący wśród osób palących pogląd, jakoby palenie miało właściwości uspokajające, antydepresyjne i łagodzące lęk. Chcąc przekonać się, czy pogląd ten poddaje się naukowej weryfikacji, wraz z kolegami przeprowadził badania nastroju osób palących i rzucających palenie. Wyniki badań wykazały błędność obiegowej opinii o antydepresyjnym wpływie palenia papierosów.

Polecamy: Jak oswoić zimową depresję?

W toku badań stwierdzono, że pomimo różnych zachowań osób rzucających pod kontrolą badaczy palenie (od rezygnacji z rzucenia nałogu przez różnej długości okresy abstynencji po abstynencję bez powrotu do palenia), mają oni wspólną cechę: niezależnie od tego, czy udało im się wytrwać w abstynencji od papierosów długo czy krótko, stwierdzono wyraźną poprawę nastroju po odstawieniu papierosów.

Poprawa nastroju mierzona standaryzowanym kwestionariuszem symptomów depresji utrzymywała się 2, 8, 16 i 28 tygodni po dacie zerwania z nałogiem w stosunku do pomiaru na tydzień przed tą datą.

Najwyższe wyniki, czyli największą poprawę nastroju zarejestrowano u osób, które skutecznie rzuciły nałóg i nie powróciły do niego.

Powrót do nałogu

W przypadku osób, które powróciły do nałogu, wyniki pomiaru symptomów depresji w większości przypadków wróciły do poziomu sprzed rzucenia palenia, w niektórych przypadkach poziom smutku był wyższy niż uprzednio, jednak nawet te osoby, które rozstały się z paleniem na bardzo krótki okres, cieszyły się lepszymi wynikami niż grupa, która w ogóle nie zdecydowała się na rzucenie palenia.

Dla osób, które cierpią na depresję i są palaczami, rozstanie się z nałogiem może wspomagać terapię samej depresji. Z drugiej jednak strony wiadomym jest, że rzucenie palenia sprawia osobom chorym na depresję większą trudność niż osobom wolnym od zaburzeń psychicznych, ponieważ depresja – podobnie jak zaburzenia lękowe – obniżają skuteczność rzucania palenia przez pacjentów.

Terapia depresji i terapia nałogu powinny być z tego względu prowadzone równolegle i wzajemnie się wspierać w celu zwiększenia prawdopodobieństwa powodzenia leczenia.

Źródło:

  • Health Behavior News Service, part of the Center for Advancing Health (2010, December 7). Depressed smokers less likely to stay tobacco free. ScienceDaily. Retrieved December 30, 2010, from http://www.sciencedaily.com¬ /releases/2010/12/101207151327.htm,
  • Brown University (2010, December 3). Kicking the habit: Study suggests that quitting smoking improves mood. ScienceDaily. Retrieved December 30, 2010, from http://www.sciencedaily.com¬ /releases/2010/12/101202124236.htm,
  • University of Wisconsin-Madison (2010, October 25). Common anxiety disorders make it tougher to quit cigarettes. ScienceDaily. Retrieved December 31, 2010, from http://www.sciencedaily.com¬ /releases/2010/10/101025133830.htm.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!