sposoby na chrapanie fot. Adobe Stock, Prostock-studio

5 skutecznych sposobów na chrapanie

Wśród wielu sposobów na chrapanie największe znaczenie ma zmiana codziennych nawyków. Chrapanie na ogół nie jest niebezpieczne, ale nasilone objawy mogą prowadzić do poważnego schorzenia, które powinno być leczone przez specjalistę.
Agnieszka Czechowska / 06.05.2021 05:00
sposoby na chrapanie fot. Adobe Stock, Prostock-studio

Spis treści: 

  1. Czym jest chrapanie?
  2. Sposoby na chrapanie
  3. Uwaga na bezdech senny

Czym jest chrapanie?

Chrapanie to odgłos towarzyszący oddychaniu spowodowany częściową obturacją (niedrożnością) w górnych drogach oddechowych. Blokada może pojawić się w różnych miejscach, np. w obrębie podniebienia, nosogardła albo dolnego gardła.

Mechanizm chrapania jest dość prosty. W czasie snu gardło zwęża się, a wiotkie ściany górnych dróg oddechowych drgają wprawiane w ruch przez przepływające powietrze. Właśnie one powodują chrapanie.

Jeśli chrapanie zdarza się sporadycznie, nie ma powodów do obaw. Jeśli często, warto sprawdzić, czy trzeba je leczyć. Niezależnie od nasilenia objawów, chrapanie jest problemem również dla osób z otoczenia. Na szczęście można je zminimalizować. 

Sposoby na chrapanie

Jeśli chrapanie nie jest bardzo uciążliwe, a bezdechy rzadkie, można samemu próbować je pokonać. Oto sprawdzone sposoby na chrapanie.

Ogranicz używki

Alkohol i papierosy nadmiernie rozluźniają mięśnie, co sprawia, że gardło wiotczeje i pojawia się chrapanie.   

Śpij na boku

Leżenie na wznak sprzyja chrapaniu. Jeśli w nocy zawsze przekręcasz się na plecy, wszyj w piżamę między łopatkami piłeczkę do ping-ponga.

Wypróbuj preparaty z apteki

Do wyboru masz krople do nosa, spraye udrożniające drogi oddechowe, ułatwiające oddychanie plasterki na nos.

Pozbądź się nadmiaru kilogramów

Tkanka tłuszczowa odkłada się także w okolicy podniebienia, zwiększając jego ciężar, co również sprzyja chrapaniu.

Unikaj leków rozluźniających mięśnie

Chodzi np. o benzodiazepiny, popularne leki nasenne i uspokajające. Aby ograniczyć chrapanie, należy w ogóle ograniczyć przyjmowanie leków oddziałujących na ośrodkowy układ nerwowy. 

Sposoby na chrapanie - uwaga na bezdech senny

Chrapanie może prowadzić do rozwoju poważnego schorzenia zwanego obturacyjnym bezdechem sennym. Predysponują do niego:

  • otyłość,
  • siedzący tryb życia,
  • alkohol i inne używki,
  • dziedziczność.

Chrapanie wskazujące na bezdech senny może być na tyle uciążliwe, że dochodzi do częstego wybudzania się w nocy, uczucia dławienia się, zmęczenia w ciągu dnia pomimo przespania nocy, bólu głowy, trudności w koncentracji, rozdrażnienia, a nawet zachowań agresywnych.

Aby sprawdzić, czy chrapanie trzeba leczyć, konieczne jest przeprowadzenie diagnostyki, najlepiej w pracowni badania snu (jest ich kilka w Polsce).

Badania obejmują: zapis EEG, ocenę ruchu gałek ocznych, monitorowanie oddychania, rejestrację przepływu powietrza do płuc i z płuc, ruchy oddechowe klatki piersiowej i brzucha, kontrolę wysycenia krwi tętniczej tlenem, EKG.

Na podstawie badań lekarz decyduje, jak leczyć pacjenta. Jeśli powodem chrapania są np. powiększone migdałki, można je usunąć chirurgicznie. W innych przypadkach skuteczny bywa m.in. zabieg koblacji (koszt ok. 4 tys.), którego celem jest zmniejszenie masy podniebienia i języka, lub spanie w specjalnej masce, która zapobiega zapadaniu się ścian gardła (koszt kilkuset złotych).

Obturacyjny bezdech senny najczęściej dotyka mężczyzn w wieku 45–55 lat. Co ciekawe, w czasie takiego bezdechu osoba chora zwykle wybudza się na chwilę, ale najczęściej nie uświadamia sobie tego i ponownie zasypia. Rekordziści w ciągu 7-8 godzin snu potrafią mieć kilkaset bezdechów i tyle samo razy wybudzać się ze snu.

Bezdech bywa przyczyną wypadków przy pracy i kolizji na drodze. Poza tym rozregulowuje działanie całego organizmu (a szczególnie układu krwionośnego), bo powoduje silne niedotlenienie. A to może skutkować nadciśnieniem, arytmią serca, a w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do zawału lub udaru.

Treść artykułu została pierwotnie opublikowana 23.07.2014.

Czytaj także:
Jedzenie, którego nie powinno się jeść przed snem [5 produktów]
Bezsenność - skąd się bierze, jak zapobiegać problemom ze snem
Depresja a sen. Kiedy bezsenność oznacza depresję?
Problemy ze snem - jak leczyć zaburzenia snu

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!