Zwrot leków (na receptę i bez) do aptek przez pacjentów reguluje prawo farmaceutyczne. Zgodnie z ustawą pacjent nie ma możliwości zwrotu leków i wyrobów medycznych zakupionych w aptece. Istnieje jednak możliwość zwrotu wadliwego leku lub produktów zakupionych w sprzedaży wysyłkowej. Sprawdź, jakie są zasady zwrotu leków i wyrobów medycznych przez pacjentów!
Zgodnie z informacjami podanymi na stronie Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego (dane na dzień 19.09.2016), w kwestii zwrotu leków, produktów leczniczych i wyrobów medycznych obowiązują następujące zasady:
Zwrot leków w aptece
W przypadku leków na receptę i bez, produktów leczniczych i wyrobów medycznych, które zostały zakupione w aptekach stacjonarnych, pacjenci nie mają możliwości zwrotu zakupionych produktów. Wyjątek stanowią leki i wyroby medyczne, które mają wadę jakościową lub zostały wydane w niewłaściwy sposób.
Jak bezpiecznie brać leki bez recepty?
Zwrot leków zakupionych w ramach sprzedaży wysyłkowej
W przypadku produktów leczniczych zakupionych np. przez internet, pacjent ma możliwość zwrotu zakupionego leku w terminie 10 dni od dnia jego dostawy. Taki zwrot powinien odbyć się bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez pacjenta oraz bez podania przyczyny zwrotu.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że wysyłkowa sprzedaż leków dotyczy tylko i wyłączenie produktów wydawanych bez przepisu lekarza (bez recepty). Leki na receptę, nawet jeśli są dostępne w sprzedaży wysyłkowej, muszą zostać odebrane w aptece.
Na co należy uważać kupując leki przez internet?
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!