Książki „łatwe w czytaniu"
Kategorią istotną dla dzieci samodzielnie czytających są książki „łatwe w czytaniu”. Ich tekst jest podzielony na wyraźne fragmenty, są one ilustrowane, ze względu na czytelny druk i prosty tekst służą doskonaleniu umiejętności czytania, poruszają także tematy bliskie dzieciom.
Teksty tych książek powinny być konkretne, napisane logicznie, bez stosowania słów trudnych i języka abstrakcyjnego. Nie powinny zawierać wyrażeń metaforycznych, które mogą być źle zrozumiane przez czytelnika. Słowa tej samej frazy powinny znajdować się w jednej linijce. Tekst musi być zwięzły, bez umieszczania kilku czynności w jednym zdaniu, nietypowe słowa powinny być wyjaśnione przez kontekst, a skomplikowane związki opisane w konkretny i logiczny sposób, przedstawiając zdarzenia w chronologicznym porządku. Akcja powinna postępować według jednego, logicznego wątku, powinna być prosta, bez długich wstępów i zbyt wielu postaci. Ilustracje w materiałach łatwych w czytaniu powinny konkretnie przedstawiać sytuacje opisane w tekście, poprawiać jego zrozumienie, pomagać w zapamiętaniu przeczytanej treści, niejednokrotnie wyjaśniać przekazywaną wiadomość, powinny też dawać chwilowe wytchnienie od czytania (Fedorowicz, 2001).
Zobacz też: Jak biblioterapia pomaga dzieciom z autyzmem?
Jak to jest z tym czytaniem?
Wbrew założeniom niektórych pedagogów pracujących z dziećmi z autyzmem, uważających, że dzieci te nie będą nigdy zdolne nauczyć się czytać, niezwykle istotna jest rola nauki czytania w procesie rewalidacji dziecka z autyzmem. W USA ponad 90% osób dotkniętych autyzmem opanowuje czynność czytania. Osoby te nauczane są według założeń systemu edukacyjnego TEACCH (opracowanego w latach siedemdziesiątych przez Erica Schoplera), który kładzie nacisk na koncentracji na danej osobie i zrozumieniu istoty autyzmu (Mesibov, 2004; Szmytkowska, 1996).
Czytanie, będące tak jak rozumienie mowy czynnością mózgu, bardzo rozwija umysł. Jest zdolnością czuciową, podobnie jak słyszenie, podczas gdy mówienie oraz pisanie są czynnościami ruchowymi. Uczenie czytania przyspiesza rozwój mowy, poszerza słownictwo, przyczynia się do ogólnego rozwoju. Nauka czytania u dziecka z autyzmem, w związku z wieloma trudnościami i ograniczeniami, jest poważnym wyzwaniem dla pracującego z nim terapeuty (Brzozowska, 2004; Szmytkowska, 1996). Tak jak u dzieci zdrowych, naukę czytania powinny wspomagać układanki obrazkowe, alfabetowe i wyrazowe, obrazki, klocki i proste książeczki.
Zobacz też: Jak muzykoterapia pomaga dzieciom?
Fragment pochodzi z książki „Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem” Ewy Pisuli i Doroty Danielewicz (Impuls, 2010). Publikacja za zgodą wydawcy.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!