Muzykoterapia w leczeniu demencji (otępienia)
Wystąpienie demencji starczej warunkowane jest różnymi czynnikami. W leczeniu postępującej demencji (otępienia) pomocna może być muzykoterapia. Jak działa muzykoterapia na osoby cierpiące na otępienie?


Fot. Fotolia
Demencja - na czym polega otępienie?
Otępienie, demencja, może się pojawić u osób starszych z różnych przyczyn, nie jest jednak naturalnym procesem związanym ze starzeniem się. Występuje w chorobach neurodegeneracyjnych, jak choroba Alzheimera, Parkinsona, Huntingtona, Creutzfeldta-Jacoba, w różnym nasileniu na kolejnych etapach. Ma charakter progresywny, postępujący. Obniżona sprawność intelektualna jest wtedy rezultatem uszkodzeń powstających w mózgu.
Objawy dotyczą początkowo funkcji poznawczych, przede wszystkim pamięci, później także sfery emocji i motywacji. Wpływają destrukcyjnie na funkcjonowanie i jakość życia samego pacjenta, a także – ponieważ silnie utrudniają kontakt z otoczeniem – odciskają piętno na jego bliskich i opiekunach.
Muzykoterapia może odegrać pozytywną rolę w podtrzymywaniu zachowanych funkcji i zwalnianiu postępu symptomów choroby, a także w kształtowaniu relacji między chorym a jego najbliższym środowiskiem. Umożliwia specyficzny rodzaj interakcji (wspólny śpiew, taniec, gra na instrumentach), tworzy bezpieczną atmosferę i odwołuje się do niezaburzonych czynności mózgu.
Zobacz: Jak muzykoterapia pomaga dzieciom?
Według ICD-10: Otępienie jest zespołem spowodowanym chorobą mózgu, zwykle o charakterze przewlekłym lub postępującym, w którym zaburzone są takie wyższe funkcje korowe, jak: pamięć, myślenie, orientacja, rozumienie, liczenie, zdolność uczenia się, język i ocena. Świadomość nie jest zaburzona. Uszkodzeniu funkcji poznawczych towarzyszy zwykle, a czasami je poprzedza, obniżenie kontroli nad reakcjami emocjonalnymi, społecznymi, zachowaniem i motywacją [Pużyński, Wciórka (red.), 2000, s. 51].
DSM IV charakteryzuje otępienie jako [...] powstanie wielorakich deficytów poznawczych przejawiane jednocześnie upośledzeniem pamięci [...], jednym (lub więcej) z następujących zakłóceń poznawczych:
- afazja (zaburzenia językowe),
- apraksja (zaburzenia możliwości wykonywania czynności ruchowych mimo zachowanych funkcji motorycznych),
- agnozja (nierozpoznawanie lub nieidentyfikowanie przedmiotów mimo zachowanych czynności zmysłowych),
- zaburzenia funkcji wykonawczych (tj. planowania, organizowania, ustalania kolejności, uogólniania) [Wciórka (red.), 2008, s. 67].
Jak muzykoterapia działa na osoby cierpiące na otępienie?
Cele oddziaływań muzykoterapeutycznych przeznaczonych dla osób w podeszłym wieku cierpiących na otępienie można podzielić na kilka grup, związanych z zaburzonymi obszarami funkcjonowania. Są to: sfera poznawcza, pobudzenie i emocje, funkcjonowanie społeczne. W grupie pierwszej znajdą się:
- stymulowanie/podtrzymywanie funkcji pamięci;
- ćwiczenie koncentracji uwagi;
- pobudzanie wspomnień, reminiscencje;
- poprawa orientacji;
- stymulowanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
W grupie drugiej:
- wzrost aktywności;
- relaksacja, uspokojenie, wyciszenie;
- ekspresja emocjonalna;
- obniżenie poziomu lęku.
Cele dotyczące funkcjonowania społecznego to na przykład:
- utrzymywanie relacji,
- socjalizacja.
Rodzaj aktywności stosowanych w muzykoterapii zależy od poziomu funkcjonowania chorego. Jak wspomniano, otępienie ma charakter postępujący, zatem reakcja osoby w początkowym stadium choroby będzie inna niż u pacjenta w stadium zaawansowanym. Wydaje się, że większość wymienionych celów można realizować łącznie przy ćwiczeniach mających w centrum piosenki. Śpiewanie lub odtwarzanie utworów z okresu młodości chorych może się wiązać z rozmową na tematy wywołane tematyką czy kontekstem utworu.
Zobacz także: Ćwiczenia fizyczne opóźniają proces demencji
Dzięki nawiązaniom do wydarzeń z życia osobistego pacjentów, które łączyły się z wybranymi piosenkami czy gatunkami, zostaje pobudzona pamięć, powracają wspomnienia. Wspólny śpiew lub gra na instrumentach mogą pomóc w utrzymaniu relacji z bliskimi, stymulują kontakt i interakcje. Dlatego też dobrym pomysłem jest przeprowadzanie sesji muzykoterapeutycznych w obecności nie tylko chorego, lecz także jego opiekunów. Spędzanie czasu z chorym i opieka nad nim mogą prowadzić do frustracji, depresji.
Często opiekunem jest osoba najbliższa, której trudno pogodzić się z pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta, jego agresją, lękiem, brakiem docenienia, a często także niepamięcią z jego strony. Zajęcia muzyczne mogą stanowić nową jakość w relacjach między chorym i opiekunem, przynosząc nieco pozytywnych emocji, odwołując się do dobrych zdarzeń z przeszłości, stanowiąc potencjalne źródło siły.
W zaawansowanym stadium otępienia kontakt z pacjentem jest często bardzo utrudniony. Przy działaniach mających na celu relaksację i obniżenie niepokoju chorego istotną rolę odgrywa zasada ISO. Muzykoterapeuta dopasowuje grę do wskaźników fizjologicznych, przede wszystkim zrównując tempo gry z tempem oddechu klienta (zapewne – jeśli pacjent znajduje się w stanie pobudzenia i niepokoju – jest on przyspieszony), a następnie powoli i stopniowo zwalnia, „pociągając za sobą” chorego, aż do osiągnięcia odpowiedniego stanu (często, na skutek odprężenia, pacjent spokojnie zasypia).
Muzykoterapia przy demencji - stan badań
Zastosowania muzykoterapii we wsparciu osób zmagających się z demencją są dobrze udokumentowane. Systematyczny przegląd literatury sugeruje, że muzykoterapia może być efektywnym oddziaływaniem skierowanym do osób z demencją (Koger, Chapin, Brotons, 1999). Liczne badania nie tylko wskazują na ogólnie pozytywne strony tej formy terapii, lecz także w bardzo specyficzny sposób ujawniają potencjał muzykoterapii w kontekście wybranych aspektów i symptomów otępienia, zarówno w odniesieniu do bieżących sytuacji, jak i w dłuższej perspektywie.
T. Takahashi i H. Matsushita (2006) przeprowadzili trwający dwa lata eksperyment, porównując wskaźniki fizjologiczne i dokonując pomiaru inteligencji osób z demencją uczestniczących w cotygodniowych sesjach muzykoterapeutycznych i objętych standardową opieką. Wyniki wykazały niższy poziom ciśnienia krwi (pożądany w opisanych warunkach klinicznych) i mniejszy regres w zakresie inteligencji w grupie muzykoterapeutycznej.
Zobacz także: Dieta przeciwko demencji
Obszarem często poddawanym badaniom jest stanowiące podstawowy problem w demencji funkcjonowanie poznawcze. R. Bruer, E. Spitznagel i C.R. Cloninger (2007) zbadali, czy muzykoterapia może mieć wpływ na ten właśnie obszar oraz jak trwałe są ewentualne rezultaty. Porównano wyniki testu psychologicznego (Mini Mental State Exam) w grupie muzykoterapeutycznej z grupą kontrolną, której zaproponowano w tym samym czasie oglądanie filmów.
W wyniku badania stwierdzono, że sesje muzykoterapeutyczne przyczyniły się do poprawy funkcjonowania poznawczego grupy, w której zastosowano muzykoterapię w krótkim dystansie czasowym (następnego ranka), lecz po tygodniu nie było już różnicy pomiędzy grupami.
Inne badania sugerują, że element muzyczny włączany w ćwiczenia pamięci, języka i mowy stanowi okoliczność sprzyjającą (Brotons i Koger, 2000; Carruth, 1997). M. Brotons i S. Koger (2000) porównali rezultaty muzykoterapii i werbalnej reminiscencji, wykazując, że w przypadku obecności elementu muzycznego poziom spontanicznych wypowiedzi był znacząco wyższy.
N. Ziv, A. Granot, S. Hai, A. Dassa, I. Haimov (2007) w centrum zainteresowania umieścili wpływ muzyki odtwarzanej w tle codziennych sytuacji na zachowania osób z chorobą Alzheimera. Grupę pacjentów obserwowano w tych samych okolicznościach z towarzyszącą muzyką (pogodne, popularne piosenki z okresu młodości badanych) i bez niej. Przy muzyce liczba pozytywnych, pożądanych zachowań była wyższa, a negatywnych, destrukcyjnych – niższa.
Interesujące, szczególnie w perspektywie praktycznej, wydaje się badanie A. Cevasco i R. Granta (2006). Dokonali oni porównania skuteczności aktywności muzykoterapeutycznych z użyciem różnych instrumentów. Wyniki sugerują, że wybór instrumentu w pracy z osobami z demencją nie jest obojętny – w grupie badanej najlepsze rezultaty w odtwarzaniu rytmów osiągano, gdy najpierw były prezentowane na djembe lub innym bębnie (gorzej w przypadku marakasów i klawesów); największe zaangażowanie osiągnięto przy śpiewie a cappella.
- obniżanie poziomu stresu i niepokoju (Mohammadi, Shahabi, Panah, 2011),
- ograniczanie symptomów depresji (Ashida, 2000).
Zobacz także: Muzykoterapia łagodzi dorastanie
Fragment pochodzi z książki „Wprowadzenie do muzykoterapii” autorstwa L. Konieczna-Nowak (Impuls 2013). Publikacja za zgodą wydawcy.