Cele ogólne zajęć:
- poznanie zasad zachowania się podczas wizyty psa w przedszkolu;
- poznanie sposobów powitania (jak witają się ludzie między sobą, a jak ze zwierzęciem);
- integracja dzieci z psem;
- usuwanie lęków i napięć związanych z kontaktem ze zwierzęciem;
- rozpoznawanie i nazwanie wybranych emocji, jak radość, smutek, złość, strach;
- budowanie pozytywnych relacji między dziećmi, między dziećmi a zwierzęciem.
Cele operacyjne:
- dziecko rozumie ustalone zasady zachowań podczas wizyty psa;
- dziecko stosuje różne rodzaje powitania;
- dziecko podejmuje próby współdziałania w grupie, w której jest zwierzę;
- dziecko podejmuje próby współdziałania z psem;
- dziecko dostrzega emocje towarzyszące psu podczas jego wizyty w przedszkolu;
- dziecko rozpoznaje wybrane emocje (rozpoznaje, wyraża, określa sytuacje będące źródłem wybranych emocji);
- dziecko wyraża swoje emocje po zakończeniu wizyty.
Metody:
- aktywizujące, wspierające;
- czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania;
- twórczej aktywności dziecka (tzw. burza mózgów);
- słowne: instrukcje, wypowiedzi;
- percepcyjne – wzrokowe: pokaz, obserwacja.
Zobacz też: Zooterapia krok po kroku
Przebieg zajęć:
1. Zagadka słowno-obrazkowa „gość w przedszkolu” – składanie obrazka z czterech części, na którym z jednej strony umieszczony jest obrazek psa, a z drugiej strony – napis „pies”.
2. Czekanie na gościa – dzieci siadają w kole, cichutko czekając na swojego gościa (wprowadzenie zasad zachowań podczas wizyty psa – jak się zachowujemy,
aby gość się nie wystraszył).
3. Witanie się z ludźmi – omówienie przyjętych sposobów powitania wśród ludzi.
4. Powitanie z psem – zapoznanie dzieci ze sposobami powitania z czworonożnym gościem. Podawanie psu smakołyków na powitanie z jednoczesnym przywoływaniem go do siebie.
5. „Jaki jesteś, nasz czworonożny przyjacielu? Wesoły czy smutny?” – dopasowywanie emblematów-minek do własnego samopoczucia:
6. „Jak czuje się nasz gość?” – próby dopasowania minki do rozpoznanego nastroju psa.
7. „Kiedy tak się czujesz?” – próby dopasowywania sytuacji do wskazanych emocji (techniki twórczego myślenia). Dokańczanie zdania:
- „Jestem wesoły, gdy ............................................................................ ”.
- „Jestem smutny, gdy ............................................................................ ”.
- „Jestem zły, gdy .................................................................................. ”.
8. „Historia pewnego Azorka” – tworzenie wypowiedzi do obrazków ze wskazaniem emocji towarzyszących danej sytuacji.
9. „Co lubię ja i nasz przyjaciel? – nasze wspólne radości” – określanie sytuacji, w których dzieci i zwierzęta są radosne, wesołe.
10. „Bawimy się razem” – wspólne zabawy z psem. Dzieci, czworakując, naśladują zabawy małych piesków – wspólne bieganie, tarzanie się po podłodze, zabawy z piłką.
11. „Uśmiech od dzieci” – dzieci na dużym kartonie rysują wielki uśmiech od siebie dla wszystkich zwierząt, aby od tej pory były one zawsze szczęśliwe.
12. „Pożegnanie z czworonożnym przyjacielem” – pies prowadzony przez przewodnika nauczyciela siada na komendę przed dzieckiem i podaje łapę na pożegnanie. Po wykonaniu polecenia zwierzę dostaje nagrodę – suchą karmę – z otwartej dłoni.
13. „Moje odczucia po spotkaniu z psem” – dzieci po wyjściu psa wybierają ponownie obrazek z emocjami, które wyrażają ich odczucia po zajęciach ze zwierzęciem.
Zobacz też: Dogoterapia - gdy pies jest terapeutą
Fragment pochodzi z książki „Baw się poprzez animaloterapię” autorstwa Anny Franczyk, Katarzyny Krajewskiej i Joanny Skorupy (Impuls, 2012). Publikacja za zgodą wydawcy.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!