Cele ogólne zajęć:
- kształtowanie obrazu świata zwierząt i ludzi żyjących w symbiozie;
- wyodrębnianie grupy psów użytkowych dla człowieka;
- integracja grupy dzieci z psem.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi wyjaśnić zależności wynikające ze wspólnego działania człowieka i psa;
- dziecko potrafi wymienić korzyści płynące ze współdziałania człowieka z psem;
- dziecko potrafi określić specyfikę pracy psów (terapeutów, przewodników, ratowniczych, policyjnych);
- dziecko potrafi rozpoznawać na podstawie ilustracji zawód, jaki wykonuje pies;
- dziecko potrafi zastosować ustalone zasady zachowania podczas wizyty psa;
- dziecko potrafi zastosować ustalone rodzaje powitania.
Metody:
- aktywizujące, wspierające;
- czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania;
- słowne: instrukcje, wypowiedzi;
- percepcyjne – wzrokowe: pokaz, obserwacja.
Zobacz też: Zooterapia krok po kroku
Przebieg zajęć:
1. „Czekamy na gościa” – dzieci siadają w kole, cichutko czekając na swojego gościa (utrwalanie zasad zachowań podczas wizyty psa – jak się zachowujemy, aby gość się nie wystraszył).
2. Powitanie z psem – przypomnienie wybranych sposobów powitania z czworonożnym gościem. Podawanie psu smakołyków na powitanie z jednoczesnym wypowiadaniem swojego imienia.
3. „Zagadka na czterech łapkach” – dzieci wysłuchują treści zagadki:
Ma cztery łapy, łepek kudłaty,
nosi kapoczek i daje nam do
głaskania boczek.
Rozsypanka literowa: P I E S TE-RA-PE-U-TA
4. „Czy wiesz, że...?” – rozmowy i dyskusje na podstawie oglądanych zdjęć, rozwiązywanie krzyżówki:
- pies pomagający osobom niepełnosprawnym to: ................................
- psy pracujące w straży pożarnej to: ....................................................
- dla niego pracuje pies: ........................................................................
- pies pracujący w policji, patrolujący ulice: .........................................
- buda dla psa to jego: ...........................................................................
- pracują dla nas w zamian za opiekę i dobre serce: .............................
5. Zabawy z psem terapeutą: omówienie zadań psa terapeuty na podstawie doświadczeń dzieci.
6. Zabawy i ćwiczenia z zakresu zadań psa pracującego z dziećmi (przykładowe zabawy z cyklu zabaw zmysłowych):
- dotykanie jednym palcem,
- dotykanie wewnętrzną częścią dłoni,
- dotykanie zewnętrzną częścią dłoni,
- poklepywanie,
- opukiwanie,
- kołysanie,
- przytulanie,
- głaskanie,
- czesanie.
7. Zadania psa pracującego w straży pożarnej (psy poszukiwawczo-ratownicze) – oglądanie zdjęć przedstawiających psy pracujące ze strażakami. Zabawy z psem naśladującym pracę psa strażaka:
- poszukiwanie ukrytej osoby wołającej o pomoc,
- poszukiwanie osoby znajdującej się pod rumowiskiem (pod pufami, kocem).
8. Pies pracujący w policji (patrolowy) – omówienie zadań psa pracującego w policji, zabawy z psem naśladującym pracę psa policyjnego (np. pies tropiący ukryty przedmiot).
9. „Psy przewodnicy – komu pomagają?” – krótkie omówienie zadań psa przewodnika, zabawy z psem naśladującym pracę psa przewodnika:
- prowadzenie osoby niewidomej,
- podawanie różnych przedmiotów.
10. Wspólny relaks – leżenie obok psa, przytulanie się.
Zobacz też: dział Zooterapia
Fragment pochodzi z książki „Baw się poprzez animaloterapię” autorstwa Anny Franczyk, Katarzyny Krajewskiej i Joanny Skorupy (Impuls, 2012). Publikacja za zgodą wydawcy.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!