Zielona herbata na noc fot. Adobe Stock, Kittiphan

Zielona herbata na noc – działa odchudzająco i poprawia sen?

Niektórzy polecają picie zielonej herbaty na noc, chwaląc sobie jej korzystny wpływ na jakość snu i poprawę samopoczucia po przebudzeniu. Inni uważają, że wypijanie zielonej herbaty przed snem pobudza metabolizm i spalanie tłuszczu, dlatego warto ją pić właśnie wtedy, gdy chcemy schudnąć. Co na to badania?
/ 07.05.2021 16:52
Zielona herbata na noc fot. Adobe Stock, Kittiphan

Spis treści:

  1. Zielona herbata – składniki i właściwości
  2. Zielona herbata na noc – korzyści
  3. Zielona herbata na noc – wady
  4. Zielona herbata na noc – jaką wybrać?
  5. Zielona herbata na noc – jak parzyć?

Zielona herbata – składniki i właściwości

Zielona herbata jest uznawana za jeden z najzdrowszych napojów na świecie. W jej skład wchodzą:

  • katechiny – bioaktywne związki przeciwutleniające o działaniu przeciwmiażdżycowym i przeciwnowotworowym (najważniejszą katechiną jest EGCG, galusan l-epikatechiny),
  • aminokwasy – szczególnie teanina, związek poprawiający funkcjonowanie mózgu, redukujący napięcie i relaksujący; inne aminokwasy to arginina (ma również działanie antystresowe), kwas glutaminowy i glutaminy,
  • kwasy organiczne,
  • witaminy – prowitamina A, witaminy B1, B2, PP, C, E i P oraz K,
  • składniki mineralne – wapń, chrom, miedź, potas, cynk i inne,
  • kofeina (teina).

Zielona herbata ma udowodniony korzystny wpływ na zdrowie.

Uważa się, że poprawia funkcjonowanie układu nerwowego, pomaga utrzymać prawidłową wagę, ma właściwości przeciwnowotworowe i zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 oraz choroby sercowo-naczyniowe, a nawet próchnicę. Relaksuje, uspakaja skołatane nerwy.

Jedno z japońskich badań wykazało, że osoby regularnie pijące zieloną herbatę rzadziej miewają depresję.

Wiele źródeł podaje, że zielona herbata działa odchudzająco. Jest to zasługą aktywności EGCG, katechiny powodującej wzrost wydatków energetycznych, co skutkuje spalaniem kalorii. A także tego, że katechiny zawarte w herbacie zmniejszają kaloryczność zjadanego pokarmu.

Aby uzyskać efekt spalania tłuszczu, należy regularnie pić co najmniej 3 filiżanki naparu dziennie. Oczywiście herbaty nie należy słodzić.

Zielona herbata na noc – korzyści

Zielona herbata wypijana na noc może działać nasennie, poprawiać jakość snu i sprawiać, że budzimy się bardziej wypoczęci i zrelaksowani.

Korzystny wpływ na sen mają teanina oraz arginina zawarte w zielonej herbacie, które działają antystresowo i relaksująco.

Niestety, nie ma wielu badań na temat picia zielonej herbaty przed snem. Większość naukowych doniesień dotyczy regularnego stosowania tego napoju w ciągu dnia.

Zielona herbata na noc – wady

Zielona herbata wypijana przed snem, podobnie jak każdy inny płyn, może powodować przerwanie ciągłości snu z powodu konieczność korzystania z toalety. A to z kolei u niektórych osób przyczynia się do pogorszenia ogólnej jakości snu i zmęczenia w ciągu dnia.

Zielona herbata wypijana na noc może też utrudniać zasypianie. Zawiera kofeinę, wywołującą pobudzenie, zwiększoną czujność i koncentrację.

Choć należy wspomnieć, że jedna filiżanka zielonej herbaty zawiera niewiele: około 20-40 mg kofeiny, co stanowi od 2 do 5 razy mniej niż zawartość w kawie parzonej.

Niektóre źródła podają przy tym, że aminokwasy zawarte w zielonej herbacie niwelują oddziaływanie kofeiny.

Nie każdy może pić zieloną herbatę. Jej nadmiar powoduje nerwowość, bóle głowy, kołatanie serca.

Odradza się jej picie małym dzieciom, osobom z tachykardią, nadwrażliwością żołądka i niedoborami żelaza (utrudnia wchłanianie tego pierwiastka). Kobiety w ciąży i karmiące powinny ograniczyć dzienne spożycie zielonej herbaty do 2 filiżanek.

Zielona herbata na noc – jaką wybrać?

Aby ograniczyć działanie kofeiny przed snem i jednocześnie czerpać to, co najlepsze z zielonej herbaty, najlepiej wybrać napój z obniżoną zawartością kofeiny.

W badaniu pod kierunkiem dr Keiko Unno zbadano wpływ picia zielonej herbaty na noc u osób starszych. Samopoczucie mierzono przy pomocy oznaczenia aktywności alfa-amylazy ślinowej – markera stresu.

Jej poziom był znacznie niższy, gdy badani pili herbatę z obniżoną zawartością kofeiny w porównaniu ze standardową zieloną herbatą. Co więcej, uczestniczy lepiej sypiali.

Autorzy pracy uznali więc, że regularne picie zielonej herbaty o niskiej zawartości kofeiny wpływa na poprawę jakości snu poprzez tłumienie stresu.

W sklepach można kupić zieloną herbatę z obniżoną zawartością kofeiny lub bez kofeiny. Można także zalewać herbatę wodą o temperaturze pokojowej, co również ograniczy pobudzające działanie przygotowanego napoju.

Zielona herbata na noc – jak parzyć?

Zielonej herbaty nie należy zalewać wrzątkiem, a wodą o temperaturze 80-90°C (parzenie w zbyt wysokiej temperaturze powoduje gorzki smak).

Działanie herbaty zależy w dużej mierze od czasu parzenia. Przyjmuje się, że jeśli trwa ono do 3 minut – herbata działa pobudzająco, jeśli powyżej 3 minut – relaksująco i uspokajająco.

Z uwagi na to, że brakuje jednoznacznych dowodów tego, aby picie zielonej herbaty na noc było korzystniejsze dla zdrowia niż jej picie w ciągu dnia, nadal zaleca się spożywanie tego napoju regularnie w ciągu dnia. Ostatnią filiżankę najlepiej pić co najmniej 2 godziny przed snem.

Źródła: Porady lekarza rodzinnego. Zielona herbata – cudowny lek, Wydawnictwo Literat,
K. Unno, Ingestion of green tea with lowered caffeine improves sleep quality of the elderly via suppression of stress, doi: 10.3164/jcbn.17-6,
S. M. Chacko, Beneficial effects of green tea: A literature review, doi: 10.1186/1749-8546-5-13.

Czytaj także:
Pokrzywa zwyczajna - właściwości lecznicze, przeciwwskazania, skutki uboczne
Sok z pokrzywy – prosty przepis, właściwości, przeciwwskazania
Czym nie popijać leków? Nie zawsze najlepsza jest woda

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!