Dokumenty potwierdzające
W zależności od tego czy uczymy się, jesteśmy pracownikami, rencistami itp. potwierdzamy nasze prawo do publicznej opieki zdrowotnej w inny sposób. Najczęściej jest to zaświadczenie o opłacaniu składek na ubezpieczenie zdrowotne, ale nie tylko:
dla osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę
• druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz aktualnie potwierdzony raport miesięczny ZUS RMUA wydawany przez pracodawcę (nie dotyczy osób na urlopie bezpłatnym powyżej 30 dni)
• aktualne zaświadczenie z zakładu pracy
• legitymacja ubezpieczeniowa z aktualnym wpisem i pieczątką pracodawcy
Przeczytaj: Kolejka do świadczeń, czyli lista oczekujących
dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą
• druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz aktualny dowód wpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne
dla osoby ubezpieczonej w KRUS
• zaświadczenie lub legitymacja aktualnie podstemplowane przez KRUS (dowód wpłaty składki w przypadku prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej)
dla emerytów i rencistów
• legitymacja emeryta lub rencisty
W przypadku legitymacji wydanej przez ZUS numer legitymacji powinien zawierać oznaczenie oddziału NFZ.
Jeżeli 3. i 4. pozycja numeru zawiera znaki „--”, legitymacja nie jest dokumentem potwierdzającym uprawnienia do świadczeń zdrowotnych. W takim przypadku należy przedstawić inny dowód ubezpieczenia. Np. osoba pobierająca rentę/emeryturę ZUS, ale zamieszkała na terenie innego państwa, powinna przedstawić aktualną kartę EKUZ.
• zaświadczenie z ZUS lub KRUS (WBA, ZER MSWiA…)
• aktualny odcinek emerytury lub renty
• dokument potwierdzający kwotę przekazanej emerytury lub renty w tym w szczególności odcinek przekazu lub wyciąg (art. 240 ust 2 Ustawy)
Przeczytaj: Leczenie uzdrowiskowe - ważne informacje
dla osoby bezrobotnej
• aktualne zaświadczenie z urzędu pracy o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego;
dla osoby ubezpieczonej dobrowolnie
• umowa zawarta z NFZ i dokument ZUS potwierdzający zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego wraz z aktualnym dowodem opłacenia składki zdrowotnej;
dla członka rodziny osoby ubezpieczonej
• dowód opłacenia składki zdrowotnej przez osobę, która zgłosiła członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego wraz z kserokopią zgłoszenia (druki: ZUS RMUA + druk ZUS ZCNA jeżeli zgłoszenie nastąpiło po 1 lipca 2008 r. (ZUS ZCZA jeżeli zgłoszenie nastąpiło przed dniem 1 lipca 2008 r.)
• aktualne zaświadczenie wydane przez pracodawcę
• zaświadczenie z KRUS o ubezpieczeniu członków rodziny
• legitymacja rodzinna z wpisanymi danymi członków rodziny wraz z aktualną datą i pieczątką zakładu pracy lub ZUS
• legitymacja emeryta/rencisty z wpisanymi członkami rodziny podlegającymi ubezpieczeniu, potwierdzająca dokonanie zgłoszenia w dniu 1 stycznia 1999 r. lub później, wraz z aktualnym odcinkiem wpłaty świadczenia – dotyczy tylko KRUS
• w przypadku dzieci uczących się – pomiędzy 18 a 26 rokiem życia – dodatkowo należy przedstawić dokument potwierdzający fakt kontynuacji nauki – legitymację szkolną/studencką lub dokument potwierdzający znaczny stopień niepełnosprawności
• w przypadku studentów po ukończeniu 26 roku życia – zgłoszenie do ubezpieczenia przez uczelnię (druk ZUS ZZA) oraz legitymacja studencka lub doktorancka
Obowiązek przedstawienia potwierdzenia prawa do świadczeń nie dotyczy dzieci do 6 miesiąca życia, które nie zostały zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego, np. z powodu braku numeru PESEL.
dla osoby nieubezpieczonej, spełniającej kryterium dochodowe uprawniające do otrzymywania świadczeń z pomocy społecznej
• decyzja wójta (burmistrza, prezydenta) gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania tej osoby
dla osoby ubezpieczonej w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
• poświadczenie wydane przez NFZ (w przypadku zamieszkiwania na terenie RP)
• karta EKUZ (lub certyfikat ją zastępujący) wydana przez inny niż Polska kraj członkowski UE lub EFTA
dla osoby przebywającej na ciągłym zwolnieniu lekarskim
• zaświadczenia z ZUS informujące o ciągłości zwolnienia. Takie osoby mają prawo do świadczeń do ostatniego dnia zwolnienia.
Gdy nie mamy przy sobie dokumentu potwierdzającego
Jeżeli korzystamy z publicznej opieki zdrowotnej a nie mamy aktualnego zaświadczenia potwierdzającego prawo do świadczeń, nie oznacza to, że nie zostaniemy przyjęci przez lekarza. Taki dokument możemy przedstawić w innym czasie:
• jeśli przebywamy w szpitalu – nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia
lub
• w terminie 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia
Jeśli nie dostarczymy odpowiedniego dokumentu w jednym z powyżej wymienionych terminów, możemy zostać obciążeni kosztami udzielonego świadczenia.
Późniejsze niż przewidziane przedstawienie dokumentu nie powinno stanowić podstawy odmowy zwolnienia z kosztów albo ich zwrotu. Jednak przy znacznym opóźnieniu w dostarczeniu potwierdzenia prawa do świadczeń, świadczeniodawca może odmówić zwrotu kosztów. Powyższe zasady dotyczą także obywateli innych krajów UE lub EFTA uprawnionych do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji.
Brak dokumentu potwierdzającego prawo do korzystania z bezpłatnej opieki zdrowotnej nie może być powodem odmowy udzielenia świadczenia!
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!