W punkcie rejestracji, poza możliwością zapisania się do lekarza, pacjent powinien uzyskać kompletną informację dotyczącą:
• świadczeń dostępnych w placówce,
• czasu oczekiwania,
• form i terminów zapisu do lekarza,
• wymaganych dokumentów i skierowań potrzebnych do przyjęcia,
• wyników badań niezbędnych podczas wizyty,
• miejsca wykonania zleconych przez lekarza badań diagnostycznych (USG, RTG, badań laboratoryjnych lub innych)
• zasad udostępniania dokumentacji medycznej,
• organizacji pracy przychodni.
Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy punktu rejestracji. Ustalanie przez świadczeniodawcę dni do zapisywania się jest niezgodne z prawem.
Aby zarejestrować się u świadczeniodawcy pacjent może zgłosić się do rejestracji:
• osobiście,
• telefonicznie,
• za pośrednictwem osoby trzeciej,
• jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, również drogą elektroniczną.
Przeczytaj: Kolejka do świadczeń, czyli lista oczekujących
Podczas rejestracji pacjent powinien otrzymać informację o dacie i godzinie wizyty (art. 20 ust. 2 pkt 3)
Przy zapisywaniu zgłaszających się pacjentów należy pamiętać, że:
• świadczenia powinny być udzielane w możliwie najkrótszym terminie;
• świadczeniodawca jest zobowiązany do przyjęcia pacjenta w ustalonym terminie.
Jeżeli wskazany pacjentowi termin wizyty w poradni specjalistycznej jest odległy, pacjent powinien uzyskać informację o możliwości skorzystania z porady specjalisty w innych placówkach mających umowę z NFZ. W miarę możliwości należy wskazać adres miejsca, gdzie kolejka do danego specjalisty jest krótsza.
Wykaz poradni przyjmujących chorych w ramach ubezpieczenia wraz z czasem oczekiwania dostępny jest na stronach internetowych oraz pod numerami informacyjnymi oddziałów wojewódzkich NFZ
Zobacz też: Jakie świadczenia obejmuje ambulatoryjna opieka zdrowotna?
Gdy pacjent jest objęty stałym leczeniem specjalistycznym, termin wizyty kontrolnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza. Pozwoli to na zachowanie ciągłości opieki medycznej.
W przypadku nieobecności lekarza pacjenta powinien zostać poinformowany o sposobie zorganizowania opieki w tym okresie. Informacja taka powinna zostać udostępniona w miejscu udzielania świadczeń oraz w siedzibie świadczeniodawcy.
W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie, należy poinformować pacjenta w każdy dostępny sposób (np. telefonicznie lub sms-em) o zmianie tego terminu.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!