Zadbaj o swoje ciało
Pojeździj na rowerze, rolkach, pograj w siatkówkę, tenisa, pobiegaj, zapisz się aerobik, taniec lub aikido. Dobierz aktywność fizyczną do swoich możliwości, tak aby była dla Ciebie przyjemnością. Ćwiczenia obniżają poziom kortyzolu – hormonu stresu, a podnoszą wydzielanie endorfin – hormonów szczęścia. Osoby, które uprawiają przynajmniej 3 razy w tygodniu jakiś rodzaj sportu są pogodniejsi, zdrowsi, bardziej odporni na stres i mniej nerwowi.
Zadbaj o umysł
Zdaniem naukowców, 20 minut codziennej relaksacji wpływa równie dobroczynnie na nasz organizm, jak 2 godziny snu. Techniki relaksacyjne pozytywnie wpływają na psychikę człowieka. Dzięki nim możemy się wyciszyć i zrelaksować, wsłuchać w swoje wnętrze. Technika głębokiego oddychania, wizualizacji, trening autogenny Schultza – to tylko trzy metody z całej palety ćwiczeń relaksacyjnych. Ich wybór zależy od indywidualnych preferencji.
Polecamy: Pierwszy dzień w pracy - jak pokonać stres?
Życie poza pracą
Gdy naszym jedynym hobby jest praca – jesteśmy pracoholikami. Jeśli rezygnujemy ze spotkań z przyjaciółmi, bo musimy dopracować projekt – jesteśmy pracoholikami. Gdy rezygnujemy z pójścia do kina, teatru, bo musimy pisać raport – jesteśmy pracoholikami. Im prędzej sobie to uświadomimy, tym większe mamy szanse na „wyzdrowienie”. Zastanówmy się, dlaczego i dla kogo tak pracujemy? Jaki problem chcemy w ten sposób załatwić?
W życiu trzeba zachować równowagę, trzeba mieć „życie poza pracą”. Dlatego rozwijamy swoje zainteresowania i umiejętności. Zapiszmy się na kurs rysowania na szkle, zbierajmy monety, zapiszmy się do klubu jeździeckiego… Znajdźmy jakieś zajęcie, które będzie przeciwwagą dla pracy.
Zasady zdrowej pracy
- Doceniajmy swoje sukcesy i osiągnięcia, nawet te drobne.
- Wyciągajmy wnioski z porażek, nie uginajmy się pod ich ciężarem.
- Unikajmy samokrytyki, ponieważ jest ona głównym motorem pracoholizmu.
- Nie zostawajmy w pracy po godzinach.
- Nie dążmy za wszelką cenę do realizowania nierealistycznych zadań.
- Skończmy z postawą „Tylko ja jestem od zadań niewykonalnych w tej firmie”.
- Zadbajmy o wolne weekendy.
- Nie zabierajmy pracy do domu.
Warto wiedzieć: Konflikt w pracy - jak się porozumieć z kolegami?
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!