naturalne sposoby na stres fot. Adobe Stock

Leki i naturalne sposoby na stres i depresję. Znajdź coś dla siebie

Odrobina stresu potrzebna jest każdemu. Gorzej, jeśli stres trwa za długo i sobie z nim nie radzimy. Taki stan może prowadzić do problemów ze zdrowiem, w tym do rozwoju depresji. Jeśli napięcie cię nie opuszcza, nie zwlekaj! Sięgnij po sprawdzone metody.
/ 18.03.2020 13:01
naturalne sposoby na stres fot. Adobe Stock

Stres pojawia się, gdy dochodzi do dysproporcji między określonymi dążeniami a możliwością radzenia sobie z nimiDługotrwały stres, z którym sobie nie radzimy, może prowadzić do rozwoju depresji. Dlatego nie czekajmy aż problemy rozwiążą się same.

Spis treści:

  1. Leki na stres
  2. Naturalne sposoby na stres
  3. Jak leczy się depresję?
  4. Naturalne metody wspomagające walkę z depresją
  5. Jak powstaje stres?
  6. Dlaczego przewlekły stres szkodzi?
  7. Diagnozowanie stresu
  8. Kto jest najbardziej narażony na stres?
  9. Stres a depresja
  10. Jak rozpoznać stan depresyjny i depresję?

Leki na stres

Jeżeli wiemy, że reakcje stresowe występują z powodu konkretnej sytuacji, lekarz może czasowo przepisać leki uspokajające. Taka terapia jest bardzo skuteczna pod warunkiem, że trwa krótko, ponieważ długie leczenie farmakologiczne może prowadzić do uzależnienia. W przypadku łagodnych objawów można wypróbować naturalne, ziołowe leki uspokajające dostępne bez recepty. Najlepiej zapytać o nie farmaceutę.  

Naturalne sposoby na stres

Jest wiele sposobów, które możemy sami wprowadzić w życie, by zmniejszyć stres. Oto kilka polecanych przez psychoterapeutów:

  • Pomyśl o rzeczach i sprawach, z których możesz być dumnyZamiast przewidywać najgorsze scenariusze, powtarzaj, że na pewno się uda i że będzie dobrze... Może to banalne, ale zaskakująco skuteczne.
  • Zredukuj swoje plany do zajęć najpilniejszych. Unikniesz codziennej gonitwy, która wpędza cię w pułapkę stresu.
  • Wypij uspokajającą ziołową herbatę, posłuchaj ulubionej muzyki, jeśli potrzebujesz doraźnej pomocy.
  • Może ci również pomóc proste ćwiczenie oddechowe. Rozluźnij mięśnie, połóż ręce na przeponie (pod mostkiem) i powoli wciągaj powietrze nosem, a wydychaj ustami. Brzuch powinien się unosić. Dobrze jest powtarzać takie ćwiczenie kilka razy w ciągu dnia.
  • Idź na przynajmniej półgodzinny spacer, popływaj lub wyjdź na rower. Ruch poprawia krążenie i pomaga usunąć z krwi szkodliwe substancje powstałe podczas sytuacji stresowej. Organizm zwiększa wtedy produkcję endorfin – hormonów szczęścia. 
  • Poszukaj wsparcia otoczenia. Osoby, które mają łatwość w nawiązywaniu kontaktów, potrafią szybciej poradzić sobie ze stresem. 

Kąpiele i herbaty zwalczające stres

Skutecznym sposobem zapobiegania stresom mogą być lecznicze kąpiele, które możesz wykonywać w domu.

Należy zanurzyć się na 10-12 minut w bardzo ciepłej wodzie, w której uprzednio trzeba rozpuścić pół szklanki soli kuchennej albo morskiej i dodać ulubiony olejek do kąpieli. W redukowaniu skutków stresu pomocny jest olejek z kwiatów lawendy, którego 5-6 kropli można dodać do kąpieli. Można również 2-3 kroplami tego olejku zwilżyć chusteczkę i wdychać go od czasu do czasu.

Tradycyjną metodą zaradczą na stres jest wypicie filiżanki gorącej herbaty, a fitoterapeuci doradzają herbatę z melisy, kwiatów rumianku albo korzenia żeń-szenia.

Jak leczy się depresję?

leczeniu depresji wykorzystuje się zarówno konwencjonalne, jak i naturalne metody terapii. Najczęściej stosuje się terapię skojarzoną polegającą na podawaniu leków antydepresyjnych i na psychoterapii.

Na spotkaniach z psychoterapeutą chorzy uczą się, jak sobie radzić z negatywnymi uczuciami i problemami oraz jak wrócić do normalnego życia. Farmakoterapia pomaga z kolei przywrócić prawidłową funkcję neuroprzekaźników w ośrodkowym układzie nerwowym, odpowiedzialnym za nastrój.

Bardzo skutecznie, zwłaszcza w łagodnym przebiegu depresji, działają terapie naturalne. W poważniejszych przypadkach powinno się je jednak uważać za kuracje uzupełniające, nie zastępują one metod farmakologicznych. 

Naturalne metody wspomagające walkę z depresją

Wśród skutecznie działających w przypadku łagodnych objawów depresji ziół na uwagę zasługują: 

  • ziele dziurawca zwyczajnego,
  • kłącza eleuterokoka kolczastego,
  • kłącza różeńca górskiego,
  • korzenie aralii sercowatej,
  • ziele wąkroty azjatyckiej.

Objawy depresji można łagodzić poprzez zabiegi aromaterapeutyczne z zastosowaniem olejków eterycznych. Wyniki przeprowadzonych współcześnie badań wskazują, że wdychane cząsteczki zapachowe określonych olejków eterycznych mogą działać podobnie skutecznie jak syntetyczne leki przeciwdepresyjne.

Olejki eteryczne, które mają właściwości przeciwdepresyjne

Już w starożytności Egipcjanie i Grecy wąchali takie rośliny, jak: hyzop, cyprys czy majeranek, żeby „smutek nie zawładnął ich umysłem i duszą”. Hindusi i Egipcjanie używali drzewa sandałowegorozmarynowego po stracie bliskich osób. Tradycyjna medycyna zna też inne techniki wykorzystania olejków eterycznych.

  • Wąchanie kwiatów bazylii przed snem chroniło północnoamerykańskich Indian przed koszmarami nocnymi.
  • W XVI i XVII wieku w Europie Środkowej w leczeniu chorób nerwowych popularny był balsam szałwiowo-cytrynowy.
  • W ostrych stanach depresyjnych zaleca się rozpylenie olejku neroli (z kwiatów pomarańczy gorzkiej) lub petitgrainowego (z liści drzewa pomarańczy gorzkiej).
  • Znanym olejkiem o działaniu przeciwdepresyjnym, stosowanym również w innych zaburzeniach psychosomatycznych, jest olejek różany. Od wieków zapachowi róży przypisywano działanie łagodzące negatywne emocje i poprawiające nasze relacje z otoczeniem.
  • Właściwości poprawiające nastrój i łagodzące stany depresyjne mają m.in. olejki: bazyliowy, bergamotowy, cedrowy, geraniowy, grejpfrutowy, jaśminowy, kamforowy, lawendowy, melisowy, neroli, petitgrainowy, paczulowy, rozmarynowy, różany, sandałowy, z szałwii muszkatołowej, tymiankowy oraz ylangowy.

Tak duża ilość olejków umożliwia indywidualny wybór najbardziej skutecznego lub ich mieszaniny. Warto przy tym kierować się własnym odczuciem.

Jak używać olejków w aromaterapii?

Większość olejków jest przyjmowana w trakcie inhalacji przeprowadzanych na przykład za pomocą kominków aromaterapeutycznych. Bardzo dobre efekty dają także kąpiele aromaterapeutyczne. Wystarczy dodać kilka kropel olejku eterycznego do wanny z ciepłą wodą. 

Czynnikiem wzmacniającym osiągnięty efekt leczniczy może być również masaż relaksujący po kąpieli. Można do niego użyć mieszaniny olejku eterycznego z olejem roślinnym.

Aromaterapia może być cennym sposobem uzupełniającym kompleksowe leczenie farmakologiczne i rehabilitacyjne.

Jak powstaje stres?

Stres jest reakcją naszego organizmu na trudną sytuację. Już przed wiekami ludzie nauczyli się wyzwalać w sobie odpowiedź na silny stres, reagując atakiem lub ucieczką, co pozwoliło im przetrwać.

W przypadku nadmiernego poziomu stresu nadnercza wydzielają duże ilości hormonów – epinefryny lub adrenaliny, które wzmacniają mechanizmy obronne organizmu. Serce zaczyna wtedy bić szybciej, ciśnienie wzrasta, mięśnie napinają się, a źrenice oczu rozszerzają.

Taki stres mobilizuje do działania. Jeśli jednak się przedłuża, staje się szkodliwy.

Dlaczego przewlekły stres szkodzi?

Ciągły, długotrwały stres zmniejsza stopniowo siły obronne organizmu, powoduje przewlekłe zmęczenie oraz utratę apetytu lub odwrotnie – nadmierne łakomstwo (tzw. zajadanie stresu). Osłabia układ odpornościowy. Towarzyszą mu często: bóle głowy, bezsenność, zaburzenia trawienia, a także bóle krzyża i bóle kręgosłupa. Najczęstszymi objawami psychicznymi są: niepokój, uczucie złości, zamknięcie się w sobie, pesymizm oraz zaburzenia koncentracji.

Diagnozowanie stresu

Diagnoza stresu polega na rozpoznaniu i zrozumieniu objawów fizycznych i psychicznych. Psychologowie używają różnych testów do zidentyfikowania stresujących wydarzeń. Bierze się w nich pod uwagę wiele czynników stresogennych – nie tylko negatywnych, ale i pozytywnych.

Nie powinno się przy tym trwać w przekonaniu, że ze stresem każdy musi poradzić sobie sam. Problemy pozornie nie do rozwiązania może pomóc rozwikłać druga życzliwa osoba, psycholog, a czasem przyjaciel.

Kto jest najbardziej narażony na stres?

Niektóre cechy naszej osobowości wyraźnie sprzyjają powstawaniu stresu. Należą do nich:

  • Ukrywanie i tłumienie uczuć. Jeżeli mimo trudnej sytuacji udajemy, że wszystko jest w porządku, kłopoty się nawarstwiają, a my wpadamy w pułapkę wielkiego stresu.
  • Zbytnia uległość. Kiedy nie potrafimy mówić „nie”, inni często nas wykorzystują. Wtedy gromadzą się w nas pokłady gniewu, który wyzwala reakcję stresową.
  • Perfekcjonizm sprawia, że chcemy, aby wszystko, co robimy, było doskonałe. Przy tak wysoko ustawionej poprzeczce żyjemy w permanentnym stresie.

Stres a depresja

Długotrwały stres i towarzyszące mu poczucie zagrożenia i bezcelowości swojego działania może prowadzić do depresji.

Obniżają się przy tym reakcje obronne organizmu i wtedy zwiększa się podatność na różne choroby, zwłaszcza na chorobę wrzodową żołądka, cukrzycęastmęnadciśnienie tętniczemigrenowe bóle głowy, a nawet nowotwory. Temu stanowi towarzyszą zwykle nagłe zmiany nastroju, niechęć do nawiązywania kontaktów z otoczeniem i spowolnienie ruchowe. 

Jak rozpoznać stan depresyjny i depresję?

Każdy z nas od czasu do czasu odczuwa pogorszenie nastroju, czyli popada w stan depresyjny, zwłaszcza kiedy ma poważny problem lub właśnie przeżywa jakiś dramat.

Obniżenie nastroju może wystąpić na skutek ubocznego działania pewnych leków lub też towarzyszyć niektórym chorobom zakaźnym przewlekłym. Objawy te, mimo że mogą być bardzo nasilone, ustępują zwykle bez leczenia, najczęściej po upływie kilku tygodni do sześciu miesięcy. Stany depresyjne często nękają ludzi starszych . 

Depresja to nie tylko smutek

Depresja, w odróżnieniu od przejściowych złych nastrojów, jest poważnym schorzeniem psychicznym.

Objawem jest nie tylko obniżenie nastroju, ale także:

  • zobojętnienie na wydarzenia dziejące się wokół,
  • uczucie ciągłego zmęczenia, 
  • problemy ze snem,
  • poczucie winy i bezradności.

Chorzy mogą tracić kontakt z rzeczywistością. Często występują także urojenia i omamy.

W wyniku mylenia choroby depresyjnej ze stanami depresyjnymi bardzo często bywa ona niezdiagnozowana, mimo że może być skutecznie leczona. Depresja jest chorobą cykliczną (nawracającą), a jej oznaki mogą występować w każdym wieku, nawet w dzieciństwie. 

Mimo że przyczyny depresji nie są do końca poznane, większość specjalistów uważa, iż może ją wywołać zaburzenie funkcji neuroprzekaźników w mózgu, czyli określonych substancji chemicznych (głównie serotoniny) odpowiedzialnych za dobry nastrój. Nieprawidłowości te mają prawdopodobnie podłoże genetyczne.

Depresja nie zawsze jest prawidłowo rozpoznana. Jej objawy nierzadko są ignorowane i dlatego nie podejmuje się właściwego leczenia. Stwarza to duże niebezpieczeństwo dla chorego ze względu na możliwość samobójstwa w najtrudniejszych przypadkach.

Nierozpoznanie depresji często wiąże się z tym, że chorzy zasięgają porady lekarskiej z powodu dolegliwości somatycznych (chudnięcia, problemów ze snem, zmęczenia), a o zaburzeniach nastroju w ogóle nie wspominają.

Źródło: „Odmładzające zioła” autorstwa dr T. Lewkowicz-Mosiej (Studio Astropsychologii). 

Więcej na temat radzenia sobie ze stresem:

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (9)
/15.05.2020 15:14
Przez całe życie chorowałem z powodu ciężkiego zespołu stresu pourazowego i ciężko walczyłem o utrzymanie głowy nad wodą. Cierpię na ciężką depresję, lęk, dezorientację, ból ciała itp. Przez całe życie. Próbowałem prawie wszystkiego, od różnych metod terapii, od leków przeciwdepresyjnych, przeciwpsychotycznych po leki przeciwlękowe, które były wówczas dostępne na rynku. Byłem także na opiece psychiatrycznej, gdzie oni również nie wiedzieli, co zrobić, aby mi pomóc. Próbowałem ćwiczeń, uważności i różnych ziół i nic nie działało. Zmieniłem cały mój styl życia, codziennie próbowałem różnych diet, jogi i medytacji i chociaż to bardzo pomogło, to nie wystarczyło. Kiedyś spróbowałem trochę oleju CBD od znajomego i to miało dobry wpływ na mój niepokój. Poszperałem w internecie i znalazłem ten sam w sklepie konopiafarmacja . Później Pani, z tego sklepu doradziła mi spróbować wyższe stężenie z inną bazą i tak od 2 msc. biorę 7% taki w czerwonym opakowaniu. BIorę raz dziennie, nie mam ataków paniki i czuję się pewniej. jest bardzo dobrze
/10.05.2020 18:43
Od dawna zmagałam się z depresją. Cokolwiek robiłam nie miało dla mnie sensu. Chciałam leżeć w łóżku tylko to się dla mnie liczyło. Zapomniałam co sprawiało mi przyjemność i radość w życiu tak jakbym nigdy nie była szczęśliwa. Nie chciałam chodzić po lekarzach niby jak obcy człowiek który mnie nie zna miałby mi pomóc. Na szczęście moja siostra kupiła dla mnie naturalny lek. Po dwóch tygodniach pojawiły się dobre myśli i przestałam się skupiać na tych złych które ciągnęły mnie w dół. Już od dwóch miesięcy zażywam ten lek i muszę przyznać że teraz potrafię się cieszyć nawet zapachem powietrza o poranku kto by pomyślał o tym dwa miesiące temu ha :) Szczerze polecam https://bit.ly/spokojnysen
/11.07.2018 14:24
Depresję trzeba leczyć farmakologicznie i warto udać się do psychiatry jednak kiedyś w zielarskim polecono mi produkt pszczeli jakim jest koncentrat pierzgi pszczelej, która według badań powoduje lepsze odżywienie mózgu co zwiększa szansę na szybsze wyjście z choroby w połączeniu z lekami :D u mnie po miesiącu stosowania jest dużo lepiej
POKAŻ KOMENTARZE (6)