Stres w ciąży fot. Adobe Stock

Stres w ciąży – jak wpływa na mamę i dziecko

Stres w ciąży jest czymś zupełnie. We krwi kobiety w ciąży wydzielają się hormony stresu z grupy kortykosteroidów oraz katecholamin – kortyzol, adrenalina. Drobny stres nie jest alarmujący, ale długotrwałe uczucie napięcia warto skonsultować z lekarzem.
Marta Słupska / 21.01.2021 08:29
Stres w ciąży fot. Adobe Stock

 Nie jest to twoja wina, że się stresujesz czy zamartwiasz, ale warto spróbować zminimalizować stres w ciąży. Unikaj jednak długotrwałego stresu - może powodować bóle głowy, skurcze, bezsenność. Mogą pomóc ci niefarmakologiczne środki zaradcze (np. relaksacje) lub psycholog. 

Stres w ciąży i jego objawy

Stres w ciąży rządzi się innymi prawami: dotyczy samego stanu bycia w ciąży, także dochodzą czynniki zewnętrzne, takie jak: jak powiedzieć rodzinie o ciąży, pracodawcy czy poradzić sobie finansowo. Jest to wpisane w 9-miesięczny okres ciąży i warto minimalizować jego natężenie. 

Objawami nadmiernego stresu w ciąży są:

  • bóle głowy,
  • przyspieszone tętno,
  • wzmożona potliwość,
  • biegunka,
  • nasilone mdłości,
  • bóle mięśni,
  • kłucie w klatce piersiowej,
  • podwyższona temperatura,
  •  problemy z zasypianiem. 

Stres jako stan psychiczny związany jest ze specyficzną odpowiedzią biologiczną ze strony ciała. Każda z nas może doświadczać go w innej postaci oraz natężeniu. Ocenie zjawiska nie sprzyjają procesy, zachodzące w naszym organizmie. Zarówno w obszarze morfologicznym – przemieszczanie, wzrost i zmiany pojemności naszych organów wewnętrznych, jak i w sferze zmian hormonalnych. Jednak reakcja organizmu jest podobna: następuje wyrzut hormonów stresu - kortyzolu i adrenaliny, spłyca się twój oddech, serce zaczyna bić szybciej i podnosi się ciśnienie krwi. Zmysły wyostrzają się, a organizm przygotowuje się do walki bądź ucieczki - powiedziała Joanna Pińciurek, psychoterapeutka Fundacji Pomocy Psychologicznej i Edukacji Społecznej RAZEM.

Poziom stresu wzrasta wraz z rozwojem ciąży. Kolejne badania, jakiekolwiek odchylenia od normy powodują, że przyszła mama stresuje się, cierpi na bezsenność, dokuczają jej zaparcia w ciąży czy biegunka. Stres nie jest sprzymierzeńcem, z wyłączeniem momentu porodu: adrenalina jest konieczna do tego, by maluch przyszedł na świat siłami natury.

Skutki stresu w ciąży

Liczne badania przeprowadzone zarówno na zwierzętach, jak i na ludziach, potwierdzają, że stres może negatywnie wpłynąć na potomstwo. W zależności od tego, czy był on o charakterze traumatycznego nagłego wydarzenia, czy też trwał długo i nieprzerwanie, jego wpływ może być jednak różny.

Jeśli przyszła mama nadmiernie się stresuje, to może przyczynić się to do:

  • przedwczesnego porodu,
  • niskiej masy urodzeniowej,
  • niskiego wyniku w skali Apgar,
  • choroby układu sercowo-naczyniowego,
  • rozwoju astmy.

Wykazano, że stres doświadczany przez matki w czasie ciąży może wpłynąć zarówno na zdrowie psychiczne, jak i fizyczne dziecka i powodować:

  • opóźniony rozwój,
  • trudności w zapamiętywaniu,
  • trudności w zawieraniu przyjaźni,
  • dziwny sposób mówienia,
  • predyspozycje do schizofrenii czy ADHD.

Jak radzić sobie ze stresem w ciąży

Najbardziej znane i skuteczne sposoby radzenia sobie oraz unikania stresu to:

  • sport – nie musisz rezygnować z aktywności fizycznej w tym czasie, a jeśli jest ci obca, to warto spróbować, rytmiczne kołysanie dziecka pozytywnie wpływa na jego dobrostan,
  • medytacja oraz relaksacja – poszukaj warsztatów lub osób, które oferują pomoc np. poprzez serwisy streamnigowe,
  • muzykoterapia – słuchaj muzyki, która wprawia cię w dobry nastrój,
  • wsparcie psychologa oraz grupy wsparcia dla przyszłych mam mogą okazać się pomocne w walce ze stresem w ciąży.

Jeżeli u kobiety w trakcie lub po ciąży pojawiły się objawy depresyjne czy też zaburzenia lękowe, prawdopodobnie wskazane jest spotkanie się z terapeutą lub psychologiem. 

Artykuł pierwotnie opublikowany 26.02.2019.

Zobacz też:
3 niezawodne sposoby radzenia sobie ze stresem
Skuteczne techniki walki ze stresem 

Joanna PińciurekJoanna Pińciurek – psycholog, psychoterapeuta, współpracuje z Fundacją Pomocy Psychologicznej i Edukacji Społecznej RAZEM. Pomagam osobom doświadczającym trudności w codziennym życiu, cierpiącym z powodu depresji, borykającym się z lękiem, zmagającym się z zaburzeniami osobowości, zaburzeniami obsesyjno-kumpulsywnymi i zaburzeniami nastroju, doświadczającym trudności w związku z niskim poczuciem własnej wartości, chcącym poprawić swoje relacje z innymi, przeżywającym silny stres w życiu osobistym lub zawodowym.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Tagi: stres, ciąża