Rozwój człowieka
Wizualizacja może zajmować ważne miejsce w procesie rozwoju jednostki. Człowiek, uczestnicząc w wyobraźni w zmieniającej się rzeczywistości, gromadzi nowe doświadczenia, które nie pozostają w izolacji, lecz łączą się z innymi, wzajemnie na siebie oddziałując i przekształcając. Proces organizowania się doświadczeń jednostki wynoszonych z jej uczestnictwa w kolejno zmieniających się sytuacjach jest procesem rozwoju człowieka.
Zobacz też: Czym jest wizualizacja?
Podejmowanie decyzji
Wizualizacja może być także wykorzystywana przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, zwłaszcza tam, gdzie trzeba podjąć decyzję, bazując na swoich wcześniejszych doświadczeniach.
Określanie celów
Odgrywa ona ważną rolę w procesie formułowania i osiągania celów.
Według zwolenników terapii behawioralnej, dzieje się tak z kilku powodów, a mianowicie:
- im bardziej realnie jest przedstawiony obraz, tym realniejszy staje się osiągany cel;
- im bardziej konkretna jest wizja celu, tym korzystniejsza jest ocena prawdopodobieństwa jego osiągnięcia;
- obrazowa forma celu i sposobów jego osiągania jest silnym wzmocnieniem w ramach autosugestii swych możliwości;
- realistyczny obraz jest mocniejszym wzmocnieniem pozytywnym niż nagroda w postaci werbalnej lub pojęciowej.
Odwrażliwianie
Najczęściej stosowaną formą terapii behawioralnej z wykorzystaniem wizualizacji jest tzw. systematyczne odwrażliwianie, szczególnie przydatne w leczeniu fobii. Najogólniej mówiąc, odwrażliwianie polega na uczeniu się reagowania na obiekt budzący lęk nie paniką, a odprężeniem.
Na przykład dziecko odczuwające strach przed psami może w swej wyobraźni zamienić to uczucie na uczucie przyjemności płynące z głaskania psiej sierści.
Metoda implozyjna
Inną techniką behawioralną prowadzoną w oparciu o wizualizację jest metoda implozyjna. W metodzie tej pacjent wyobraża sobie bardzo intensywnie to, czego się boi, będąc jednocześnie w bezpiecznym otoczeniu i spostrzegając, że pomimo wzmocnienia lękotworczej sytuacji nic złego się nie dzieje.
Modelowanie
Jeszcze inną techniką behawioralną wykorzystywaną w pomaganiu dzieciom w pokonywaniu ich leków jest modelowanie. Najkrócej można je zdefiniować jako uczenie przez demonstrowanie. Przy czym modelowanie może polegać zarówno na rzeczywistym demonstrowaniu, jak i jedynie wyobrażaniu konkretnej sceny dotyczącej problemu dziecka.
Jeśli wizualizacja będzie przebiegać zgodnie z zasadami jej stosowania, a poszczególne sceny wykorzystywane w modelowaniu będą dokładnie wyobrażone zgodnie z kontekstem dotyczącym sytuacji dziecka, może być metodą bardzo skuteczną.
Zobacz też: Wizualizacja, czyli jak umysł tworzy obrazy?
Fragment pochodzi z książki „Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii” autorstwa Joanny Gładyszewskiej-Cylulko (Wydawnictwo Impuls, 2010). Publikacja za zgodą wydawcy.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!